Gemeente Twenterand
College voor invoering vervoerssysteem Regiotaxi per 1 juli 2006
Regiotaxi Belangrijke "plus" op het openbaar vervoer in Twenterand
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand
stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met het invoeren van de
Regiotaxi Twente per 1 juli 2006. De Regiotaxi is als collectief
vraagafhankelijk openbaar vervoersvoorziening, een vervoerssysteem dat
open staat voor elke inwoner van Twenterand. Als alle zeven resterende
gemeenten, waaronder ook de gemeente Twenterand, in de Regio Twente
aan dit systeem deelnemen, dan is collectief vraagafhankelijk vervoer
in geheel Twente een feit.
De invoering van dit "deur tot deur"- vervoerssysteem met een looptijd
tot en met 2010 zal een belangrijke "plus" opleveren op het huidige
openbaar vervoer voor de inwoners van de gemeente Twenterand. De
Regiotaxi Twente is zeer toegankelijk voor mensen met een handicap. De
Wvg-geïndiceerden kunnen tegen gereduceerd tarief van dit systeem
gebruikmaken. Voor deze gebruikers biedt dit systeem meer
vervoersmogelijkheden voor hetzelfde geld in vergelijking met de
huidige vervoersvergoeding. Om een nog betere invulling te kunnen
geven aan de doelstelling
"deelname aan de samenleving" in het kader "Werken aan Sociale
Kwaliteit" kunnen ook ouderen tegen een gereduceerd tarief van dit
systeem gebruik maken.
Naast het feit dat met het vervoerssysteem de vervoersmogelijkheden
voor inwoners van Twenterand uitgebreid wordt, is de Regiotaxi ten
opzichte van het huidige systeem minder duur. Daarnaast is het voor de
gemeente belangrijk om met inzet van gemeentelijke middelen zoveel
mogelijk gehandicapten in de gemeente te laten deelnemen aan het
collectief vervoer (de Regiotaxi).
Het consumentenplatform Openbaar Vervoer van de Regio Twente (ROCOV),
die formeel adviezen geeft op het gebied van openbaar vervoer, is zeer
positief over het zo breed mogelijk invoeren van de Regiotaxi Twente.
De ervaringen elders met de Regiotaxi zijn zeer goed.
Uit de georganiseerde kernavonden in het kader van "Werken aan Sociale
Kwaliteit" kwam enkele jaren geleden sterk naar voren dat het openbaar
vervoer een belangrijke voorziening is, welke echter in alle kernen
ontoereikend is. Dat heeft geleid tot de doelstelling te sturen op
(beleids)ontwikkeling die een betere openbaar vervoer mogelijk maakt.
Daartoe werden drie mobiliteitsonderdelen in gang gezet en wel:
1. invloed uitoefenen op aanbieders van openbaar vervoer ten bate van
meer vervoersmogelijkheden in de avonduren;
2. aansluiting op de agglomeratielijn;
3. invoeren systeem kleinschalig openbaar vervoer.
Met betrekking tot de onderdelen 1 en 2 zijn de eerste stappen gezet
en wel respectievelijk de nieuwe concessie met Connexxion met daaraan
gekoppeld de diverse verbeteringsplannen en de concept-Agglonet Regio
Twente, die thans regionaal in discussie is gebracht.
De gemeenteraad zal in september 2005 het voorstel worden gedaan om in
te stemmen met het invoeren van een collectief vervoerssysteem,
Regiotaxi Twente.