(T.A.V.: redactie)
ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 06-07-2005 10:00
Opmars digitale televisie lijkt niet te stoppen
Consument wacht op prijzenslag en geschikt programma-aanbod
ROTTERDAM, 6 JULI 2005 - Het digitaal ontvangen van televisiebeelden is
aan een niet te stoppen opmars begonnen. Meer dan vijftig procent van de
ondervraagden van de ICT Barometer van Ernst & Young verwacht thuis
digitale televisie aan te schaffen. Op dit moment beschikt 18 procent van
de ondervraagden over digitale televisie. Digitale televisie wordt vooral
ontvangen via de kabel (tien procent), gevolgd door satelliet (vijf
procent), ether (drie procent) en internet (één procent).
De ICT Barometer is een tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar
ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt
deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is
uitgevoerd door Interview-NSS onder 608 directeuren/managers en
professionals.
Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals beschikt op dit
moment 18 procent thuis over digitale televisie. Van diegenen die nog
niet over digitale tv beschikken, is 56 procent van plan om in de
toekomst over te stappen en 21 procent zelfs binnen één jaar. De
belangrijkste redenen om over te stappen op digitale televisie zijn de
betere beeld- en geluidskwaliteit (vooral mannen vinden dit erg
belangrijk) en het grotere aanbod van zenders. Meer specifiek noemen de
ondervaagden het filmaanbod, de themakanalen en het sportaanbod. Volgens
Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership wachten veel
potentiële kopers van een digitale tv-aansluiting op een prijzenslag
tussen de aanbieders. 'Nu Talpa vol energie de voetbalsamenvattingen gaat
uitzenden en veel voetballiefhebbers ook over een Canal+ decoder
beschikken, wordt een (extra) abonnement op Versatel, ondanks de geboden
20MB, een kostbare zaak. Dezelfde terughoudendheid zien wij bij de
aanschaf van Triple Play (digitale tv, internet en telefoon in één
pakket).' Uit dit onderzoek blijkt dat de belangrijkste redenen om (nog)
geen digitale televisie af te nemen de hoge kosten zijn, het ontbreken
van geschikte apparatuur in huis en het oninteressante programma-aanbod.
De gebruikers van digitale televisie zijn in het bijzonder tevreden
(gemeten in cijfer 1-10) over de kwaliteit van het beeld en geluid (7,7)
gevolgd door het aanbod/zenders (7,4). Ook prijs (7,1) en apparatuur/
gebruiksgemak (7,0) scoren voldoende. Qua service lijkt er sprake van de
nodige verbeterruimte (6,5).
Toenemende vraag naar externe ICT'ers
Ernst & Young deed tevens onderzoek naar de vraag naar ICT'ers bij
overheid en bedrijfsleven. Uit het onderzoek blijkt dat de vraag naar
externe ICT'ers vanaf april 2005 weer licht stijgt. Deze stijging doet
zich voor in alle sectoren, zowel bij grote als kleine bedrijven. Het
aandeel interne ICT-medewerkers ligt op een stabiel niveau. 'We zien al
ruim een kwartaal dat de markt voor ICT-dienstverleners aantrekt. Nu het
verhaal de ronde doet dat deze ICT-dienstverleners moeite hebben geschikt
ICT-personeel aan te trekken, houd ik mijn hart vast of we deze
aantrekkende vraag wel goed opvangen. Een risico is dat door de schaarste
tarieven opnieuw zullen stijgen', aldus Jacob Verschuur. Het
ICT-bestedingen niveau ziet er voor het komende jaar positief uit. Binnen
alle sectoren verwachten de ondervraagden een groei van het ICT-budget.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven
(onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en
dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en
de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau
Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en
medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers
leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid
bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep
ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een
internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag
het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking
worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT
onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal
vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 6 juli 2005 over
conjunctuur, bestedingen en digitale televisie kunt u downloaden via
http://www.trends-in-ict.nl.
Noot voor redactie,