Print
Van 3.000 naar nul in 30 seconden
(25-7-2005)
Niet alleen is het Opel van vandaag dynamisch en innovatief, ook de
commercials zijn opvallend te noemen. Voor de tv-campagne ter
gelegenheid van de marktintroductie van de nieuwe Opel Zafira werd een
speciale commercial gemaakt.
Een Zafira valt uit een vliegtuig van een hoogte van 3.000 meter,
onmiddellijk gevolgd door zeven parachutisten.
In de lucht vouwen de parachutisten de stoelen van het Flex7-systeem
open, maken ze hun parachutes vast aan de Zafira en stappen ze in. âDe
reclamespot weerspiegelt alle dynamiek van Opel,â zegt Alain Visser,
Executive Director European Marketing bij Adam Opel AG. Hij voegt er
lachend aan toe: âWe gebruiken de spot om aan te tonen dat bijna alles
mogelijk is met de Zafira. Toch raden wij onze klanten ten zeerste af
om deze stunt zelf te proberen.â
100 mensen uit de hele wereld en een Oekraïense Antonov voor één
tv-spot
Het idee voor deze ongewone spot kwam van het reclamebureau McCann
Erickson in Frankfurt. De opnames vonden in mei plaats in Dubai, in de
Verenigde Arabische Emiraten, bij temperaturen van 45º Celcius in de
schaduw. Bij de productie was een internationale crew van meer dan 100
mensen betrokken. Voor de spot werd een Oekraïens Antonov
transportvliegtuig van bijna 45 jaar oud gebruikt.
De Nederlandse regisseur Frank Vroegop stond voor een enorme
uitdaging. Hij moest immers de samenwerking tussen de Russische
piloten, de Franse parachutisten, de technici uit Dubai en cameraman
Greg Gasson uit Los Angeles in goede banen leiden. Gasson is één van
de weinige cameramensen die gespecialiseerd is in opnames tijdens een
vrije val en wordt beschouwd als de beste in zijn vak. De
parachutisten zijn ook echte professionals. De meesten van hen
behaalden al wereldtitels en Europese titels op kampioenschappen. De
enige Duitser in het team heeft een Italiaans klinkende naam, Stefano
Lamelza, en was één van de belangrijkste mensen op de set. Als
autotechnicus is hij verantwoordelijk voor de âshow carsâ van Opel en
maakt hij auto's klaar voor sportmanifestaties, autoshows,
tentoonstellingen en tv-programma's. Voor de opnames in Dubai moest
Lamelza onder meer de motor verwijderen en de portieren dichtlassen.
Testritten en testvluchten voor het grote werk
Vóór de eigenlijke opnames met de Opel Zafira werd een aantal tests
uitgevoerd. Op het vliegveld liet het productieteam een oude auto
vallen van een hoogte van 1.500 meter om de âvluchteigenschappenâ van
de auto te bestuderen. De parachutisten en de cameraman maakten ook
een aantal oefensprongen.
De eigenlijke opname verliep bijna perfect, tot grote vreugde van de
crew. Er was ook een tweede Antonov in de lucht die fungeerde als
cameraplatform. Voor de formatievlucht waren een maximale precisie en
coördinatie vereist.
De opnames duurden drie dagen en vonden plaats op de internationale
luchthaven van Fudscheira in de Verenigde Arabische Emiraten. Voor de
opnames moest de luchthaven een aantal keer gesloten worden. De spot
van 30 seconden wordt vanaf half augustus uitgezonden op de
Nederlandse TV.
AutoRai