---
Kamervragen en antwoorden
---
Antwoorden kamervragen van leden Krijsen en Blom (beiden PvdA) over het Hart
van de Heuvelrug
30-6-2005 12:05:00
Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de
leden Kruijsen en Blom (beiden PvdA) over het Hart van de Heuvelrug
(nr. 2040514340, ingezonden op 4 mei 2005).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
1. Bent u ervan op de hoogte dat door het uitstellen van
beslissingen over diverse terreinen en opstallen in en rond het Hart
van de Heuvelrug bij vliegveld Soesterberg lokale partijen wachten met
verdere integrale planvorming, dan wel suboptimale deeloplossingen
ontwikkelen die moeten leiden tot ontsnippering in het Hart van de
Heuvelrug om zo de verbinding tussen het noordelijke en het zuidelijke
deel te herstellen?
Ja. Op 8 april 2005 heb ik bestuurlijk overleg gevoerd met de
Commissaris van de Koningin in de provincie Utrecht, mr. B. Staal,
gedeputeerde mr. J.H. Ekkers en de locoburgemeesters drs. R.W. Krol
van Soest en W.J.M. den Heijer van Zeist. Ik heb hen de voornemens van
Defensie geschetst met betrekking tot vijf objecten rond de
vliegbasis: het Jessurunkamp, de tanktestbaan aan de Richelleweg, Kamp
van Zeist, Camp New Amsterdam en het Walaardt Sacrékamp. Ik ben niet
op de hoogte van suboptimale deeloplossingen.
2. Bent u bereid om snel duidelijkheid te geven over de eventuele
verplaatsing van het militaire luchtvaartmuseum? Zo ja, op welk moment
neemt u een beslissing?
6. Wat wilt u in de toekomst met Kamp van Zeist?
Het staat vast dat Defensie Kamp van Zeist zal verlaten, maar een
besluit over de verplaatsing van het Militaire Luchtvaartmuseum is
niet voor het najaar te verwachten. Na de afstoting door Defensie
krijgt Kamp van Zeist waarschijnlijk deels een justitiële, deels een
groene functie.
5. Wat wilt u in de toekomst met het terrein van Kamp Nieuw
Amsterdam? Is hier een uitbreiding van het bedrijventerrein gepland.
Zo neen, zijn er andere plannen?
3. Wat gaat er gebeuren met het Wallaert Sacrékamp?
Camp New Amsterdam (CNA) vormt een hoofdknooppunt in het beveiligd
datanetwerk van Defensie, dat de Defensie Telematica Organisatie (DTO)
beheert. De eventuele hoge verplaatsingskosten van de data
infrastructuur waren een belangrijke overweging om CNA aan te houden.
Nu wordt bezien of een aantal andere eenheden van verschillende
krijgsmachtdelen op CNA kan worden geïntegreerd met de DTO, met het
oog op een doelmatige defensiebrede IV/ICT-organisatie. De Defensie
Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO) en de Brigade Speciale
Beveiligingsopdrachten van de Koninklijke marechaussee worden licht
uitgebreid. Daarmee kan CNA in de toekomst een werkplek bieden aan
ruim 1.300 Defensiemedewerkers, exclusief 180 DVVO-chauffeurs, voor
wie de cabine de werkplek is. Hierover verwacht ik rond de zomer te
kunnen besluiten.
Het Walaardt Sacrékamp heeft tot nu toe een ondersteunende functie
voor de vliegbasis (legering, sport, kinderopvang). Na de sluiting van
de vliegbasis houdt CNA behoefte aan die ondersteunende functie, zij
het dat de kwantitatieve behoefte zal worden herijkt. Met de regio is
afgesproken dat Defensie de functies die nodig blijven zal verplaatsen
naar CNA, op voorwaarde dat goede afspraken mogelijk zijn over het
maximum bebouwingspercentage op het CNA en dat Defensie via de verkoop
van het Walaardt Sacrékamp ten minste de verplaatsingskosten vergoed
krijgt.
Voor de verdere inrichting van CNA wordt met de regio onder meer
overlegd over een ecologisch verantwoorde inpassing van de beoogde
groene corridor.
4. Wat gaat er gebeuren met de tankwerkplaats en het
tankoefenterrein?
De besprekingen met de industrie over de Mechanisch Centrale
Werkplaats (MCW) zijn nog gaande. Pas tegen het einde van het jaar zal
een besluit worden genomen over de toekomst van de MCW. Dat besluit
kan van invloed zijn op de toekomstige behoefte aan een tanktestbaan.
Vooruitlopend daarop heb ik ingestemd met het verzoek van de gemeente
Soest om alvast te onderhandelen over verplaatsing van de
tanktestbaan, voor het geval voor de langere termijn de behoefte aan
een tanktestbaan blijft bestaan. Een ontbindende voorwaarde is dat
Defensie desnoods alsnog kan besluiten voor een bepaalde termijn aan
de Richelleweg te blijven.
7. Bent u het eens met het plan om op het terrein van het vliegveld
voldoende robuuste natuur te realiseren? Heeft u daarover onderling
overleg gevoerd? Welke ideeën leven hierover bij de minister van
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit?
De in het project Feniks betrokken ministeries (Economische Zaken,
Financiën, LNV, VROM en Defensie) onderschrijven de wens van de regio
met betrekking tot een zo groen mogelijke invulling van het terrein.
De nieuwe bestemming van het terrein dient bij te dragen aan een
robuustere en aaneengesloten Heuvelrug, onder meer door aansluiting op
de groene corridors in de omgeving. Daarnaast zal het terrein ruimte
bieden aan recreatief medegebruik. Een beperkte rode invulling is niet
uitgesloten. Regionaal werken de betrokken ministeries samen met
andere partijen in het Hart van de Heuvelrug om tot een nadere
invulling te komen.
Ministerie van Defensie