Print
Opel Speedster wordt klassieker
(1-8-2005)
In 2003 werd de Opel Speedster in een vergelijkende test van 38
sportautoâs door het Britse automagazine 'Car' uitgeroepen tot
'Performance Car of the Year'. Amper twee jaar later is hij goed op
weg om een klassieker te worden.
Na bijna vijf jaar productie rolde het laatste exemplaar van Opels
roadster met middenmotor op 21 juli 2005 van de band.De krachtige
roadster met racewagenchassis biedt zijn eigenaars een onovertroffen
rijplezier, vooral op bochtige wegen. De Speedster vervulde ook een
belangrijke taak voor Opel door de weg te plaveien voor een nieuwe,
progressieve designtaal en door de uitzonderlijke dynamische
kwaliteiten van het huidige gamma te laten zien.
Sinds de Speedster in september 2000 in productie ging, vonden 7.000
exemplaren een klant. Hoewel dat cijfer relatief laag is in
vergelijking met de massamodellen, schreef de puristische roadster
geschiedenis voor Opel. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Lotus
en is de enige Opel met een middenmotor en aluminium en kunststof voor
het chassis en het carrosserie. De Speedster was ook de eerste open
Opel die de titel van 'Cabrio van het Jaar' veroverde op de Autosalon
van Genève in 2000.
Hans H. Demant, GME Vice President Engineering en Managing Director
bij Adam Opel AG, was vooral onder de indruk van het karakter van de
Speedster: "De Speedster is veruit de sportiefste auto die Opel ooit
heeft gebouwd. Met zijn designtaal en zijn dynamisch karakter paste
hij perfect in ons modelgamma." Demant, die regelmatig deelneemt aan
de 24-uurs race op de Nürburgring, voegt er nog aan toe: âOpel zal in
de toekomst sensationele en opwindende nicheproducten blijven
aanbieden voor de echte autoliefhebbers."
Gemeenschappelijke technologische expertise van Opel en Lotus
De Speedster stond vanaf de eerste schetsen volledig in het teken van
sportiviteit en was de vrucht van de nauwe samenwerking tussen Opels
International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en
Lotus Engineering in het Engelse Hethel, waar ook de Lotus Elise het
levenslicht zag.
Als compromisloze tweezitter heeft de Speedster alle ingrediënten van
een echte roadster: overbodige details moesten wijken voor een maximum
aan rijplezier.
Bovendien liet de Speedster de wereld kennismaken met de voornaamste
kenmerken van Opels dynamische designtaal, die mede aan de basis ligt
van het succes van onder meer de nieuwe Astra, Vectra en Zafira. Hij
biedt ook een rijplezier dat als voorbeeld dient voor de komende
prestatiegerichte OPC-versies (Opel Performance Center) van de Astra
en de Zafira.
Toen de Speedster, die ongeveer 850 kilogram weegt, begin 2001 op de
markt kwam, beschikte hij over een gloednieuwe, aluminium 2.2 ECOTEC
viercilindermotor. De uiterst geavanceerde krachtbron met vier kleppen
per cilinder heeft een vermogen van 108 kW/147 pk, goed voor een
topsnelheid van ongeveer 220 km/u en een sprint van nul naar 100 km/h
in minder dan zes seconden. In de lente van 2003 lanceerde Opel een
nieuwe, prestatiegerichte versie. De Speedster Turbo met een 147
kW/200 pk sterke 2,0-liter ECOTEC turbomotor. Die gaf de roadster met
middenmotor de prestaties van een ware supersportwagen: nul tot 100
km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 243 km/h.
AutoRai