Print
Hyundai Matrix blijft populair
(26-7-2005)
Hyundai heeft de Matrix op subtiele wijze van een nieuw uiterlijk
voorzien. Met zijn frisse, moderne looks, praktische interieur,
aantrekkelijke prijs, uitgebalanceerde weggedrag en brede keuze op
motorengebied blijft de Matrix een populaire auto in het
midi-MPV-segment.
De vernieuwingen hebben geen enkele invloed op de prijstelling van de
Matrix. Vanaf 1 augustus staat de vernieuwde Matrix bij de
Hyundai-dealer voor een prijs vanaf 16.995 euro.
Dat de Matrix nog altijd populair is bewijzen de verkoopcijfers. In
2004 werden er bijna 2.000 exemplaren van de Hyundai Matrix verkocht.
In de eerste zes maanden van 2005 zijn dat er 1.100. Dat is het bewijs
dat het door Pininfarina getekende koetswerk nog steeds aanspreekt. Om
bij de tijd te blijven heeft Hyundai heeft het uiterlijk van de Matrix
op subtiele wijze gemoderniseerd. De nieuw vormgegeven koplampen, de
veranderde bumper, de gewijzigde radiatorgrille en de mistlampen
vóór geven de auto een herkenbaar, maar nieuw gezicht. Aan de
achterzijde uiten de vernieuwingen zich door de installatie van
moderne combinatielampen. De Matrix onderscheidt zich verder door
nieuw ontworpen wieldoppen en lichtmetalen velgen. Het nieuwe
exterieur van de Matrix is begin 2005 geïntroduceerd op de nieuwe 1.5
CRDI VGT-dieselmotor. De introductie is vervroegd omdat dat deze
nieuwe motor meer koeling nodig heeft dan de voormalige driecilinder
dieselmotor.
Verrassend
In het ruime interieur zijn talloze praktische voorzieningen aanwezig.
De achterbank is te verschuiven en in twee ongelijke (60:40) delen
neer te klappen. Verder kenmerkt het interieur zich door veel
opbergmogelijkheden in portieren en middenconsole. Hyundai heeft de
vorm van de bagageruimte aangepast waardoor er meer bagagecapaciteit
is ontstaan en de ruimte nog beter kan worden benut. Nog een voordeel
van Hyundaiâs midi-MPV is de hoge zitpositie. Die bevordert niet
alleen een gemakkelijke instap, maar staat ook garant voor uitstekend
zitcomfort en een goed overzicht op de weg. Kortom, een auto met
compacte buitenmaten, maar met een verrassend ruim en praktisch
interieur.
Fijne metgezel
Het veelzijdige karakter van de Matrix komt ook tot uiting in zijn
weggedrag. Door zijn onafhankelijke wielophanging voor en achter is
enige dynamiek de auto niet vreemd. Met een zorgvuldig gekozen veer-
en demperkarakteristiek vindt zowel de sportieve rijder als de
bestuurder die op comfort is ingesteld een prima metgezel in de
Matrix.
Moderne motoren
Het motorenprogramma voor de Matrix bestaat uit een drietal moderne en
krachtige motoren. Voor benzineliefhebbers zijn er de 1.6 liter met
103 pk en een koppel van 141 Nm en de 1.8 liter met 123 pk en een
koppel van 162 Nm. Dieselen kan met een 110 pk sterke ultramoderne
common-rail 1.5 liter CRDi VGT-motor met variabele turbogeometrie. Het
vermogen van deze krachtbron is hoog, maar het koppel van 235 Nm is
nog indrukwekkender. De Matrix heeft dan ook de krachtigste 1.5 liter
dieselmotor in zijn klasse. Standaard zijn de motoren van de Matrix
gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De
benzineversies zijn ook met een viertrapsautomaat leverbaar.
De Matrix beschikt over een royale standaarduitrusting met onder meer
elektrisch bedienbare ramen voor en achter, twee airbags voorin,
stuurbekrachtiging, ABS met EBD en gordelspanners met drukbegrenzers.
Het actiemodel Cool heeft daarbij zelfs airconditioning, een
achterspoiler, elektrische en verwarmbare buitenspiegels, mistlampen,
dakrails, afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling en
privacy glass. De vernieuwde Matrix staat vanaf 1 augustus bij de
Hyundai-dealer voor een prijs vanaf 16.995 euro (Hyundai Matrix 1.6i
ActiveVersion Cool).
AutoRai