Gemeente Someren
* Overhangend groen probleem voor voetgangers
* Moderne Tijden. Het Nieuwe Rijden.
* Kwart eeuw glasbak
* Informatie Ruimtelijke Woonvisie
Overhangend groen probleem voor voetgangers
foto van overhangend groen
Begroeiing die op sommige plaatsen in Someren over tuinhekken heen
hangt, vormt momenteel een probleem voor passerende voetgangers. Door
té weelderig groen worden trottoirs namelijk geblokkeerd. De gemeente
wil hier graag verandering in brengen en vraagt u daarom eens om uw
tuin heen te lopen en te kijken of er planten of boomtakken zijn, die
het voetpad versmallen.
Soms moeten voetgangers achter elkaar gaan lopen, bukken of zelfs van
het voetpad afstappen om er nog langs te kunnen. Met name voor
ouderen, invaliden en mensen met kleine kinderen en kinderwagens kan
dit gevaarlijk zijn. Kies daarom eens een zomerse middag of avond,
haal uw snoeischaar te voorschijn en doe uw tuin flink naar de kapper.
Voetgangers in Someren zullen u dankbaar zijn.
Terug naar boven
Moderne Tijden. Het Nieuwe Rijden.
Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe technieken en nieuwe (vracht-)auto's.
Hoog tijd voor Het Nieuwe Rijden, de manier van rijden die past bij de
moderne motortechniek. Lekker ontspannen achter het stuur zitten. Meer
comfort voor u en uw passagiers. Flink besparen op de autokosten. En
ook nog eens bijdragen aan een beter milieu.
Het Nieuwe Rijden is een comfortabele en brandstofbesparende manier
van rijden. De besparing op brandstofkosten kan al gauw oplopen tot
zon 10%. Dat is voor iedereen financieel aantrekkelijk en ook nog eens
goed voor het milieu. Daarbij komt dat het beter is voor de auto,
waardoor tevens kan worden bespaard op onderhoud en reparaties. Het
Nieuwe Rijden is bovendien een veilige rijstijl doordat men beter
anticipeert op het overige verkeer.
De belangrijkste tips van Het Nieuwe Rijden:
Tip 1
Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Voor
benzineautos en autos die op LPG rijden bij maximaal 2500 toeren, voor
dieselautos bij maximaal 2000 toeren.
Tip 2
Rijd zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag
toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.
Tip 3
Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.
Tip 4
Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet stoppen (bijvoorbeeld voor
een verkeerslicht) laat dan tijdig gas los en laat de auto in de
versnelling van dat moment uitrollen.
Meer informatie over Het Nieuwe Rijden is te vinden op
www.hetnieuwerijden.nl. Op de site staat ook een overzicht van
aanbieders van rijstijltrainingen Het Nieuwe Rijden. Daarnaast is er
een speciale informatielijn geopend: 0800 - 1521. Daar kunt u terecht
met vragen over de campagne of de diverse aspecten van Het Nieuwe
Rijden.
Terug naar boven
Kwart eeuw glasbak
Steeds weer nieuw
De glasbak is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld.
Een kwart eeuw geleden behoorde Nederland tot de koplopers bij de
introductie. Intussen zijn honderden miljoenen ton glasscherven aan
een nieuw leven begonnen. Want glas kan steeds opnieuw worden gebruikt
als grondstof voor nieuw glas.
Besparing
In tegenstelling tot bijvoorbeeld papier is glas altijd opnieuw te
gebruiken. Zonder dat er daarbij kwaliteit of materiaal verloren gaat.
Bij de recycling van het glasbakglas worden de grondstoffen kalk, zand
en soda bespaard. Glas dat van grondstoffen is gemaakt is niet te
onderscheiden van glas dat van gerecycled glas is gemaakt. Bovendien
gaat bij elke 10% scherven het energieverbruik met 2,5% omlaag.
In 2003 verzamelden we 459 miljoen kilo glasscherven. Daarmee
bespaarden we 224.000 m³ zand, 73.000 m³ kalk en 98.000 m³ soda. De
scherven van 20 flessen van een liter besparen 12,5 kilo natuurlijke
grondstoffen.
Zesde plaats
Hoewel Nederland tot de koplopers bij de introductie behoorde, hebben
we die positie niet helemaal kunnen handhaven. Het streven is om 90%
van alle verpakkingsglas opnieuw te gebruiken, maar het lukt nog niet
om dat cijfer ook echt te halen. Enkele andere landen liggen zelfs
neuslengten op ons voor. Zo gaat in Finland 89% naar de glasbak en is
België tweede met 87%. Nederland staat met 78% op de zesde plaats, na
Noorwegen, Oostenrijk en Duitsland. Maar we doen het stukken beter dan
landen als Zwitserland, Griekenland en Turkije, waar slechts resp. 29,
26 en 24% wordt hergebruikt.
