Print
Opnieuw puntenscore voor Chevrolet op Spa-Francorchamps
(1-8-2005)
De Zwitserse Chevrolet-coureur Alain Menu heeft dit weekend op het
circuit Spa-Francorchamps zijn eerste punten voor het World Touring
Car Championship behaald.
Zijn race-ingenieur maakte een goede bandenkeuze vlak voor de start
van de tweede race, toen regenwolken zich samen-pakten boven de
heuvels van de Ardennen. Menu wist beslag te leggen op een zesde
plaats in het uiterst competitieve startveld, nadat enkele van de
concurrenten van de baan waren geraakt of simpelweg zijn tempo niet
bij konden houden.
Race 1
De eerste race op een van de meest uitdagende circuits ter wereld,
Spa-Francorchamps, bracht geen verrassing voor Chevrolet Racing. Omdat
de snelle, lange baan volledig droog was, waren de Chevrolets
enigszins in het nadeel, want de Nubira WTC moet het vooral hebben van
zijn wegligging in de bochten. Alain Menu en Nicola Larini wisten met
een 15^e en een 18^e plaats de schade te beperken, terwijl Rob Huff al
in de eerste ronde de pits in moest vanwege een probleem met de
aandrijfas en dat kostte hem vier ronden.
Race 2
Vlak voor de start van de tweede race barstte een regenbui los
waardoor de rijders en de team-leiding van de diverse teams een
moeilijk besluit moesten nemen. Zou het nat genoeg blijven om de keuze
voor regenbanden te rechtvaardigen of zou de baan snel genoeg opdrogen
zodat alleen de eerste paar omlopen op profielloze banden âtrickyâ
zouden zijn? Uiteindelijk besloot Larini om te kiezen voor natweer
banden, terwijl de race-ingenieur van Menu slicks liet monteren. Toen
de race van start ging was het gestopt met regenen, waardoor de ene
helft van de baan droog was en het andere deel nat. De moeilijke
bandenkeuze werd nog eens onderstreept door het feit dat Menu op
slicks en Larini op regenbanden dezelfde rondetijden lieten noteren.
Zij waren na de start opgeklommen naar een zevende en een achtste
positie en daverden vlak achter elkaar over het circuit.
In ronde vier haalde Larini (op regenbanden) een langzamere deelnemer
op slicks in op een nat gedeelte van het circuit, maar deze rijder
raakte daarbij de Chevrolet Nubira vol, waardoor Larini van de baan
vloog en daarbij nog een andere auto raakte. Door dit incident werd de
Chevrolet Nubira WTCC R+ Safety Car op de baan geroepen. âDie andere
rijder gaf mij geen ruimte omdat hij waarschijnlijk dacht dat ik hem
niet in kon halen,â verklaarde Larini afloop. âJammer voor hem, maar
ik kan niet 200 meter voor een bocht al in de remmen omdat hij
problemen heeft zijn auto op de baan te houden. Ik had gewoon de goede
snelheid.â Uiteindelijk leverde de bandengok de Italiaanse coureur dus
geen voordeel op. âHet weer had allebei de kanten uit kunnen gaan, dus
het was de beste beslissing van het team om één auto op regenbanden
en één auto op slicks uit te sturen. Zolang de baan een beetje droog
was, was het okay voor mij, maar toen het asfalt opdroogde waren mijn
banden in no time versleten, dus ben ik binnengekomen toen de Safety
Car op de baan was,â aldus de voormalig Formule I coureur.
Onnodig te zeggen dat Alain Menu uitermate tevreden was over zijn
eerste puntenscore dit seizoen. âGestart vanaf de 15^e positie en dan
als zesde over de finish is een tamelijk onverwacht resultaat. Ik wist
echt niet welke banden ik moest nemen, dus heb ik die beslissing
overgelaten aan mijn race-ingenieur. En dat bleek de beste keuze te
zijn. De eerste ronde was het moeilijk op slicks, en dan in de regen
op Spa. De herstart van de laatste ronde was een pure loterij. DâAste
raakte mij in Les Combes waardoor ik een paar plekken verloor, maar
toen de vier leidende autoâs in de chicane eraf vlogen was ik opeens
weer zesde. Ik kijk dan ook heel erg uit naar de race op
Oschersleben!â
Rob Huff leek op weg naar een achtste plaats in de tweede race, toen
ook hij slachtoffer werd van de verraderlijke omstandigheden op het
kronkelig Ardenner asfalt. âNicola kreeg een zet van een BMW in
Blanchimont, dus duwde hij terug om niet van de baan te raken,â aldus
Huff. âOp dat moment kwam ik er aan en de BMW raakte mij ook waardoor
ik van de baan vloog. Hartstikke jammer, want dit was één van de
leukste races tot nu toe en de Chevrolets deden het prima.â
De WTCC-race op Spa-Francorchamps werd bijgewoond door een groot deel
van de Nederlandse Chevrolet dealerorganisatie.
AutoRai