PERSBERICHT
Brussel, 1 augustus 2005
InBev en Lion Nathan New Zealand sluiten distributieovereenkomst voor Leffe® en Hoegaarden® in Nieuw-Zeeland
InBev en Lion Nathan NZ (LNNZ) hebben een distributieovereenkomst gesloten
waarmee LNNZ het recht verwerft om de internationale speciaalbieren van InBev -
Leffe® en Hoegaarden® - tot 2014 in te voeren, te verdelen en te promoten.
De distributieovereenkomst is het resultaat van het succes dat LNNZ de voorbije jaren heeft
geboekt met InBev's portfolio van Belgische luxe-biermerken. Tegelijk bekrachtigt deze
overeenkomst de tienjarige licentieovereenkomst die beide brouwers in 2002 hebben gesloten en
die aan LNNZ het recht verleent om Stella Artois®, één van InBev's wereldwijde topmerken en
ook een van de snelst groeiende luxebieren op de Nieuw-Zeelandse markt, te brouwen, te
verdelen en te promoten.
Het consumptiepatroon van bierdrinkers in Nieuw-Zeeland evolueert - ze gaan meer
experimenteren en zijn op zoek naar nieuwe ervaringen en smaken buiten de groep van
traditionele en toonaangevende Nieuw-Zeelandse bieren.
Vooral Belgische bieren hebben de voorbije jaren enorm aan populariteit gewonnen. InBev's
speciaalbieren zoals het witbier Hoegaarden® en de abdijbieren van Leffe® zijn de voorbije jaren
sterk gegroeid, vooral op hun exportmarkten.
"De groei van onze portfolio van Belgische bieren is buitengewoon", zegt Peter Kean, Managing
Director voor Lion Nathan New Zealand. "We zijn bijzonder verheugd dat we onze relatie met
InBev konden versterken door onze verbintenis voor verschillende luxemerken van InBev formeel
te maken. We doen er alles aan om het segment van luxebieren in Nieuw-Zeeland uit te breiden
en twijfelen er niet aan dat Stella Artois®, Hoegaarden® en Leffe® uitzonderlijke prestaties zullen
blijven leveren nu de vraag van de Nieuw-Zeelandse consumenten naar speciaalbieren blijft
toenemen."
"InBev is zeer tevreden met deze mogelijkheid om haar portfolio van luxebieren in Nieuw-Zeeland
verder te kunnen uitbouwen in samenwerking met Lion Breweries New Zealand, al vele jaren
onze partner", verklaarde Ben Cheng, Vice President Export & Licenses, Asia Pacific.
Pagina 1 van 3
Centraal in het succes van Stella Artois®, Hoegaarden® en Leffe® staat het Belgian Beer Café®-
concept, dat InBev in 1985 ontwikkelde als uitstalraam voor haar Belgische speciaalbieren. InBev
en LNNZ hebben samengewerkt om dit concept over te brengen naar Nieuw-Zeeland. Vandaag
telt dit land acht Belgian Beer Cafés®. In elk café wordt het ritueel van het biertappen
gedemonstreerd dat tijdens de 18de eeuw in België werd ontwikkeld, toen bier voor het eerst in
glazen werd opgediend.
Dit ritueel is van doorslaggevend belang om het decor en de kwaliteit te creëren die met het
Belgian Beer Café® worden geassocieerd. Nieuw-Zeeland heeft zich de Belgische hoge normen
en tradities in zulke mate eigen gemaakt dat de 2002 World Draught Master Championship werd
gewonnen door Simon McGoram van het De Post Belgian Beer Café® in Mt. Eden, Auckland,
ondanks de sterke concurrentie van de beste biertappers uit 20 landen van over de hele wereld.
De titel van World Draught Master is een eerbetoon waarop LNNZ en InBev bijzonder fier zijn. Dit
bewijst immers dat wie op zoek gaat naar de beste ervaring met Belgisch bier wereldwijd
daarvoor ook in Nieuw-Zeeland aan het juiste adres is.
Notes to Editors:
Leffe® is `s werelds beroemdste Belgische abdijbier. Al in de 13de eeuw brouwden de paters van de abdij
van Notre-Dame in Leffe abdijbier. Leffe® is een rijk speciaalbier dat wordt gebrouwen om een eeuwenoude
traditie in stand te houden. Het bestaat in vier heerlijke variëteiten - Leffe Blond® (6,6% ABV), Leffe Bruin®
(6,5% ABV), Leffe Tripel® (8,4% ABV), Leffe Radieuse/Vielle Cuvée® (8,2% ABV) - die elk hun eigen smaak
en karakter hebben.
Hoegaarden is de geboorteplaats van het Belgische witbier. In Hoegaarden, een dorp op één uur rijden
van Brussel, werden sporen van een brouwerstraditie gevonden die teruggaan tot 1445. Dankzij het
authentieke en onconventionele brouwproces, waarbij ingrediënten zoals appelsienschillen en koriander
worden gebruikt en waarbij het bier niet wordt gefilterd om het te behouden zoals oorspronkelijk bedoeld, is
Hoegaarden® (4,9% ABV) een natuurlijk troebel bier met een bouquet van citrus en een heel verfrissende
scherpe smaak.
Pagina 2 van 3
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de
oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin
haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld.
Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste
plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®,
Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt
ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004
realiseerde InBev een netto-omzet van 8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze
website www.InBev.com.
About Lion Nathan
Lion Nathan is an Australasian premium alcoholic beverages company with operations in Australia and New Zealand.
A publicly traded company (ASX/NZX: LNN) with assets of $4.3 billion, Lion Nathan generates strong stable earnings
and cash flow from its Australian and New Zealand beer businesses. Its portfolio of beer brands includes Tooheys,
XXXX, Hahn, West End, Emu, Swan, James Squire, Lion, Speight's, Mac's and Waikato. Lion Nathan also has a small
premium wine business formed through the combination of leading Australian and New Zealand fine wine producers
Petaluma, Banksia and Wither Hills. In addition to its beer and wine businesses, Lion Nathan is involved in a number
of related businesses. The Company's strategic focus is to maximize the performance of existing core businesses in
order to become the leading alcoholic beverages company in Australasia. Lion Nathan employs 2400 people and in
2004, had an operating cash flow of $274 million. For further information visit www.lion-nathan.com.au.
Contact informatie
InBev
Gwendoline Ornigg Patrick Verelst
Corporate Media Relations Manager Vice President Investor Relations
Tel: +32-16-27-65-72 Tel: +32-16-27-65-41
Fax: +32-16-50-65-72 Fax: +32-16-50-65-41
E-mail: gwendoline.ornigg@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com
Lion Nathan
Jo Fullam
Public Relations Executive, Lion Nathan
Tel : +64-9-523-6690
Fax : +64-9-358-8587
Email : jo.fullam@lion-nathan.co.nz
Pagina 3 van 3
---- --
InBev