|Persbericht | |kenmerk | | | |bestemd voor |Vakgroep |datum | |de sociaal |CNV Horeca |1 augustus 2005 | |economische redactie | | |CNV Horeca: onbegrijpelijk dat een vakbond hiermee akkoord is gegaan
|Horeca-cao legt ondernemersrisico eenzijdig bij werknemers | | |De cao-commissie van CNV Horeca heeft unaniem de nieuwe horeca-cao, zoals deze maand gesloten tussen Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en vakbond De Unie, naar de prullenbak verwezen. CNV Horeca tekent de cao niet. Jaap Jongejan, voorzitter van de CNV BedrijvenBond: "Onbegrijpelijk dat een vakbond in Nederland tekent voor een afspraak om de rechten van werknemers uit te hollen. In de horeca-cao wordt het ondernemersrisico, eenzijdig bij werknemers neergelegd." CNV Horeca zal er alles aan zal doen om verslechterde arbeidsvoorwaarden van de eigen leden te verbeteren, door per bedrijf te onderhandelen over plussen op dit minimumpakket arbeidsvoorwaarden.
Jongejan: "Terwijl de Nederlandse wetgeving letterlijk stelt dat het ondernemingsrisico in redelijkheid bij de werkgever moet liggen, biedt de horeca-cao van KHN en De Unie de mogelijkheid om die bij werknemers te leggen." Horecawerkgevers kunnen daardoor bijvoorbeeld als er weinig klanten zijn, het personeel naar huis sturen zonder het loon te hoeven doorbetalen. Jongejan: "Dus stel dat je een contract voor 20 uur in de horeca hebt en in de zomer werk je voornamelijk op het terras. Dan kan een werkgever nu een regenachtige dag misbruiken om deze werknemer naar huis te sturen, zonder het loon te hoeven betalen. Sterker nog: een werkgever hoeft niet eens een argument aan te dragen om de werknemer naar huis te sturen. Hij kan volstaan met de mededeling dat er nu niet genoeg werk is." Daarmee zijn horecawerknemers vogelvrij verklaard en zijn hun belangen verkwanseld. Jongejan: "Ik maak me ernstige zorgen over het arbeidsmarktbeleid in deze sector. Waar bonden enige jaren geleden nog door werkgevers gevraagd werden, mee te werken aan het bevorderen van de instroom van jongeren in de branche. Zie je nu dat jongeren beter af zijn wanneer ze een baan kiezen in de zorg in plaats van in de horeca. Ik zie deze cao als een resultaat van kortzichtig kortetermijndenken, om kosten te drukken. Waar zit hier de sociale vernieuwing? De rekening ligt op deze manier eenzijdig bij de werknemers. Maar je ziet dat daar waar 'verbeteringen' niet door beide partijen worden gecreëerd en dat daar waar macht wordt misbruikt, er op termijn altijd sprake blijkt van een pyrrusoverwinning." Dus weigert de cao-commissie van CNV Horeca te tekenen: "Deze afspraken zijn de titel cao niet waardig en zorgen ervoor dat horecawerk vrijwilligerswerk wordt." Met de nieuwe cao wordt het niveau van arbeidsvoorwaarden in de horecabranche decennia teruggeworpen. De bond wil op geen enkele wijze verantwoordelijkheid nemen voor deze slechte minimum-cao. De nieuwe cao geldt van 1 juli 2005 tot 31 maart 2008 en zorgt ervoor dat alle ruim 300.000 werknemers in de horeca er drastisch op achteruit gaan. Kijk voor meer informatie op: www.cnvbedrijvenbond.nl
Voor nadere informatie
Nancy Abelskamp, woordvoerder Jaap Jongejan: 06 - 22 39 29 64.
---- --