Print
Ford trendsetter in Europa met auto's op bio-ethanol
(8-7-2005)
Ford introduceert de nieuwe generatie Focus Flexi-Fuel evenals een
Flexi-Fuel-uitvoering van de Ford Focus C-MAX in Zweden, en blijft
vooroplopen als fabrikant van door ethanol aangedreven voertuigen in
Europa.
De nieuwe Focus en Focus C-MAX Flexi-Fuel leveren tot 70 procent
minder CO2-uitstoot op en spelen daarmee een belangrijke rol in het
brede assortiment van Ford en het streven naar duurzame mobiliteit.
Het succes van de vorige Focus Flexi-Fuel laat ook uitstekend zien wat
er kan worden bereikt wanneer verschillende bedrijfstakken en lokale
en nationale overheden met elkaar samenwerken.
"We zijn enorm trots, niet alleen omdat deze auto een toonbeeld is van
de baanbrekende inspanningen van Ford op het gebied van betaalbare
bio-ethanoltechnologie, maar ook omdat dit uitstekende resultaat
bewijst welke doelen haalbaar zijn wanneer overheden en bedrijfsleven
de handen ineenslaan," aldus Wolfgang Schneider, Vice President
Governmental and Environmental Affairs, Ford of Europe. "Wij achten
deze technologieën van cruciaal belang. Daarom blijft Ford in heel
Europa andere initiatieven op het gebied van bio-ethanol onderzoeken
en ondersteunen."
De technologie en de infrastructuur ontwikkelen
Bio-ethanol kan pas een succesvol onderdeel worden van duurzame
mobiliteit wanneer er nauw wordt samengewerkt tussen overheden,
fabrikanten en de private sector.
Dankzij de intensieve samenwerking met het Zweedse
Flexi-Fuel-inkoopconsortium, een combinatie van publieke organisaties,
commerciële ondernemingen en privé-personen, kon Ford de eerste
fabrikant worden die door bio-ethanol aangedreven voertuigen op de
markt bracht in Europa. Sinds de introductie in 2001 heeft Ford in
Zweden meer dan 15.000 Focus Flexi-Fuels verkocht. In 2003 en 2004 was
meer dan 80 procent van de milieuvriendelijke auto's die in Zweden
werd verkocht, een Focus Flexi-Fuel.
"Met deze goede samenwerking hebben we de zogenaamde 'kip en ei'
situatie kunnen doorbreken," zegt Schneider. "Zolang er geen adequate
brandstofinfrastructuur is, gaan consumenten immers niet over tot
aanschaf van dit soort voertuigen. En zolang er te weinig van deze
voertuigen rondrijden, is het niet aantrekkelijk om een
brandstofinfrastructuur tot stand te brengen. De Focus Flexi-Fuel
Vehicle, of FFV, laat zien wat er mogelijk is als alle betrokken
partijen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken."
Eenvoudige technologie
De geheel nieuwe modellen van het type Focus en Focus C-MAX Flexi-Fuel
die worden geïntroduceerd, kunnen worden aangedreven door bio-ethanol
(E85), door benzine of door een willekeurig mengsel van beide
brandstoffen in één brandstoftank. Deze auto's zijn dus enorm
flexibel, zowel wat betreft de technologie als wat betreft het
gebruik.
Aangezien bio-ethanol een hernieuwbare brandstof is die afkomstig is
van planten (zoals graan, suikerbieten, etc.) of biomassa (zoals
houtafval), zit het belangrijkste milieuvoordeel in de reductie van de
uitstoot van CO2, het belangrijkste broeikasgas dat verantwoordelijk
wordt gehouden voor het broeikaseffect.
Wanneer deze biomassa of dit plantaardig materiaal wordt gebruikt om
bio-ethanolbrandstof te maken, kan de CO2-cyclus voor een groot deel
een 'gesloten cyclus' worden. Bij de fotosynthese die in planten
plaatsvindt, wordt kooldioxide geabsorbeerd. Deze komt pas weer vrij
wanneer de bio-ethanol als brandstof wordt gebruikt. Vanuit een
holistisch "well-to-wheel" perspectief kan het gebruik van bio-ethanol
daarom leiden tot een reductie van de CO2-uitstoot met 70 procent,
vergeleken met een traditionele benzinemotor.
Een ander belangrijk voordeel zijn de relatieve kosten. Ford Zweden
brengt de Focus Flexi-Fuel-technologie op de markt voor een zeer
aantrekkelijke prijs. Vergeleken met andere hoogwaardige
milieuvriendelijke technologieën zijn deze relatief lage kosten
opmerkelijk. Aangezien bio-ethanol E85 (85 procent bio-ethanol, 15
procent benzine) dankzij belastingmaatregelen ongeveer gelijk geprijsd
is als benzine, zijn de Focus en de Focus C-MAX Flexi-Fuel niet alleen
gunstig voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.
Vergeleken met een groot aantal conventionele benzinevoertuigen staat
de Focus Flexi-Fuel niet alleen borg voor een lagere uitstoot van CO2,
maar ook van verschillende andere schadelijke stoffen, zoals NOx.
"Deze Flexi-Fuel-voertuigen zijn een enorme aanwinst. Klanten kunnen
per direct beschikken over een voertuig dat milieuvriendelijk is en
toch betaalbaar," zegt Schneider.
Wat zijn de verschillen?
De technologie waarmee de lage CO2-waarde wordt bereikt, verschilt
slechts in beperkte mate van het conventionele benzinemodel van de
Focus. In principe zijn er drie wijzigingen aangebracht in het
conventionele model.
Ten eerste zijn de kleppen en de klepzittingen van de 1.8 liter
16-kleppen benzinemotor gemaakt van speciaal verhard materiaal.
Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een variabele ontsteking die
wordt afgestemd op de verhouding tussen bio-ethanol en benzine in de
benzinetank. Dit gebeurt automatisch, dus zonder tussenkomst van de
bestuurder.
Omdat bio-ethanol minder gunstige eigenschappen heeft dan benzine voor
koude starts, heeft het cilinderblok bovendien een bijzonder
effectieve voorverwarming zodra het kouder is dan 15 graden Celsius.
Ford-technologieën voor duurzame mobiliteit
Ook binnen de conventionele motortechnologie heeft Ford
milieuvriendelijke ontwikkelingen tot stand gebracht die hebben geleid
tot een lager brandstofverbruik en verminderde uitstoot. Verder zijn
er hightech dieselmotoren en benzinetechnologie met directe inspuiting
ontwikkeld die minder brandstof verbruiken.
De door bio-ethanol aangedreven Focus en Focus C-MAX Flexi-Fuel vormen
met hun alternatieve brandstofvoorziening een uitstekende aanvulling
op deze technologieën. "We zijn verheugd dat deze auto's nu al op de
markt zijn. Ze helpen niet alleen de milieugevolgen van mobiliteit te
beperken maar maken Europa ook minder afhankelijk van fossiele
brandstoffen. Aangezien in deze modellen ook ruimte is voor
waterstoftanks, kunnen ze een overbrugging vormen naar het tijdperk
van door waterstof aangedreven voertuigen," zegt Derrick Kuzak, Vice
President Product Development Ford of Europe.
Kuzak voegt daaraan toe: "Via bio-ethanoltechnologie, hybride
toepassingen en waterstofverbrandingsmotoren komen we langzaam maar
zeker op het spoor van een nog efficiëntere technologie, met door
waterstof aangedreven brandstofcellen. Het kan nog enige jaren of
misschien wel decennia duren voordat dit een commercieel werkbaar
alternatief is, maar voor de lange termijn is dit een veelbelovende
oplossing."
AutoRai