Gemeente Buren
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
De gemeente Buren stelt een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan
Buren 2005 op.
De gemeente Buren is in 2004 van start gegaan met het opstellen van
een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Buren (GVVB). Het
verkeersplan heeft als subtitel Veilig, Beheerbaar en Bereikbaar !.
Het GVVB gaat in op het verkeer- en vervoersbeleid voor de langere
termijn. Belangrijke onderdelen in het plan zijn de wegenstructuur
voor auto, fiets en openbaar vervoer en de verkeersveiligheid. Het
resultaat van het plan is een visie op de toekomstige
verkeersstructuur en een concreet maatregelenplan voor de eerstkomende
jaren. Tot 2006 is de aandacht vooral gericht op het inrichten van de
kernen. Het huidige plan richt zich vooral op het buitengebied. Ca.
80% van de verkeersongevallen met letsel vindt in het buitengebied
plaats. Op bijna alle gemeentelijke wegen in het buitengebied zijn 60
km zones ingesteld, terwijl die wegen nog niet als zodanig zijn
ingericht.
Het GVVB ligt gedurende tien weken vanaf 22 juni tot 1 september 2005
op het gemeentehuis tijdens openingstijden ter inzage. Het GVVB 2005
is te downloaden op www.buren.nl (onder tabblad actueel, nieuws,
daarna klikt u op persberichten). Op 29 juni 2005 wordt in het
gemeentehuis te Maurik vanaf 19.30 uur een inloopavond georganiseerd
die iedereen kan bezoeken. U kunt daar vragen stellen.
Vanaf 20.00 tot 20.30 uur wordt een presentatie gegeven.
Binnen het GVVB 2005 zijn de wegen als volgt ingedeeld:
1. Hoofdwegen: Wegen met intensief verkeer, wegen met verkeersfunctie,
provinciale ontsluitingswegen, gemeentelijke gebiedstoegangswegen
2. Erftoegangswegen :Vormen verbinding tussen kernen of onderdeel
route hulpdiensten
3. Plattelandswegen: Erftoegangsweg met lage intensiteit.
Om de wegen aan deze categorisering te laten voldoen zijn aanpassingen
aan de wegen noodzakelijk. Hierna wordt aangegeven welke aanpassingen
noodzakelijk zijn om een snelheid van 60 km per uur te realiseren.
1. Hoofdwegen (gemeentelijke gebiedstoegangswegen).
Van de gemeentelijke wegen die onderdeel zijn van de hoofdstructuur
(hoge intensiteit) wordt voorgesteld een voorrangsregeling in te
stellen met extra fietsvoorzieningen en snelheidsremmers. Dit
betreffen de navolgende wegen:
Nr Naam Omschrijving maatregel
1. Kornedijk te Buren Voorrang regelen op kruispunten, verbeteren
fietsvoorziening en snelheidsremmers
2. Burensedijk te Buren Voorrang regelen op kruispunten en
snelheidsremmers
3. Restsestraat/Parkstraat te Zoelen Voorrang regelen op kruispunten
en snelheidsremmers
4. Veerweg te Beusichem Voorrang regelen
5. De Heuvel te Rijswijk Voorrang regelen en snelheidsremmers
6. Veerweg te Eck en Wiel Voorrang regelen en snelheidsremmers
7. Rijnstraat (in voorbereiding)
en Veerweg te Ingen Voorrang regelen, snelheidsremmers en fietsstroken
2. Erftoegangswegen.
Op basis van het gebruik van de erftoegangswegen (sluipverkeer,
vrachtverkeer) en de verkeersongevallencijfers wordt voorgesteld
maatregelen te treffen om de snelheid te reduceren en/of
fietssuggestiestroken aan te brengen op de volgende wegen.
