FNV Bondgenoten tevreden met intrekken CAO-dispensatie

30.06.2005 / 16:14 / Rubriek: Economie / Organisatie: Fnv bondgenoten

Het ministerie van SZW heeft op 28 juni met terugwerkende kracht de CAO-dispensatie ingetrokken van transportbedrijf GETRU Koeltransport BV in Bleiswijk. In 2004 ontving het bedrijf deze dispensatie omdat zij met de LBV de zogenaamde LOGIN-CAO was overeengekomen. FNV Bondgenoten is bijzonder tevreden met deze beslissing van het Ministerie van SZW.

Voor de werknemers van GETRU betekent dit besluit dat zij met terugwerkende kracht recht hebben op de arbeidsvoorwaarden van de landelijke TLN-CAO. Zij kunnen fikse nabetalingen tegemoet zien door de betere overwerkregelingen, weekendtoeslagen en uitkering bij ziekte.

Vanaf het begin heeft FNV Bondgenoten bezwaar gemaakt tegen de LOGIN-CAO. Jan Heilig, bestuurder FNV Bondgenoten: .Het is simpelweg een constructie waarmee werkgevers onder de TLN-CAO uit kunnen komen en goedkoop uit willen zijn. De LBV die de afspraak maak heeft geen leden, met vakbondswerk en belangenbehartiging heeft dit niets te maken.'Met de LOGIN CAO ontduiken zo'n 24 werkgevers in het beroepsgoederenvervoer de CAO die wordt afgesloten tussen werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland en de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond'.

Onderzoek door het Ministerie van SZW heeft uitgewezen dat GETRU zijn werknemers zonder hun medeweten lid heeft gemaakt van de LBV. Reden voor het Ministerie om aan te nemen dat er daadwerkelijk sprake is van het ontduiken van de TLN-CAO en dat de handelswijze van de LBV op gespannen voet staat met Internationaal recht. Met de intrekking van de CAO-dispensatie komt het initiatief van de Haarlemse advocaat Vallenduuk om de veel goedkopere LOGIN-CAO in de markt te zetten op losse schroeven. Volgens FNV Bondgenoten geldt voor de overige transportbedrijven die met de LOGIN-constructie werken hetzelfde. Ook hier is de CAO afgesloten zonder betrokkenheid van de werknemers. Ook bij deze bedrijven heeft de LBV geen leden. Heilig rekent er op dat uiteindelijk ook de CAO-dispensatie voor de andere transportbedrijven zal worden ingetrokken en de werknemers weer onder de betere TLN-CAO zullen vallen.