CBS

Consumentenvertrouwen stijgt licht

Het vertrouwen van de Nederlandse consument is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in juli 2005 licht gestegen in vergelijking met de voorgaande maand. In de maanden mei en juni was nog sprake van een daling. Het niveau van het vertrouwen is echter nog steeds laag. De koopbereidheid verbeterde licht in juli ten opzichte van juni. Het oordeel over het economisch klimaat veranderde nauwelijks. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS.

Koopbereidheid iets minder negatief

De koopbereidheid van consumenten was in juli iets minder negatief. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten waren minder negatief over het doen van grote aankopen en over de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten niet van mening veranderd.

Oordeel economisch klimaat vrijwel gelijk

Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in juli nauwelijks gewijzigd. De consument was nog steeds somber over het economisch klimaat. In juli waren er per saldo 28 procent meer pessimisten dan optimisten. Het oordeel over de economie in de komende twaalf maanden verbeterde. Over het economisch klimaat van de afgelopen twaalf maanden veranderden consumenten nauwelijks van mening.

Technische toelichting

Meer informatie

Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht (http://www.cbs.nl/conjunctuurbericht). Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Service/abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen

Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.

De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.

De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.

Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

PB05-088

26 juli 2005

9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht