juli 2005
Parkeerregeling Rustenburg-Oostbroekaangepast na reacties bewoners (13
juli)
Gedurende twee maanden peilde de gemeente de mening van bewoners,
ondernemers en andere belanghebbenden in Rustenburg-Oostbroek over het
invoeren van betaald parkeren in combinatie met uitgifte van een
beperkt aantal parkeervergunningen. Men kon zowel schriftelijk
reageren, als ook mondeling tijdens drie informatieavonden, via een
grootschalige enquête en in een hiertoe ingestelde klankbordgroep. Het
college van B&W heeft een aantal suggesties uit de wijk ter
verbetering van het voorstel overgenomen. Het college heeft besloten
het voorstel inclusief de aanpassingen gedurende de zomermaanden
verder uit te werken. In het najaar zal het aangepaste voorstel worden
vrijgegeven voor inspraak. Na de inspraak wordt het voorstel
voorgelegd aan de gemeenteraad, die de definitieve beslissing neemt
over het wel of niet invoeren van de nieuwe parkeerregeling.
Het voorstel
Het voorstel gaat uit van een parkeerregeling waarbij in de avonduren
voor het parkeren betaald moeten worden. Bewoners en bedrijven kunnen
tegen betaling een parkeervergunning krijgen. Bewoners kunnen ook voor
hun bezoek een vergunning aanschaffen. Door de uitgifte van een
beperkt aantal vergunningen, met voorrang voor de eerste auto uit elk
huishouden, wordt de beschikbare (legale) parkeerruimte eerlijker
verdeeld onder de parkeerders uit de wijk. Na het uitgeven van de
vergunningen voor de eerste autos van elk huishouden, zal de gemeente
bezien hoeveel vergunningen nog kunnen worden uitgegeven voor tweede
autos, zonder dat de parkeerdruk onaanvaardbaar hoog oploopt.
Parkeerregeling verbetert leefbaarheid
De parkeerdruk in Rustenburg-Oostbroek is bijzonder hoog. Hierdoor
neemt de auto veel openbare ruimte in beslag. De leefbaarheid staat
verder onder druk door foutparkeren. De wens om te investeren in de
leefbaarheid leeft zowel in de buurt als bij de gemeente. De nieuwe
parkeerregeling zal deze druk verminderen.Fout parkeren wordt
momenteel bij herinrichtingen in de wijk fysiek onmogelijk gemaakt.
Bij een parkeerregeling kan fout parkeren bovendien gemakkelijker dan
nu worden beboet. Daarnaast worden met een parkeerregeling wijkvreemde
autos (zonder parkeervergunning) geweerd. Hierdoor neemt de
parkeerdruk af en wordt de leefbaarheid van de wijk vergroot. De wijk
wordt dankzij de voorgenomen ingrepen ook veiliger, doordat
hulpdiensten en grotere redvoertuigen (zoals blus- en ladderwagens)
beter toegang tot de straten krijgen.
Reacties van bewoners
Veel bewoners gaven hun mening over het invoeren van betaald parkeren
in hun wijk: alleen al aan de enquête deden meer dan 3000 mensen mee.
Driekwart van de respondenten geeft aan dat zij in de avonduren niet
gemakkelijk een parkeerplaats kunnen vinden in hun eigen buurt.
Slechts 9% geeft aan dat er geen parkeerprobleem is in de wijk. Toch
bleek een meerderheid tegen invoering van de beoogde parkeerregeling.
De weerstand bij autobezitters is groter dan bij niet-autobezitters.
Als belangrijkste argument tegen de regeling geven de wijkbewoners aan
dat men niet wenst te betalen voor parkeren en de kosten voor parkeren
te hoog vindt. Naar aanleiding van deze opvatting stelt het college
voor om een lager maandtarief in te voeren.
Het college heeft besloten het traject met betrekking tot het voorstel
te vervolgen. Argument daarvoor is onder meer dat de parkeerdruk
zonder maatregelen de komende jaren door sociaal-demografische
ontwikkelingen alleen maar verder zal toenemen. Dat komt de
leefbaarheid van de wijk niet ten goede. Met het oog op het groeiende
autobezit is een sluitende oplossing van de parkeerproblematiek niet
mogelijk door alleen het aantal plaatsen uit te breiden. Daarnaast is
de noodzaak voor de aanpak van parkeerproblemen reeds diverse malen
vanuit de wijk aangegeven.
De samenspraak leverde veel waardevolle suggesties op, die zijn
gebruikt om het voorstel op een aantal onderdelen te verbeteren. Zo
zijn de werkingstijden verkort van 16.00-24.00 uur naar 18.00-24.00
uur. Bovendien is het tarief voor de eerste bewonersvergunning
verlaagd naar 8,50 per maand. Daarnaast wordt onderzocht waar in de
wijk extra parkeerplaatsen kunnen worden aangelegd. Een eerste
ambtelijke inventarisatie wijst uit dat het mogelijk lijkt op
straatniveau in de wijk maximaal 100 extra parkeerplaatsen aan te
leggen ten opzichte van het huidige aantal legale parkeerplaatsen.
Gemeente Den Haag