Persbericht
Kater op het water?! Alcohol en jongeren in de pleziervaart
Overmatig alcoholgebruik komt in de zomerperiode vaak voor op stranden en campings, maar ook op het water. Friesland is de vakantieplek bij uitstek voor de Nederlandse jeugd. Tijdens de Sneekweek komen duizenden jongeren bijeen om te varen en te drinken. De jonge voorlichters van de NIGZ-campagne DRANK, de kater komt later gaan daarom de komende weken met een klipper het Friese water op om met jongeren te praten over de risico's van overmatig alcoholgebruik op en om het water.
Drankmisbruik op het water
Veel jongeren trekken in de vakantie naar het water. Niet alleen de kust is een belangrijke trekpleister, maar ook de Friese meren worden elk jaar weer veel bezocht door jongeren die naast varen het drinken van alcohol als belangrijkste dagbesteding zien. Daarom zal de campagne DRANK, de kater komt later dit jaar onder andere per boot door Friesland trekken. De jonge voorlichters, leeftijdsgenoten van de vakantievierende jongeren, komen op deze manier in gesprek over de risico's van overmatig drankgebruik.
Door heel Nederland
In Friesland organiseert het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ in samenwerking met Verslavingszorg Noord-Nederland Voorlichting en Preventie Friesland (VNN) de campagne DRANK, de kater komt later. In het kader van deze campagne zijn deze zomer in totaal 200 jonge voorlichters in heel Nederland op pad om met hun leeftijdsgenoten te praten over de risico's die te veel drinken met zich meebrengt. Uit onderzoek blijkt dat jongens die op vakantie gaan in Nederland gemiddeld 17 glazen per vakantiedag drinken, meiden 7 glazen. In tien dagen vakantie komt dit voor jongens neer op 6 kratten bier en voor meisjes op 50 flesjes mixdrank.
----------
Uitnodiging voor de pers
U bent van harte welkom om op maandag 1 augustus in de klipper de oversteek met de jonge voorlichters naar Terschelling mee te maken. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NIGZ-Alcoholvoorlichting, Martijn Planken, (0348) 439 867 of mplanken@nigz.nl.
www.dekaterkomtlater.nl
Deze campagne wordt mede mogelijk gemaakt door historische zeilvaart Harlingen.
NIGZ: Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie