Contactpersoon
-
Datum
8 juli 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004919
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1 (apart verzonden)
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Groeimogelijkheden van Schiphol binnen milieugrenzen
Geachte voorzitter,
Met deze brief stel ik u op de hoogte van de groeimogelijkheden van
Schiphol binnen de milieugrenzen. De mogelijke groei blijkt veel minder
groot dan eerder was verwacht. Uit onderzoek (zie bijlage) is gebleken dat
een groei naar circa 450.000 tot 470.000 vliegtuigbewegingen per jaar
mogelijk is. Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de zorg over
de groeiruimte die door Schiphol, KLM en LVNL in januari 2005 is
uitgesproken. De beperkende factor voor de groei zijn de geluidsgrenzenis.
Op dit moment zijn er circa 400.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Dat
betekent dat, afhankelijk van de groei van de luchtvaart, ergens in de
periode 2007-2010 de maximale groeiruimte binnen de milieugrenzen wordt
bereikt. Door inzet van maatregelen kan deze groeiruimte mogelijk worden
vergroot.
De belangrijkste oorzaken voor de tegenvallende groeiruimte zijn de
verwachte ontwikkeling van de vliegtuigvloot, de verdeling van de
vliegtuigen over het etmaal en betere inzichten in de modellering van het
vliegverkeer.
Ik zal de onderzoeksresultaten betrekken bij de evaluatie van het
Schipholbeleid. Pas als ik een volledig beeld heb van de effecten van het
Schipholbeleid op overlast en economie kan ik bepalen hoe Schiphol zich als
mainport zou moeten ontwikkelen, en welke groeiruimte daarvoor wenselijk
is. De evaluatieresultaten ontvangt u begin 2006, samen met mijn visie op
de ontwikkeling van Schiphol.
De sectorpartijen zijn inmiddels gestart met het zoeken naar maatregelen
waarmee de groeiruimte kan worden vergroot. Door heffingen en het toepassen
van bepaalde operationele procedures wordt het gebruik van de meest
lawaaiige vliegtuigen ontmoedigd. De toeslag op het tarief voor het
uitvoeren van nachtvluchten is recent verhoogd. De meest geluid
producerende vliegtuigen mogen 's nachts niet meer starten en in sommige
gevallen niet meer starten of landen tussen zes uur 's avonds en acht uur
's morgens. In aansluiting daarop heeft Schiphol een voorstel ingediend
voor het stapsgewijs uitfaseren van de meest lawaaiige vliegtuigen. Helaas
leveren deze maatregelen op korte termijn maar een beperkte extra
groeiruimte op.
Over de haalbaarheid van diverse maatregelen overleg ik in de komende tijd
met de luchtvaartsector. Vaak vereisen de maatregelen namelijk
ondersteuning het gebied van regelgeving, luchtvaartpolitiek en EU-beleid.
Begin 2006 kom ik op de mogelijke groei van het luchtverkeer op Schiphol
bij u terug, met alle informatie over overlast en mainport die nodig is om
over de gewenste groeiruimte van de luchthaven Schiphol te kunnen
besluiten.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat