30-6-2005
Onderwerp
GS steunen advies compensatiemaatregelen Schiphol van Raad voor
Verkeer en Waterstaat
Marcel van Kanten
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (GS) herkennen de economische
analyse waarop de Raad voor Verkeer en Waterstaat haar advies voor een
verdere groei van Schiphol baseert. Uiteindelijk kiest de Raad voor
groei binnen randvoorwaarden. GS stemmen volmondig in met het advies
van de Raad om forse investeringen te introduceren in
compenserende-/leefbaarheidsmaatregelen zoals verhuis-, aankoop- en
compensatieregelingen. Ook in de reactie van GS deze week op de
verbetervoorstellen van de luchtvaartsector hebben zij dit aangegeven.
Datzelfde geldt voor de voorstellen gericht op versterking van het
vertrouwen tussen omgeving, luchtvaartsector en overheden.
GS onderschrijven ook het onderzoeken of de voordelen van het geschikt
maken van het vliegveld Lelystad voor passagiersvervoer opweegt tegen
de nadelen. Samen met de Schiphol Group en de provincie Flevoland
heeft de provincie Noord-Holland hier reeds het initiatief toe
genomen.
Om de doorgroei van de luchtvaart binnen randvoorwaarden mogelijk te
maken geeft de Raad een aantal ingrediënten aan voor een nieuw
normenstelsel. Naast operationele maatregelen wordt ingezet op een
geheel nieuw stelsel van handhaving en op een maximale bundeling van
vliegroutes. Een stelsel ook dat, naar de mening van de Raad, beter
moet aansluiten bij de overlast zoals omwonenden die ervaren.
Bundeling, zo constateert de Raad, leidt ertoe dat een beperkt aantal
minder mensen dan nu toe voorspelbaar meer overlast zullen krijgen.
Dit kan, naar de mening van de Raad, dan ook aanleiding zijn om die
desbetreffende delen van woonkernen te slopen en bewoners
gelijkwaardige woongelegenheid elders en financiële compensatie aan te
bieden.
GS constateren daarmee dat een aantal van de maatregelen vernieuwend
en onorthodox is. Zij zijn er echter door dit rapport niet van
overtuigd dat voor de korte termijn reeds alle mogelijkheden binnen
de kaders van de Schipholwet zijn benut om tot verdere vergroting van
de capaciteit van de luchthaven te komen. Het is echter evident dat,
binnen de huidige wetgeving, de groei van de Mainport op
(middel-)lange termijn niet langer mogelijk is.
Luchtvaartgedeputeerde Ton Hooijmaijers: Het is van groot belang dat
alle belanghebbende partijen op korte termijn komen tot een
principiële keuze over de toekomst van Schiphol
GS zijn geen voorstander van het opnieuw inzetten op een luchthaven in
zee. In het verleden hebben zij wel ingezet op deze optie. Gegeven de
steeds sterkere economische band tussen Schiphol en de Noordvleugel
zien GS evenwel een groot risico in het plaatsen van de luchthaven op
afstand. Zij vrezen dat daarmee ook de economische betekenis van de
Noordvleugel als vestigingsplaats voor het (inter)nationale
bedrijfsleven afneemt.
Nadere inlichtingen: Jan Rensing, tel. 023 514 4705
Provincie Noord-Holland