Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 22 JULI 2005
Goedkeuring geactualiseerd SIGMAPLAN
Op voorstel van Kris Peeters, Vlaams minister van
Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, heeft de
Vlaamse Regering vandaag het geactualiseerd SIGMAPLAN ter
beheersing van overstromingsrisico's en het behalen van
de natuurdoelstellingen in het Zeescheldebekken,
instandhoudingsdoelstellingen en flankerende maatregelen
voor landbouw en plattelandsrecreatie goedgekeurd. De
totale kosten worden tot 2030 geraamd op 830 miljoen euro
+ circa 49 miljoen euro omwille van de flankerende
maatregelen.
Op 17 december 2004 besliste de Vlaamse Regering haar
goedkeuring te hechten aan de krachtlijnen van het
geactualiseerd SIGMAPLAN.
Uit de krachtlijnen van het geactualiseerd SIGMAPLAN
blijkt dat de optimale bescherming tegen overstromingen
bestaat uit een combinatie van de aanleg van
overstromingsgebieden en lokale dijkverhogingen.
Via een combinatie van maatschappelijke kosten-
batenanalyse van het SIGMAPLAN, plan-MER, en een
landbouwgevoeligheidsanalyse werd een "meest wenselijk
alternatief" uitgewerkt met een fasering die rekening
houdt met de realisatie-eisen gesteld in de
Ontwikkelingsschets 2010, met de beschikbare budgettaire
middelen, met de prioriteiten op het vlak van veiligheid
en natuurontwikkeling, en met de wens van de
landbouwsector om rechtszekerheid te bieden. Deze studies
werden gelijklopend uitgevoerd om de noodzakelijke
wisselwerkingen mogelijk te maken.
Het "meest wenselijke alternatief" van het SIGMAPLAN moet
nu verder uitgewerkt worden naar de projecten toe. De
verdere uitwerkingsprocedure omvat o.m. de opmaak van
project-MER's, GRUP's, enz en moet ingeschoven worden in
het lopende afbakeningsproces van de buitengebieden. Dit
alles moet gepaard gaan met uitvoerig overleg en
communicatie met alle betrokkenen. De uitvoeringstermijn
van de projecten loopt tot 2030.
Wat de vertaling van het "meest wenselijk alternatief"
naar concrete projecten betreft, onderscheidt minister
Peeters twee fasen :
1/ een concrete aanduiding van de projecten binnen het
meest wenselijke alternatief die nodig zijn voor de
realisatie van de doelstellingen veiligheid en
natuurlijkheid 2015;
2/ naar 2030 toe denkt de minister dat het niet
verstandig zou zijn alles vandaag reeds vast te leggen.
Men moet immers in het vervolgproces rekening kunnen
houden met de evolutie van de Scheldenatuurlijkheid,
vereist in het kader van de Europese
natuurinstandhoudingsdoelstellingen. Bovendien kan het
lopende afbakeningsproces voor het buitengebied, in
uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen,
nog belangrijke bijkomende informatie opleveren om mee te
nemen.
Op regelmatige tijdstippen zullen de uitvoering en de
bereikte resultaten worden geëvalueerd. In functie
hiervan kunnen in bepaalde gebieden, in eigendom van de
overheid, nog bijkomende natuurontwikkelingsprojecten
worden uitgevoerd.
Het is noodzakelijk om regelmatig de afstand van de
huidige situatie tot de instandhoudingsdoelstellingen te
bepalen, zowel voor rapportering aan Europa in het kader
van de verschillende richtlijnen, maar ook om eventuele
onverwachte ontwikkelingen vast te stellen, te evalueren
en adaptief het beheer desgevallend te herdefiniëren.
Hiertoe is een duidelijk gedefinieerd toetsingskader
noodzakelijk waaraan specifieke monitoring gekoppeld is.
De verdere uitwerking van de volgende fase zal gebeuren
samen met het afbakeningsproces van de buitengebieden, de
draagkracht van de uitvoerende instanties en in nauw
overleg met de lokale besturen.
Tegen het najaar 2005 dient daarbij een voorstel
uitgewerkt voor de Rupel en het tijgebonden deel van de
Nete, Dijle en Zenne in het geactualiseerd SIGMAPLAN, om
ook in dit gebied tijdig de nodige projecten te kunnen
aanvatten om de overstromingsrisico's te beperken en
instandhoudingsdoelstellingen te bereiken.
Gelijktijdig met de uitvoering van het geactualiseerd
Sigmaplan wordt een flankerend beleid voor landbouw
uitgevoerd, met als doel de gevolgen van projectmatige
planningsprocessen waarbij landbouw betrokken is te
beperken voor de sector, en dit als een goede huisvader
zowel binnen het projectgebied als de ruimere omgeving.
In de praktijk zullen, om dit te bereiken, verschillende
instrumenten kunnen ingezet worden.
Ook het plan van aanpak van het flankerend beleid voor
plattelandsrecreatie werd goedgekeurd met als doel een
overlegproces te starten met maatschappelijke groepen,
lokale besturen, lokale actoren om flankerende
maatregelen plattelandsrecreatie gebiedsgericht vorm te
geven.
De totale kosten worden tot 2030 geraamd op 830 miljoen
euro (inbegrepen afwerking SIGMAPLAN 1977 zonder
stormvloedkering) + circa 49 miljoen euro omwille van de
flankerende maatregelen.
"Het geactualiseerde SIGMAPLAN wordt in overeenstemming
met de langetermijnvisie Schelde-estuarium tegen 2030
gerealiseerd. Het substantieel verhogen van het
veiligheidsniveau op korte termijn krijgt de hoogste
prioriteit zodat een voldoende hoog veiligheidsniveau
tegen ten laatste 2020 bereikt wordt. Daarbij zal conform
de Ontwikkelingsschets 2010 aandacht worden geschonken
aan de inrichting van de overstromingsgebieden als
natuurgebied. Met deze beslissing werd tevens een
belangrijke en nieuwe stap gezet in het traject van de
verdieping van de Westerschelde", aldus de minister nog.
persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van
minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be
Vlaamse overheid