AutoRai

Print

Mitsubishi Motors in Europa: winst en stijgende verkopen

(28-7-2005)
Mitsubishi Motors Europe B.V. (MME) heeft het boekjaar 2004 met een prima resultaat afgesloten. In vergelijking met boekjaar 2003 is de verkoop van nieuwe autoâs met 13,3 procent gestegen. De operationele winst kwam uit op 5,3 miljoen euro.
In een vrij stabiele Europese markt verkocht MME 241.758 eenheden in het boekjaar 2004 dat liep van 1 april 2004 tot en met 31 maart 2005. Voor het tweede jaar op rij groeide de verkoop in de 36 landen die onder de Europese divisie van Mitsubishi vallen. In het kalenderjaar 2004 kwam de verkoop uit op 225.826 eenheden, wat al goed was voor een plus van 8,6 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Vooral dankzij een sterk eerste kwartaal van 2005 is de lijn nog meer omhoog gebogen.

In het huidige boekjaar zal MME deze opwaartse trend voortzetten, onder meer door de introductie van een reeks nieuwe modellen als de Grandis DI-D, de Lancer Evolution IX en de Colt Coupé-cabriolet. Het doel voor boekjaar 2005 is een verkoop van 254.000 autoâs.

De operationele winst van 5,3 miljoen euro in boekjaar 2004 oogt bescheiden ten opzichte van de winst van 180 miljoen euro in boekjaar 2003. Zoals door MME voorzien, hebben de grote uitgaven voor sales en marketing van de Colt 5-deurs en de Colt 3-deurs het resultaat beïnvloed.

Een onvoorziene factor was de aankondiging van DaimlerChrysler op 23 april 2004 om geen verdere financiële ondersteuning te overwegen voor Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Dit nieuws zorgde voor aarzelende verkopen in Duitsland, waarop de Duitse importeur stevig heeft geïnvesteerd in een marketingcampagne om het vertrouwen van kopers en dealers vast te houden. De prijs daarvan was hoog, maar het leverde uiteindelijk een flinke verkoopstijging op vanaf het laatste kwartaal 2004.

MME plukt de vruchten van een strategie die Mitsubishi enkele jaren geleden heeft uitgezet.