Ministerie van Defensie


---

Kamervragen en antwoorden

---

Antwoorden kamervragen van leden Krijsen en Blom (beiden PvdA) over het Hart van de Heuvelrug

30-6-2005 12:05:00

Hierbij bied ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van de leden Kruijsen en Blom (beiden PvdA) over het Hart van de Heuvelrug (nr. 2040514340, ingezonden op 4 mei 2005).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

1. Bent u ervan op de hoogte dat door het uitstellen van beslissingen over diverse terreinen en opstallen in en rond het Hart van de Heuvelrug bij vliegveld Soesterberg lokale partijen wachten met verdere integrale planvorming, dan wel suboptimale deeloplossingen ontwikkelen die moeten leiden tot ontsnippering in het Hart van de Heuvelrug om zo de verbinding tussen het noordelijke en het zuidelijke deel te herstellen?

Ja. Op 8 april 2005 heb ik bestuurlijk overleg gevoerd met de Commissaris van de Koningin in de provincie Utrecht, mr. B. Staal, gedeputeerde mr. J.H. Ekkers en de locoburgemeesters drs. R.W. Krol van Soest en W.J.M. den Heijer van Zeist. Ik heb hen de voornemens van Defensie geschetst met betrekking tot vijf objecten rond de vliegbasis: het Jessurunkamp, de tanktestbaan aan de Richelleweg, Kamp van Zeist, Camp New Amsterdam en het Walaardt Sacrékamp. Ik ben niet op de hoogte van suboptimale deeloplossingen.

2. Bent u bereid om snel duidelijkheid te geven over de eventuele verplaatsing van het militaire luchtvaartmuseum? Zo ja, op welk moment neemt u een beslissing?

6. Wat wilt u in de toekomst met Kamp van Zeist?

Het staat vast dat Defensie Kamp van Zeist zal verlaten, maar een besluit over de verplaatsing van het Militaire Luchtvaartmuseum is niet voor het najaar te verwachten. Na de afstoting door Defensie krijgt Kamp van Zeist waarschijnlijk deels een justitiële, deels een groene functie.

5. Wat wilt u in de toekomst met het terrein van Kamp Nieuw Amsterdam? Is hier een uitbreiding van het bedrijventerrein gepland. Zo neen, zijn er andere plannen?

3. Wat gaat er gebeuren met het Wallaert Sacrékamp?

Camp New Amsterdam (CNA) vormt een hoofdknooppunt in het beveiligd datanetwerk van Defensie, dat de Defensie Telematica Organisatie (DTO) beheert. De eventuele hoge verplaatsingskosten van de data infrastructuur waren een belangrijke overweging om CNA aan te houden. Nu wordt bezien of een aantal andere eenheden van verschillende krijgsmachtdelen op CNA kan worden geïntegreerd met de DTO, met het oog op een doelmatige defensiebrede IV/ICT-organisatie. De Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO) en de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten van de Koninklijke marechaussee worden licht uitgebreid. Daarmee kan CNA in de toekomst een werkplek bieden aan ruim 1.300 Defensiemedewerkers, exclusief 180 DVVO-chauffeurs, voor wie de cabine de werkplek is. Hierover verwacht ik rond de zomer te kunnen besluiten.

Het Walaardt Sacrékamp heeft tot nu toe een ondersteunende functie voor de vliegbasis (legering, sport, kinderopvang). Na de sluiting van de vliegbasis houdt CNA behoefte aan die ondersteunende functie, zij het dat de kwantitatieve behoefte zal worden herijkt. Met de regio is afgesproken dat Defensie de functies die nodig blijven zal verplaatsen naar CNA, op voorwaarde dat goede afspraken mogelijk zijn over het maximum bebouwingspercentage op het CNA en dat Defensie via de verkoop van het Walaardt Sacrékamp ten minste de verplaatsingskosten vergoed krijgt.

Voor de verdere inrichting van CNA wordt met de regio onder meer overlegd over een ecologisch verantwoorde inpassing van de beoogde groene corridor.

4. Wat gaat er gebeuren met de tankwerkplaats en het tankoefenterrein?

De besprekingen met de industrie over de Mechanisch Centrale Werkplaats (MCW) zijn nog gaande. Pas tegen het einde van het jaar zal een besluit worden genomen over de toekomst van de MCW. Dat besluit kan van invloed zijn op de toekomstige behoefte aan een tanktestbaan. Vooruitlopend daarop heb ik ingestemd met het verzoek van de gemeente Soest om alvast te onderhandelen over verplaatsing van de tanktestbaan, voor het geval voor de langere termijn de behoefte aan een tanktestbaan blijft bestaan. Een ontbindende voorwaarde is dat Defensie desnoods alsnog kan besluiten voor een bepaalde termijn aan de Richelleweg te blijven.

7. Bent u het eens met het plan om op het terrein van het vliegveld voldoende robuuste natuur te realiseren? Heeft u daarover onderling overleg gevoerd? Welke ideeën leven hierover bij de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit?

De in het project Feniks betrokken ministeries (Economische Zaken, Financiën, LNV, VROM en Defensie) onderschrijven de wens van de regio met betrekking tot een zo groen mogelijke invulling van het terrein. De nieuwe bestemming van het terrein dient bij te dragen aan een robuustere en aaneengesloten Heuvelrug, onder meer door aansluiting op de groene corridors in de omgeving. Daarnaast zal het terrein ruimte bieden aan recreatief medegebruik. Een beperkte rode invulling is niet uitgesloten. Regionaal werken de betrokken ministeries samen met andere partijen in het Hart van de Heuvelrug om tot een nadere invulling te komen.