Gemeente Doetinchem

systeem voor snellere begeleiding klanten gemeentewinkel


-13 juli 2005-
Burgemeester en wethouders van Doetinchem schaffen voor de gemeentewinkel een geautomatiseerd klantbegeleidingssysteem aan dat de bezoekers gemakkelijk en snel naar de juiste balie gaat begeleiden. Per jaar bezoeken zo'n 50.000 inwoners de Gemeentewinkel. Elke klant van de gemeentewinkel kan straks kiezen uit het halen van een volgnummer bij de receptie of zelf een volgnummer aanmaken bij een touch-screen.

Via een scherm in de wachtruimte ziet de klant aan welke balie hij verwacht wordt. Dat scherm dient ook als 'wachtverzachter' en zal bijvoorbeeld worden ingezet voor het verstrekken van nuttige informatie over Doetinchem en de dienstverlening. Het scherm kan eveneens tv-beelden weergeven en de klant, als hij even moet wachten, onderhouden met beelden van sport- of andere belangrijke evenementen. Na installatie kan het systeem op 1 oktober actief zijn. De kosten van het klantbegeleidingssysteem bedragen EUR 76.750,-. Deze kosten worden afgedekt door een besparing op menskracht.

Meetgegevens aantallen, wachttijden en afhandeltijden Het systeem levert de gemeente informatie over haar klanten en de producten en diensten die worden afgenomen. Zo wordt het aantal bezoekers bijgehouden, per product en per dienst de aantallen die worden afgenomen, de wachttijden en de afhandeltijden. Het systeem maakt inzichtelijk op welke momenten van de dagen het druk is en op welke dagen van de week en in welke perioden van het jaar dat het geval is. Dat kan zelfs per product worden nagegaan. Met deze gegevens kan de gemeente Doetinchem straks haar openingstijden beter afstemmen op de bezoekersaantallen en de klantvragen. Tevens kunnen, op basis van de gegevens uit het systeem, de balies zodanig worden bemenst dat er zo min mogelijk sprake is van over- of onderbezetting. Dat voorkomt lange wachttijden. Efficiënt dus voor de klant én voor de gemeente.

Toekomstige aanpassing openingstijden
Het college is zich er van bewust dat de huidige openingstijden van de gemeentewinkel niet meer 'van deze tijd zijn'. Vooral de sluitingstijd om drie uur middags ondervindt veel kritiek van de klanten. De gemeente hoopt in oktober en november metingen te verrichten op basis waarvan de openingstijden beter kunnen worden gekozen. De gemeente mikt op nieuwe openingstijden per 1 januari 2006. De openingstijden zullen ook geharmoniseerd worden, zodat alle producten en diensten op uniforme openingstijden worden geleverd.