AutoRai

Print

Opel Speedster wordt klassieker

(1-8-2005)
In 2003 werd de Opel Speedster in een vergelijkende test van 38 sportautoâs door het Britse automagazine 'Car' uitgeroepen tot 'Performance Car of the Year'. Amper twee jaar later is hij goed op weg om een klassieker te worden.
Na bijna vijf jaar productie rolde het laatste exemplaar van Opels roadster met middenmotor op 21 juli 2005 van de band.De krachtige roadster met racewagenchassis biedt zijn eigenaars een onovertroffen rijplezier, vooral op bochtige wegen. De Speedster vervulde ook een belangrijke taak voor Opel door de weg te plaveien voor een nieuwe, progressieve designtaal en door de uitzonderlijke dynamische kwaliteiten van het huidige gamma te laten zien.

Sinds de Speedster in september 2000 in productie ging, vonden 7.000 exemplaren een klant. Hoewel dat cijfer relatief laag is in vergelijking met de massamodellen, schreef de puristische roadster geschiedenis voor Opel. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Lotus en is de enige Opel met een middenmotor en aluminium en kunststof voor het chassis en het carrosserie. De Speedster was ook de eerste open Opel die de titel van 'Cabrio van het Jaar' veroverde op de Autosalon van Genève in 2000.

Hans H. Demant, GME Vice President Engineering en Managing Director bij Adam Opel AG, was vooral onder de indruk van het karakter van de Speedster: "De Speedster is veruit de sportiefste auto die Opel ooit heeft gebouwd. Met zijn designtaal en zijn dynamisch karakter paste hij perfect in ons modelgamma." Demant, die regelmatig deelneemt aan de 24-uurs race op de Nürburgring, voegt er nog aan toe: âOpel zal in de toekomst sensationele en opwindende nicheproducten blijven aanbieden voor de echte autoliefhebbers."

Gemeenschappelijke technologische expertise van Opel en Lotus De Speedster stond vanaf de eerste schetsen volledig in het teken van sportiviteit en was de vrucht van de nauwe samenwerking tussen Opels International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en Lotus Engineering in het Engelse Hethel, waar ook de Lotus Elise het levenslicht zag.
Als compromisloze tweezitter heeft de Speedster alle ingrediënten van een echte roadster: overbodige details moesten wijken voor een maximum aan rijplezier.

Bovendien liet de Speedster de wereld kennismaken met de voornaamste kenmerken van Opels dynamische designtaal, die mede aan de basis ligt van het succes van onder meer de nieuwe Astra, Vectra en Zafira. Hij biedt ook een rijplezier dat als voorbeeld dient voor de komende prestatiegerichte OPC-versies (Opel Performance Center) van de Astra en de Zafira.

Toen de Speedster, die ongeveer 850 kilogram weegt, begin 2001 op de markt kwam, beschikte hij over een gloednieuwe, aluminium 2.2 ECOTEC viercilindermotor. De uiterst geavanceerde krachtbron met vier kleppen per cilinder heeft een vermogen van 108 kW/147 pk, goed voor een topsnelheid van ongeveer 220 km/u en een sprint van nul naar 100 km/h in minder dan zes seconden. In de lente van 2003 lanceerde Opel een nieuwe, prestatiegerichte versie. De Speedster Turbo met een 147 kW/200 pk sterke 2,0-liter ECOTEC turbomotor. Die gaf de roadster met middenmotor de prestaties van een ware supersportwagen: nul tot 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 243 km/h.