Provincie Noord-Holland

30-6-2005

Onderwerp

GS steunen advies compensatiemaatregelen Schiphol van Raad voor Verkeer en Waterstaat

Marcel van Kanten

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (GS) herkennen de economische analyse waarop de Raad voor Verkeer en Waterstaat haar advies voor een verdere groei van Schiphol baseert. Uiteindelijk kiest de Raad voor groei binnen randvoorwaarden. GS stemmen volmondig in met het advies van de Raad om forse investeringen te introduceren in compenserende-/leefbaarheidsmaatregelen zoals verhuis-, aankoop- en compensatieregelingen. Ook in de reactie van GS deze week op de verbetervoorstellen van de luchtvaartsector hebben zij dit aangegeven. Datzelfde geldt voor de voorstellen gericht op versterking van het vertrouwen tussen omgeving, luchtvaartsector en overheden.

GS onderschrijven ook het onderzoeken of de voordelen van het geschikt maken van het vliegveld Lelystad voor passagiersvervoer opweegt tegen de nadelen. Samen met de Schiphol Group en de provincie Flevoland heeft de provincie Noord-Holland hier reeds het initiatief toe genomen.

Om de doorgroei van de luchtvaart binnen randvoorwaarden mogelijk te maken geeft de Raad een aantal ingrediënten aan voor een nieuw normenstelsel. Naast operationele maatregelen wordt ingezet op een geheel nieuw stelsel van handhaving en op een maximale bundeling van vliegroutes. Een stelsel ook dat, naar de mening van de Raad, beter moet aansluiten bij de overlast zoals omwonenden die ervaren. Bundeling, zo constateert de Raad, leidt ertoe dat een beperkt aantal minder mensen dan nu toe voorspelbaar meer overlast zullen krijgen. Dit kan, naar de mening van de Raad, dan ook aanleiding zijn om die desbetreffende delen van woonkernen te slopen en bewoners gelijkwaardige woongelegenheid elders en financiële compensatie aan te bieden.

GS constateren daarmee dat een aantal van de maatregelen vernieuwend en onorthodox is. Zij zijn er echter door dit rapport niet van overtuigd dat voor de korte termijn reeds alle mogelijkheden binnen de kaders van de Schipholwet zijn benut om tot verdere vergroting van de capaciteit van de luchthaven te komen. Het is echter evident dat, binnen de huidige wetgeving, de groei van de Mainport op (middel-)lange termijn niet langer mogelijk is.

Luchtvaartgedeputeerde Ton Hooijmaijers: Het is van groot belang dat alle belanghebbende partijen op korte termijn komen tot een principiële keuze over de toekomst van Schiphol

GS zijn geen voorstander van het opnieuw inzetten op een luchthaven in zee. In het verleden hebben zij wel ingezet op deze optie. Gegeven de steeds sterkere economische band tussen Schiphol en de Noordvleugel zien GS evenwel een groot risico in het plaatsen van de luchthaven op afstand. Zij vrezen dat daarmee ook de economische betekenis van de Noordvleugel als vestigingsplaats voor het (inter)nationale bedrijfsleven afneemt.

Nadere inlichtingen: Jan Rensing, tel. 023 514 4705