Persbericht Innovatieplatform
RVD/DG
INNOVATIEPLATFORM
Persbericht
Innovatieplatform mikt op toepassers in MKB
Actieplan met dertien innovatie-acties in MKB
Utrecht 6 juli 2005 - Innovatievouchers, InnovatiePrestatieContracten,
Kennis-dating en investeren in kennisverspreiding. Dat zijn enkele van de
dertien acties die het Innovatieplatform voorstelt in het actieplan
'Oppakken, Aanpakken, Doorpakken'. Het actieplan is gericht op
bevordering van innovatie in het MKB. Ondernemers kunnen meer dan ze nu
doen, namelijk innovatie inzetten om nieuwe producten en diensten te
ontwikkelen en in de markt te zetten. Dat is goed voor die bedrijven en
goed voor Nederland.
Koplopers en toepassers
Het Innovatieplatform maakt onderscheid tussen koplopers, toepassers en
ove-rig MKB. Koplopers doen zelf onderzoek en ontwikkeling. Voor
toepassers (200.000 bedrijven) zijn innovaties slimme combinaties van
bestaande kennis en technologieën. Deze keuze bouwt voort op het recent
verschenen AWT-advies 'Innoveren zonder inventies'. Het Innovatieplatform
concentreert zich in dit advies op de toepassers. Juist daar zit er een
grote onbenutte potentie om te in-noveren. Het innovatiebeleid gericht op
de koplopers in het MKB heeft zich bewezen in termen van rendement en in
economisch opzicht. Dat beleid dient dan ook zonder meer gehandhaafd te
blijven.
Belangrijke MKB-acties
Het actieplan bevat in totaal dertien acties. Vijf van die acties zijn:
1. Innovatievouchers: derde ronde najaar 2005. +/- 3000 in 2006. Daarvoor
is extra financiering nodig. Het kabinet zorgt daar bij de
begrotingsbehandeling voor.
2. Innovatieprestatiecontracten: contract tussen circa 30 ondernemers,
branche (re-gierol), hogeschool en overheid. Het ministerie van
Economische Zaken stelt per ondernemer een innovatiegereedschapskist van
50.000 euro voor drie jaar beschikbaar. Doel: vanuit uitdagingen in de
(toekomstige) markt door middel van innovatie nieuwe producten en/of
diensten ontwikkelen.
3. Innovatieclinics: branches organiseren 200 clinics waar ondernemers
elkaar en wetenschapper kunnen ontmoeten om kansen voor innovatie te
creëren.
4. Hogescholen: door op hogescholen lectoren voor het MKB in te stellen
en hbo-docenten stage te laten lopen bij mkb-ondernemers wordt de
kennis-uitwisseling tussen hogescholen en bedrijven versterkt.
5. Kennisgebruik: Nederland investeert relatief veel in kennisproductie,
circa 3,6 miljard euro per jaar. Dat is goed. Het Innovatieplatform vindt
dat er daarnaast meer in kennisoverdracht en kennisgebruik geïnvesteerd
moet worden. Anders blijft de kennis die Nederland produceert in
universiteiten en andere onderzoeksinstituten 'op de plank liggen'.
Vestigingsklimaat
Innovatie begint met ondernemende mensen die risico durven nemen. De
snelste weg naar succes is het verdubbelen van je aantal mislukkingen.
Ook een uitstekend vestigingsklimaat is voorwaarde voor innovatie. Het
gaat dan om flexibele arbeidverhoudingen, minder regels en een
belastingklimaat dat ondernemen stimuleert.
Balkenende en Hermans
De voorzitter van het Innovatieplatform, minister-president Balkenende,
heeft de hoofdpunten uit het actieplan vandaag in Utrecht gepresenteerd.
Vervolgens gaf de voorzitter van MKB-Nederland, Loek Hermans, zijn
reactie op het actieplan. De platformleden Jan Kees de Jager en Wybren
Jouwsma gaven daarna een toelichting.
NOOT VOOR DE REDACTIE/