AutoRai

Print

Hyundai Matrix blijft populair

(26-7-2005)
Hyundai heeft de Matrix op subtiele wijze van een nieuw uiterlijk voorzien. Met zijn frisse, moderne looks, praktische interieur, aantrekkelijke prijs, uitgebalanceerde weggedrag en brede keuze op motorengebied blijft de Matrix een populaire auto in het midi-MPV-segment.
De vernieuwingen hebben geen enkele invloed op de prijstelling van de Matrix. Vanaf 1 augustus staat de vernieuwde Matrix bij de Hyundai-dealer voor een prijs vanaf 16.995 euro.

Dat de Matrix nog altijd populair is bewijzen de verkoopcijfers. In 2004 werden er bijna 2.000 exemplaren van de Hyundai Matrix verkocht. In de eerste zes maanden van 2005 zijn dat er 1.100. Dat is het bewijs dat het door Pininfarina getekende koetswerk nog steeds aanspreekt. Om bij de tijd te blijven heeft Hyundai heeft het uiterlijk van de Matrix op subtiele wijze gemoderniseerd. De nieuw vormgegeven koplampen, de veranderde bumper, de gewijzigde radiatorgrille en de mistlampen vóór geven de auto een herkenbaar, maar nieuw gezicht. Aan de achterzijde uiten de vernieuwingen zich door de installatie van moderne combinatielampen. De Matrix onderscheidt zich verder door nieuw ontworpen wieldoppen en lichtmetalen velgen. Het nieuwe exterieur van de Matrix is begin 2005 geïntroduceerd op de nieuwe 1.5 CRDI VGT-dieselmotor. De introductie is vervroegd omdat dat deze nieuwe motor meer koeling nodig heeft dan de voormalige driecilinder dieselmotor.

Verrassend
In het ruime interieur zijn talloze praktische voorzieningen aanwezig. De achterbank is te verschuiven en in twee ongelijke (60:40) delen neer te klappen. Verder kenmerkt het interieur zich door veel opbergmogelijkheden in portieren en middenconsole. Hyundai heeft de vorm van de bagageruimte aangepast waardoor er meer bagagecapaciteit is ontstaan en de ruimte nog beter kan worden benut. Nog een voordeel van Hyundaiâs midi-MPV is de hoge zitpositie. Die bevordert niet alleen een gemakkelijke instap, maar staat ook garant voor uitstekend zitcomfort en een goed overzicht op de weg. Kortom, een auto met compacte buitenmaten, maar met een verrassend ruim en praktisch interieur.

Fijne metgezel
Het veelzijdige karakter van de Matrix komt ook tot uiting in zijn weggedrag. Door zijn onafhankelijke wielophanging voor en achter is enige dynamiek de auto niet vreemd. Met een zorgvuldig gekozen veer- en demperkarakteristiek vindt zowel de sportieve rijder als de bestuurder die op comfort is ingesteld een prima metgezel in de Matrix.

Moderne motoren
Het motorenprogramma voor de Matrix bestaat uit een drietal moderne en krachtige motoren. Voor benzineliefhebbers zijn er de 1.6 liter met 103 pk en een koppel van 141 Nm en de 1.8 liter met 123 pk en een koppel van 162 Nm. Dieselen kan met een 110 pk sterke ultramoderne common-rail 1.5 liter CRDi VGT-motor met variabele turbogeometrie. Het vermogen van deze krachtbron is hoog, maar het koppel van 235 Nm is nog indrukwekkender. De Matrix heeft dan ook de krachtigste 1.5 liter dieselmotor in zijn klasse. Standaard zijn de motoren van de Matrix gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De benzineversies zijn ook met een viertrapsautomaat leverbaar.

De Matrix beschikt over een royale standaarduitrusting met onder meer elektrisch bedienbare ramen voor en achter, twee airbags voorin, stuurbekrachtiging, ABS met EBD en gordelspanners met drukbegrenzers. Het actiemodel Cool heeft daarbij zelfs airconditioning, een achterspoiler, elektrische en verwarmbare buitenspiegels, mistlampen, dakrails, afstandsbediening op de centrale deurvergrendeling en privacy glass. De vernieuwde Matrix staat vanaf 1 augustus bij de Hyundai-dealer voor een prijs vanaf 16.995 euro (Hyundai Matrix 1.6i ActiveVersion Cool).