Gemeente Den Haag

juli 2005
Parkeerregeling Rustenburg-Oostbroekaangepast na reacties bewoners (13 juli)

Gedurende twee maanden peilde de gemeente de mening van bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden in Rustenburg-Oostbroek over het invoeren van betaald parkeren in combinatie met uitgifte van een beperkt aantal parkeervergunningen. Men kon zowel schriftelijk reageren, als ook mondeling tijdens drie informatieavonden, via een grootschalige enquête en in een hiertoe ingestelde klankbordgroep. Het college van B&W heeft een aantal suggesties uit de wijk ter verbetering van het voorstel overgenomen. Het college heeft besloten het voorstel inclusief de aanpassingen gedurende de zomermaanden verder uit te werken. In het najaar zal het aangepaste voorstel worden vrijgegeven voor inspraak. Na de inspraak wordt het voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad, die de definitieve beslissing neemt over het wel of niet invoeren van de nieuwe parkeerregeling.

Het voorstel
Het voorstel gaat uit van een parkeerregeling waarbij in de avonduren voor het parkeren betaald moeten worden. Bewoners en bedrijven kunnen tegen betaling een parkeervergunning krijgen. Bewoners kunnen ook voor hun bezoek een vergunning aanschaffen. Door de uitgifte van een beperkt aantal vergunningen, met voorrang voor de eerste auto uit elk huishouden, wordt de beschikbare (legale) parkeerruimte eerlijker verdeeld onder de parkeerders uit de wijk. Na het uitgeven van de vergunningen voor de eerste autos van elk huishouden, zal de gemeente bezien hoeveel vergunningen nog kunnen worden uitgegeven voor tweede autos, zonder dat de parkeerdruk onaanvaardbaar hoog oploopt.

Parkeerregeling verbetert leefbaarheid
De parkeerdruk in Rustenburg-Oostbroek is bijzonder hoog. Hierdoor neemt de auto veel openbare ruimte in beslag. De leefbaarheid staat verder onder druk door foutparkeren. De wens om te investeren in de leefbaarheid leeft zowel in de buurt als bij de gemeente. De nieuwe parkeerregeling zal deze druk verminderen.Fout parkeren wordt momenteel bij herinrichtingen in de wijk fysiek onmogelijk gemaakt. Bij een parkeerregeling kan fout parkeren bovendien gemakkelijker dan nu worden beboet. Daarnaast worden met een parkeerregeling wijkvreemde autos (zonder parkeervergunning) geweerd. Hierdoor neemt de parkeerdruk af en wordt de leefbaarheid van de wijk vergroot. De wijk wordt dankzij de voorgenomen ingrepen ook veiliger, doordat hulpdiensten en grotere redvoertuigen (zoals blus- en ladderwagens) beter toegang tot de straten krijgen.

Reacties van bewoners
Veel bewoners gaven hun mening over het invoeren van betaald parkeren in hun wijk: alleen al aan de enquête deden meer dan 3000 mensen mee. Driekwart van de respondenten geeft aan dat zij in de avonduren niet gemakkelijk een parkeerplaats kunnen vinden in hun eigen buurt. Slechts 9% geeft aan dat er geen parkeerprobleem is in de wijk. Toch bleek een meerderheid tegen invoering van de beoogde parkeerregeling. De weerstand bij autobezitters is groter dan bij niet-autobezitters. Als belangrijkste argument tegen de regeling geven de wijkbewoners aan dat men niet wenst te betalen voor parkeren en de kosten voor parkeren te hoog vindt. Naar aanleiding van deze opvatting stelt het college voor om een lager maandtarief in te voeren.

Het college heeft besloten het traject met betrekking tot het voorstel te vervolgen. Argument daarvoor is onder meer dat de parkeerdruk zonder maatregelen de komende jaren door sociaal-demografische ontwikkelingen alleen maar verder zal toenemen. Dat komt de leefbaarheid van de wijk niet ten goede. Met het oog op het groeiende autobezit is een sluitende oplossing van de parkeerproblematiek niet mogelijk door alleen het aantal plaatsen uit te breiden. Daarnaast is de noodzaak voor de aanpak van parkeerproblemen reeds diverse malen vanuit de wijk aangegeven.

De samenspraak leverde veel waardevolle suggesties op, die zijn gebruikt om het voorstel op een aantal onderdelen te verbeteren. Zo zijn de werkingstijden verkort van 16.00-24.00 uur naar 18.00-24.00 uur. Bovendien is het tarief voor de eerste bewonersvergunning verlaagd naar 8,50 per maand. Daarnaast wordt onderzocht waar in de wijk extra parkeerplaatsen kunnen worden aangelegd. Een eerste ambtelijke inventarisatie wijst uit dat het mogelijk lijkt op straatniveau in de wijk maximaal 100 extra parkeerplaatsen aan te leggen ten opzichte van het huidige aantal legale parkeerplaatsen.