Gemeente Buren


Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan

De gemeente Buren stelt een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Buren 2005 op.

De gemeente Buren is in 2004 van start gegaan met het opstellen van een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Buren (GVVB). Het verkeersplan heeft als subtitel Veilig, Beheerbaar en Bereikbaar !.

Het GVVB gaat in op het verkeer- en vervoersbeleid voor de langere termijn. Belangrijke onderdelen in het plan zijn de wegenstructuur voor auto, fiets en openbaar vervoer en de verkeersveiligheid. Het resultaat van het plan is een visie op de toekomstige verkeersstructuur en een concreet maatregelenplan voor de eerstkomende jaren. Tot 2006 is de aandacht vooral gericht op het inrichten van de kernen. Het huidige plan richt zich vooral op het buitengebied. Ca. 80% van de verkeersongevallen met letsel vindt in het buitengebied plaats. Op bijna alle gemeentelijke wegen in het buitengebied zijn 60 km zones ingesteld, terwijl die wegen nog niet als zodanig zijn ingericht.

Het GVVB ligt gedurende tien weken vanaf 22 juni tot 1 september 2005 op het gemeentehuis tijdens openingstijden ter inzage. Het GVVB 2005 is te downloaden op www.buren.nl (onder tabblad actueel, nieuws, daarna klikt u op persberichten). Op 29 juni 2005 wordt in het gemeentehuis te Maurik vanaf 19.30 uur een inloopavond georganiseerd die iedereen kan bezoeken. U kunt daar vragen stellen. Vanaf 20.00 tot 20.30 uur wordt een presentatie gegeven. Binnen het GVVB 2005 zijn de wegen als volgt ingedeeld:
1. Hoofdwegen: Wegen met intensief verkeer, wegen met verkeersfunctie, provinciale ontsluitingswegen, gemeentelijke gebiedstoegangswegen
2. Erftoegangswegen :Vormen verbinding tussen kernen of onderdeel route hulpdiensten

3. Plattelandswegen: Erftoegangsweg met lage intensiteit.

Om de wegen aan deze categorisering te laten voldoen zijn aanpassingen aan de wegen noodzakelijk. Hierna wordt aangegeven welke aanpassingen noodzakelijk zijn om een snelheid van 60 km per uur te realiseren.
1. Hoofdwegen (gemeentelijke gebiedstoegangswegen). Van de gemeentelijke wegen die onderdeel zijn van de hoofdstructuur (hoge intensiteit) wordt voorgesteld een voorrangsregeling in te stellen met extra fietsvoorzieningen en snelheidsremmers. Dit betreffen de navolgende wegen:
Nr Naam Omschrijving maatregel

1. Kornedijk te Buren Voorrang regelen op kruispunten, verbeteren fietsvoorziening en snelheidsremmers

2. Burensedijk te Buren Voorrang regelen op kruispunten en snelheidsremmers

3. Restsestraat/Parkstraat te Zoelen Voorrang regelen op kruispunten en snelheidsremmers

4. Veerweg te Beusichem Voorrang regelen

5. De Heuvel te Rijswijk Voorrang regelen en snelheidsremmers
6. Veerweg te Eck en Wiel Voorrang regelen en snelheidsremmers
7. Rijnstraat (in voorbereiding)
en Veerweg te Ingen Voorrang regelen, snelheidsremmers en fietsstroken


2. Erftoegangswegen.
Op basis van het gebruik van de erftoegangswegen (sluipverkeer, vrachtverkeer) en de verkeersongevallencijfers wordt voorgesteld maatregelen te treffen om de snelheid te reduceren en/of fietssuggestiestroken aan te brengen op de volgende wegen. Nr Naam Omschrijving maatregel

1. Erichemsekade te Buren Verbeteren fietsvoorziening en snelheidsremmers

2. Erichemseweg te Erichem Fietsvoorzieningen aan de oostzijde van Erichem

3. Hogeweg te Lienden Verbeteren snelheidsremmers en fietsvoorzieningen

4. Vogelenzangseweg te Lienden Snelheidsremmers
5. Tielsestraat/Mauriksestraat tussen
N 320 en rotonde Beldert` Verbeteren fietsvoorzieningen en snelheidsremmers

6. Haardijk te Asch Fietsvoorzieningen en snelheidsremmers
7. Dijkwegen Snelheidsremmers

8. Hennisdijk (in voorbereiding) Fietsvoorzieningen en snelheidsremmers en mogelijk een afsluiting voor doorgaand verkeer t.h.v. watergang Hoge Maatsteeg


3. Plattelandswegen (lage verkeersintensiteit). In het plan is een keus gemaakt om alle plattelandswegen (wegen zonder verkeersfunctie die geen verbinding vormen tussen kernen en geen onderdeel zijn van een route voor de hulpdiensten) af te waarderen. Het betreffen ondermeer de plattelandswegen gelegen in de open kom grond gebieden (Meertenwei te Lienden,Ommerensche Veld, Hornix Veld te Maurik, Essenbos te Maurik, Zoelensche Veld, Rijswijksche Veld) , die tussen de Provincialeweg Kesteren-Culemborg en de A15 zijn gelegen. Maar ook het gebied de Mars te Lienden. De bedoeling is dat binnen die gebieden alleen gebiedseigen verkeer wordt toegelaten. Dus geen vrachtverkeer en doorgaand autoverkeer, uitgezonderd aanwonenden en bestemmingsverkeer.


4. Af te sluiten wegen (1. en 9. erftoegangswegen, 2 t/m 8 plattelandswegen)
Ook zijn een aantal wegen genoemd waarover het verkeer moet worden geweerd omdat alternatieve wegen hiervoor meer geschikt zijn, verkeersveiligheid in het geding is of sprake is van toekomstige ontwikkelingen op andere beleidsvelden. Dit betreffen de navolgende wegen:
Nr Naam Omschrijving maatregel

1. Mauriksestraat te Zoelen
(gedeelte rotonde Medel) Afsluiten doorgaand autoverkeer
2. Oost-kanaalweg te Rijswijk Afsluiten doorgaand autoverkeer
3. West-kanaalweg/Nieuweweg te Zoelen Afsluiten doorgaand autoverkeer
4. Krupheulstraat te Zoelmond/Asch weers- zijden Provincialeweg Kesteren-Culemborg Volledige afsluiting verkeer In voorbereiding

5. Ravenswaaijsesteeg te Ravenswaaij weerszijden Provincialeweg Kesteren-Culemborg Afsluiten doorgaand autoverkeer
6. Leeweg te Ingen, zijde Provincialeweg Kesteren-Culemborg Afsluiten doorgaand autoverkeer

7. Hogestraat te Ommeren, zijde Provincialeweg Kesteren-Culemborg Afsluiten, uitgezonderd fietsers

8. Baron van Brakellweg te Lienden Afsluiten, uitgezonderd fietsers
9. Dijkwegen Autoluw maken op gedeelten om doorgaand verkeer te weren
10. Wal te Maurik, zijde Provincialeweg N320 Afsluiten doorgaand autoverkeer
In dit plan worden een groot aantal voornemens aangekondigd. De commissie Ruimte zal hierover nog advies uitbrengen en de Gemeenteraad zal eerst het plan moeten vaststellen dan pas kunnen de voornemens worden uitgevoerd. Ook zullen voor veel uitvoeringsmaatregelen verkeersbesluiten moeten worden vastgesteld waartegen formeel bezwaar en beroep mogelijk is.

De gemeente stelt het op prijs dat u als bewoner of belanghebbende reageert op het GVVB 2005. U kunt vanaf 22 juni tot uiterlijk 1 september 2005 uw zienswijze schriftelijk kenbaar maken bij de gemeente Buren, onder vermelding van zienswijze GVVB 2005. Ook is het mogelijk tijdens voornoemde periode per e-mail te reageren via bvvp@buren.nl.

Informatie over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan Buren 2005 kunt u inwinnen bij de afdeling Ruimtelijk Beheer, de heer E. Sielias, bereikbaar via algemene telefoonnummer (0344) 579 279.


* conceptrapport 19 mei 2005 versie 4.pdf
* Visiekaarten Buren (9-5).doc

* persbericht 2 GVVB2005.doc