AutoRai

Print

Opnieuw puntenscore voor Chevrolet op Spa-Francorchamps

(1-8-2005)
De Zwitserse Chevrolet-coureur Alain Menu heeft dit weekend op het circuit Spa-Francorchamps zijn eerste punten voor het World Touring Car Championship behaald.
Zijn race-ingenieur maakte een goede bandenkeuze vlak voor de start van de tweede race, toen regenwolken zich samen-pakten boven de heuvels van de Ardennen. Menu wist beslag te leggen op een zesde plaats in het uiterst competitieve startveld, nadat enkele van de concurrenten van de baan waren geraakt of simpelweg zijn tempo niet bij konden houden.

Race 1
De eerste race op een van de meest uitdagende circuits ter wereld, Spa-Francorchamps, bracht geen verrassing voor Chevrolet Racing. Omdat de snelle, lange baan volledig droog was, waren de Chevrolets enigszins in het nadeel, want de Nubira WTC moet het vooral hebben van zijn wegligging in de bochten. Alain Menu en Nicola Larini wisten met een 15^e en een 18^e plaats de schade te beperken, terwijl Rob Huff al in de eerste ronde de pits in moest vanwege een probleem met de aandrijfas en dat kostte hem vier ronden.

Race 2
Vlak voor de start van de tweede race barstte een regenbui los waardoor de rijders en de team-leiding van de diverse teams een moeilijk besluit moesten nemen. Zou het nat genoeg blijven om de keuze voor regenbanden te rechtvaardigen of zou de baan snel genoeg opdrogen zodat alleen de eerste paar omlopen op profielloze banden âtrickyâ zouden zijn? Uiteindelijk besloot Larini om te kiezen voor natweer banden, terwijl de race-ingenieur van Menu slicks liet monteren. Toen de race van start ging was het gestopt met regenen, waardoor de ene helft van de baan droog was en het andere deel nat. De moeilijke bandenkeuze werd nog eens onderstreept door het feit dat Menu op slicks en Larini op regenbanden dezelfde rondetijden lieten noteren. Zij waren na de start opgeklommen naar een zevende en een achtste positie en daverden vlak achter elkaar over het circuit.

In ronde vier haalde Larini (op regenbanden) een langzamere deelnemer op slicks in op een nat gedeelte van het circuit, maar deze rijder raakte daarbij de Chevrolet Nubira vol, waardoor Larini van de baan vloog en daarbij nog een andere auto raakte. Door dit incident werd de Chevrolet Nubira WTCC R+ Safety Car op de baan geroepen. âDie andere rijder gaf mij geen ruimte omdat hij waarschijnlijk dacht dat ik hem niet in kon halen,â verklaarde Larini afloop. âJammer voor hem, maar ik kan niet 200 meter voor een bocht al in de remmen omdat hij problemen heeft zijn auto op de baan te houden. Ik had gewoon de goede snelheid.â Uiteindelijk leverde de bandengok de Italiaanse coureur dus geen voordeel op. âHet weer had allebei de kanten uit kunnen gaan, dus het was de beste beslissing van het team om één auto op regenbanden en één auto op slicks uit te sturen. Zolang de baan een beetje droog was, was het okay voor mij, maar toen het asfalt opdroogde waren mijn banden in no time versleten, dus ben ik binnengekomen toen de Safety Car op de baan was,â aldus de voormalig Formule I coureur.

Onnodig te zeggen dat Alain Menu uitermate tevreden was over zijn eerste puntenscore dit seizoen. âGestart vanaf de 15^e positie en dan als zesde over de finish is een tamelijk onverwacht resultaat. Ik wist echt niet welke banden ik moest nemen, dus heb ik die beslissing overgelaten aan mijn race-ingenieur. En dat bleek de beste keuze te zijn. De eerste ronde was het moeilijk op slicks, en dan in de regen op Spa. De herstart van de laatste ronde was een pure loterij. DâAste raakte mij in Les Combes waardoor ik een paar plekken verloor, maar toen de vier leidende autoâs in de chicane eraf vlogen was ik opeens weer zesde. Ik kijk dan ook heel erg uit naar de race op Oschersleben!â

Rob Huff leek op weg naar een achtste plaats in de tweede race, toen ook hij slachtoffer werd van de verraderlijke omstandigheden op het kronkelig Ardenner asfalt. âNicola kreeg een zet van een BMW in Blanchimont, dus duwde hij terug om niet van de baan te raken,â aldus Huff. âOp dat moment kwam ik er aan en de BMW raakte mij ook waardoor ik van de baan vloog. Hartstikke jammer, want dit was één van de leukste races tot nu toe en de Chevrolets deden het prima.â

De WTCC-race op Spa-Francorchamps werd bijgewoond door een groot deel van de Nederlandse Chevrolet dealerorganisatie.