Bereid, maar niet altijd
Uit onderzoek blijkt dat we in Nederland wel bereid zijn om ons glas
naar de glasbak te brengen, maar niet altijd. Zo zijn veel mensen in
hun vakantie veel onverschilliger met hun glas. Ze nemen niet de
moeite op zoek te gaan naar een glasbak. Ook jongeren vinden het niet
stoer om hun wegwerpflesjes in de glasbak te gooien.
Daarnaast zijn er nog misverstanden over welk glas wel en niet in de
glasbak mag. Van drankflessen en jampotten weet iedereen dat wel. Maar
dat ook de kruidenpotjes uit de keuken en de glazen flesjes uit de
badkamer erin mogen, is minder bekend.
Terug naar boven
Hoeveel, voor wie en waar wordt gebouwd?
Voor wie en hoeveel huizen worden er tot 2019 gebouwd? En waar komen
deze huizen te staan? De Ruimtelijke Woonvisie geeft een antwoord op
deze vragen. Het is het beleidskader op het gebied van wonen en
woningbouw voor de vier kernen van de gemeente Someren. Bij de
totstandkoming van de woonvisie is samengewerkt met alle partijen op
de Somerense woningmarkt. De Ruimtelijke Woonvisie is te raadplegen op
www.someren.nl (klik hier).
Woningbouwbeleid
Het woningbouwbeleid is gebaseerd op een aantal uitgangspunten. Het
provinciaal beleid schrijft voor dat de gemeente Someren voor
migratiesaldo nul mag bouwen. Dit betekent dat Someren de woningen mag
bouwen die nodig zijn om de natuurlijke bevolkingsaanwas te
huisvesten. Als richtingscijfers hanteert de provincie 345 nieuwe
woningen tot het jaar 2010 en 575 woningen voor de periode 2010 -
2019. Daarnaast speelt de demografische ontwikkeling van de Somerense
bevolking een rol. Demografische prognoses laten zien dat tot 2019
Someren te maken krijgt met een beperkte ontgroening en een sterke
vergrijzing. Dit heeft onder meer tot gevolg dat er woningen nodig
zijn voor personen met een zorgindicatie.
Een ander uitgangspunt is dat woningbouw evenwichtig over de vier
kernen wordt verdeeld, op basis van de bevolkingsomvang. Een
belangrijk aspect bij de verdeling van de typen woningen is dat de
gemeente Someren een zelfbouwcultuur kent. Tenslotte houdt de
Woonvisie rekening met de afweging tussen woningbouw in de huursector
en de koopsector. Door de geconstateerde toenemende vraag naar
huurwoningen door senioren hanteert Someren een verhouding van 30%
huur en 70% koop.
Bovenstaande uitgangspunten hebben geleid tot indicatieve
woningbouwprogrammas. Er is een onderscheid gemaakt tussen het
programma op korte termijn en op lange termijn.
Het is nadrukkelijk van belang om periodiek de woningmarkt te blijven
monitoren, om zo te kunnen inspelen op de actuele vragen.
Ruimtelijke inpassing
Het Regionaal structuurplan voor de regio Zuidoost Brabant dat onlangs
is vastgesteld, heeft als streefwaarde dat 50% van de nieuwe woningen
binnen de bestaande bebouwde kom gebouwd worden. Het plan geeft een
overzicht van de inbreidingslocaties die af te wegen zijn.
Inbreidingslocaties die betaalbare woningen opleveren voor een
bepaalde doelgroep, hebben voorrang op andere
inbreidingsmogelijkheden.
Door het grote aantal inbreidingslocaties die de afgelopen jaren in
Someren zijn ingevuld of gerealiseerd gaan worden, is het maar de
vraag of dit gehaald kan worden. Daarom zet de gemeente ook in op de
uitbreidingsmogelijkheden die het structuurplan van de provincie
biedt. Dit uit zich voor Someren-Dorp in de komst van Waterdael III en
de wens voor bebouwing tussen Someren-Noord en de Provincialeweg.
Meer informatie
Indien u meer informatie wenst over de Ruimtelijke Woonvisie dan kunt
u de conceptversie hier downloaden.
Procedure
Vanaf 6 juli ligt de Ruimtelijke Woonvisie voor vier weken ter inzage
bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Tijdens deze periode kunt u
schriftelijk een reactie geven. Na de inspraakperiode nemen
burgemeester en wethouders, mede op basis van de gehoorde reacties,
een standpunt in over deze visie. Hierna wordt de Ruimtelijke
Woonvisie voorgelegd aan de gemeenteraad.