InBev

PERSBERICHT

Brussel, 1 augustus 2005

InBev en Lion Nathan New Zealand sluiten distributieovereenkomst voor Leffe® en Hoegaarden® in Nieuw-Zeeland

InBev en Lion Nathan NZ (LNNZ) hebben een distributieovereenkomst gesloten waarmee LNNZ het recht verwerft om de internationale speciaalbieren van InBev - Leffe® en Hoegaarden® - tot 2014 in te voeren, te verdelen en te promoten.

De distributieovereenkomst is het resultaat van het succes dat LNNZ de voorbije jaren heeft geboekt met InBev's portfolio van Belgische luxe-biermerken. Tegelijk bekrachtigt deze overeenkomst de tienjarige licentieovereenkomst die beide brouwers in 2002 hebben gesloten en die aan LNNZ het recht verleent om Stella Artois®, één van InBev's wereldwijde topmerken en ook een van de snelst groeiende luxebieren op de Nieuw-Zeelandse markt, te brouwen, te verdelen en te promoten.

Het consumptiepatroon van bierdrinkers in Nieuw-Zeeland evolueert - ze gaan meer experimenteren en zijn op zoek naar nieuwe ervaringen en smaken buiten de groep van traditionele en toonaangevende Nieuw-Zeelandse bieren.

Vooral Belgische bieren hebben de voorbije jaren enorm aan populariteit gewonnen. InBev's speciaalbieren zoals het witbier Hoegaarden® en de abdijbieren van Leffe® zijn de voorbije jaren sterk gegroeid, vooral op hun exportmarkten.

"De groei van onze portfolio van Belgische bieren is buitengewoon", zegt Peter Kean, Managing Director voor Lion Nathan New Zealand. "We zijn bijzonder verheugd dat we onze relatie met InBev konden versterken door onze verbintenis voor verschillende luxemerken van InBev formeel te maken. We doen er alles aan om het segment van luxebieren in Nieuw-Zeeland uit te breiden en twijfelen er niet aan dat Stella Artois®, Hoegaarden® en Leffe® uitzonderlijke prestaties zullen blijven leveren nu de vraag van de Nieuw-Zeelandse consumenten naar speciaalbieren blijft toenemen."

"InBev is zeer tevreden met deze mogelijkheid om haar portfolio van luxebieren in Nieuw-Zeeland verder te kunnen uitbouwen in samenwerking met Lion Breweries New Zealand, al vele jaren onze partner", verklaarde Ben Cheng, Vice President Export & Licenses, Asia Pacific. Pagina 1 van 3

Centraal in het succes van Stella Artois®, Hoegaarden® en Leffe® staat het Belgian Beer Café®- concept, dat InBev in 1985 ontwikkelde als uitstalraam voor haar Belgische speciaalbieren. InBev en LNNZ hebben samengewerkt om dit concept over te brengen naar Nieuw-Zeeland. Vandaag telt dit land acht Belgian Beer Cafés®. In elk café wordt het ritueel van het biertappen gedemonstreerd dat tijdens de 18de eeuw in België werd ontwikkeld, toen bier voor het eerst in glazen werd opgediend.

Dit ritueel is van doorslaggevend belang om het decor en de kwaliteit te creëren die met het Belgian Beer Café® worden geassocieerd. Nieuw-Zeeland heeft zich de Belgische hoge normen en tradities in zulke mate eigen gemaakt dat de 2002 World Draught Master Championship werd gewonnen door Simon McGoram van het De Post Belgian Beer Café® in Mt. Eden, Auckland, ondanks de sterke concurrentie van de beste biertappers uit 20 landen van over de hele wereld.

De titel van World Draught Master is een eerbetoon waarop LNNZ en InBev bijzonder fier zijn. Dit bewijst immers dat wie op zoek gaat naar de beste ervaring met Belgisch bier wereldwijd daarvoor ook in Nieuw-Zeeland aan het juiste adres is.

Notes to Editors:

Leffe® is `s werelds beroemdste Belgische abdijbier. Al in de 13de eeuw brouwden de paters van de abdij van Notre-Dame in Leffe abdijbier. Leffe® is een rijk speciaalbier dat wordt gebrouwen om een eeuwenoude traditie in stand te houden. Het bestaat in vier heerlijke variëteiten - Leffe Blond® (6,6% ABV), Leffe Bruin® (6,5% ABV), Leffe Tripel® (8,4% ABV), Leffe Radieuse/Vielle Cuvée® (8,2% ABV) - die elk hun eigen smaak en karakter hebben.

Hoegaarden is de geboorteplaats van het Belgische witbier. In Hoegaarden, een dorp op één uur rijden van Brussel, werden sporen van een brouwerstraditie gevonden die teruggaan tot 1445. Dankzij het authentieke en onconventionele brouwproces, waarbij ingrediënten zoals appelsienschillen en koriander worden gebruikt en waarbij het bier niet wordt gefilterd om het te behouden zoals oorspronkelijk bedoeld, is Hoegaarden® (4,9% ABV) een natuurlijk troebel bier met een bouquet van citrus en een heel verfrissende scherpe smaak.

Pagina 2 van 3

Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd - Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 77.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2004 realiseerde InBev een netto-omzet van 8,57 miljard (inclusief 4 maanden AmBev). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.

About Lion Nathan
Lion Nathan is an Australasian premium alcoholic beverages company with operations in Australia and New Zealand. A publicly traded company (ASX/NZX: LNN) with assets of $4.3 billion, Lion Nathan generates strong stable earnings and cash flow from its Australian and New Zealand beer businesses. Its portfolio of beer brands includes Tooheys, XXXX, Hahn, West End, Emu, Swan, James Squire, Lion, Speight's, Mac's and Waikato. Lion Nathan also has a small premium wine business formed through the combination of leading Australian and New Zealand fine wine producers Petaluma, Banksia and Wither Hills. In addition to its beer and wine businesses, Lion Nathan is involved in a number of related businesses. The Company's strategic focus is to maximize the performance of existing core businesses in order to become the leading alcoholic beverages company in Australasia. Lion Nathan employs 2400 people and in 2004, had an operating cash flow of $274 million. For further information visit www.lion-nathan.com.au.

Contact informatie

InBev
Gwendoline Ornigg Patrick Verelst Corporate Media Relations Manager Vice President Investor Relations Tel: +32-16-27-65-72 Tel: +32-16-27-65-41 Fax: +32-16-50-65-72 Fax: +32-16-50-65-41 E-mail: gwendoline.ornigg@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com

Lion Nathan
Jo Fullam
Public Relations Executive, Lion Nathan
Tel : +64-9-523-6690
Fax : +64-9-358-8587
Email : jo.fullam@lion-nathan.co.nz

Pagina 3 van 3

---- --