Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
8 juli 2005
KABINET STEMT IN MET SLUITSTUK TUNNELVEILIGHEID
De ministerraad heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van deel B van de
Beleidsnota Tunnelveiligheid waarin algemene eisen aan de veiligheid van
tunnels worden vastgelegd. In deel A staat beschreven hoe betrokken
partijen met elkaar te werk moeten gaan bij ontwerp, aanleg en onderhoud
van tunnels en in geval van een crisis. Deze proceseisen zijn in november
2003 al door de Tweede Kamer goedgekeurd.
Met de beleidsnota Tunnelveiligheid loopt Nederland vooruit op Europese
regelgeving. De EU-normen liggen lager dan de huidige Nederlandse
veiligheidseisen. Strikte voorwaarde was daarom dat de invoering van de
Europese normen niet mag leiden tot een lager niveau van veiligheid in ons
land. Op enkele punten legt het kabinet de lat dan ook hoger dan Brussel
vereist. Zo is de benodigde vluchttijd korter, zijn er meer faciliteiten
voor hulpverleners en is tweerichtingsverkeer in een tunnelbuis
uitgesloten. De uitwerking in regelgeving is in volle gang. Omdat de
Europese eisen voor spoortunnels pas begin volgend jaar bekend zijn, zal de
wet- en regelgeving voor spoortunnels pas na 1 mei 2006 klaar zijn.
Doordat de proceseisen en veiligheidseisen nu zijn bepaald, is een snellere
voortgang van tunnelprojecten mogelijk geworden. Veiligheid krijgt vanaf
het begin een vaste plek in de besluitvorming over tunnels. Duidelijke
afspraken tussen opdrachtgevers, lokale autoriteiten, hulpverleners en
andere betrokkenen over veiligheidsdoelstellingen en acceptabele risico's
helpen bovendien om de kosten van ondergrondse projecten in de hand te
houden.
RVD, 08.07.2005
Ministerie van Algemene Zaken