Kwaliteitsmeter moet uitgaan in Apeldoorn veiliger maken
Horecabedrijven in het Apeldoornse uitgaansgebied, politie, brandweer,
gemeente en omwonenden slaan de handen ineen om de veiligheid in het
uitgaansgebied te verbeteren en de overlast te verminderen. Ze doen
dit aan de hand van de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU). De KVU is
een nieuw landelijk instrument waarmee de betrokken partijen via
structurele samenwerking en goede onderlinge communicatie continu aan
veiligheid kunnen werken. In de Apeldoornse KVU-werkgroep participeren
de horeca-ondernemers, de wijkraad, de politie, de brandweer en de
gemeente; de werkgroep wordt begeleid door bureau Polyground,
gespecialiseerd in keurmerktrajecten en kwaliteitsmeters.
De KVU start met een uitgebreide analyse van de huidige situatie en
een inventarisatie van knelpunten in het uitgaansgebied (het
Caterplein met de aanliggende straten Hoofdstraat-Noord, Beekpark,
Nieuwstraat, Kapelstraat en Van Kinsbergenstraat). De inventarisatie
wordt gedaan aan de hand van een enquête onder horecaondernemers, een
enquete onder het uitgaanspubliek, analyse van (aangifte)cijfers van
de politie, cijfers van de brandweer en een peiling onder omwonenden.
Daarnaast worden gemeentelijke cijfers uit onder meer de
Leefbaarheidsmonitor gebruikt om het beeld compleet te maken.
Na afronding van de inventarisatie gaat de werkgroep een plan van
aanpak opstellen waarin duidelijk vastgelegd wordt wie
verantwoordelijkheid is (of zijn) voor de vereiste verbeteringen.
Medio mei 2006 presenteert de werkgroep dit plan.
De horecaondernemers zijn vandaag tijdens een bijeenkomst in Gigant
geïnformeerd over het KVU-traject. Omwonenden van het uitgaansgebied
worden na de zomer uitgenodigd om hun ervaringen, suggesties en
oplossingen aan te dragen. In overleg met de wijkraad wordt bekeken op
welke manier dat gaat gebeuren.
Sinds 1998 werken de partijen in het uitgaansgebied al samen op het
terrein van veiligheid. Toen is besloten tot vijf maatregelen, te
weten videocameratoezicht, calamiteitenverlichting,
toiletvoorzieningen, verplaatsing taxistandplaatsen en uitbreiding
fietsenstalling. Deze acties zijn door de politie aangevuld met een
verdubbeling van de politie-inzet en de uitvoering van het lik-op-stuk
beleid. Bij de evaluatie in 2002 bleken deze maatregelen een positief
effect te hebben gehad. Daarna zijn nieuwe aanbevelingen gedaan, die
inmiddels voor een nadere uitwerking opgenomen zijn in het actieplan
Veiligheid 2003-2006.
Voor het laatst bijgewerkt op: 14-jul-2005 08:11
Gemeente Apeldoorn