Nr Naam Omschrijving maatregel
1. Erichemsekade te Buren Verbeteren fietsvoorziening en
snelheidsremmers
2. Erichemseweg te Erichem Fietsvoorzieningen aan de oostzijde van
Erichem
3. Hogeweg te Lienden Verbeteren snelheidsremmers en
fietsvoorzieningen
4. Vogelenzangseweg te Lienden Snelheidsremmers
5. Tielsestraat/Mauriksestraat tussen
N 320 en rotonde Beldert` Verbeteren fietsvoorzieningen en
snelheidsremmers
6. Haardijk te Asch Fietsvoorzieningen en snelheidsremmers
7. Dijkwegen Snelheidsremmers
8. Hennisdijk (in voorbereiding) Fietsvoorzieningen en
snelheidsremmers en mogelijk een afsluiting voor doorgaand verkeer
t.h.v. watergang Hoge Maatsteeg
3. Plattelandswegen (lage verkeersintensiteit).
In het plan is een keus gemaakt om alle plattelandswegen (wegen zonder
verkeersfunctie die geen verbinding vormen tussen kernen en geen
onderdeel zijn van een route voor de hulpdiensten) af te waarderen.
Het betreffen ondermeer de plattelandswegen gelegen in de open kom
grond gebieden (Meertenwei te Lienden,Ommerensche Veld, Hornix Veld te
Maurik, Essenbos te Maurik, Zoelensche Veld, Rijswijksche Veld) , die
tussen de Provincialeweg Kesteren-Culemborg en de A15 zijn gelegen.
Maar ook het gebied de Mars te Lienden. De bedoeling is dat binnen die
gebieden alleen gebiedseigen verkeer wordt toegelaten. Dus geen
vrachtverkeer en doorgaand autoverkeer, uitgezonderd aanwonenden en
bestemmingsverkeer.
4. Af te sluiten wegen (1. en 9. erftoegangswegen, 2 t/m 8
plattelandswegen)
Ook zijn een aantal wegen genoemd waarover het verkeer moet worden
geweerd omdat alternatieve wegen hiervoor meer geschikt zijn,
verkeersveiligheid in het geding is of sprake is van toekomstige
ontwikkelingen op andere beleidsvelden. Dit betreffen de navolgende
wegen:
Nr Naam Omschrijving maatregel
1. Mauriksestraat te Zoelen
(gedeelte rotonde Medel) Afsluiten doorgaand autoverkeer
2. Oost-kanaalweg te Rijswijk Afsluiten doorgaand autoverkeer
3. West-kanaalweg/Nieuweweg te Zoelen Afsluiten doorgaand autoverkeer
4. Krupheulstraat te Zoelmond/Asch weers- zijden Provincialeweg
Kesteren-Culemborg Volledige afsluiting verkeer
In voorbereiding
5. Ravenswaaijsesteeg te Ravenswaaij weerszijden Provincialeweg
Kesteren-Culemborg Afsluiten doorgaand autoverkeer
6. Leeweg te Ingen, zijde Provincialeweg Kesteren-Culemborg Afsluiten
doorgaand autoverkeer
7. Hogestraat te Ommeren, zijde Provincialeweg Kesteren-Culemborg
Afsluiten, uitgezonderd fietsers
8. Baron van Brakellweg te Lienden Afsluiten, uitgezonderd fietsers
9. Dijkwegen Autoluw maken op gedeelten om doorgaand verkeer te weren
10. Wal te Maurik, zijde Provincialeweg N320 Afsluiten doorgaand
autoverkeer
In dit plan worden een groot aantal voornemens aangekondigd. De
commissie Ruimte zal hierover nog advies uitbrengen en de Gemeenteraad
zal eerst het plan moeten vaststellen dan pas kunnen de voornemens
worden uitgevoerd. Ook zullen voor veel uitvoeringsmaatregelen
verkeersbesluiten moeten worden vastgesteld waartegen formeel bezwaar
en beroep mogelijk is.
De gemeente stelt het op prijs dat u als bewoner of belanghebbende
reageert op het GVVB 2005. U kunt vanaf 22 juni tot uiterlijk 1
september 2005 uw zienswijze schriftelijk kenbaar maken bij de
gemeente Buren, onder vermelding van zienswijze GVVB 2005. Ook is het
mogelijk tijdens voornoemde periode per e-mail te reageren via
bvvp@buren.nl.
Informatie over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan Buren 2005
kunt u inwinnen bij de afdeling Ruimtelijk Beheer, de heer E. Sielias,
bereikbaar via algemene telefoonnummer (0344) 579 279.
* conceptrapport 19 mei 2005 versie 4.pdf
* Visiekaarten Buren (9-5).doc
* persbericht 2 GVVB2005.doc