Gemeente Harderwijk
Nieuwe afdeling: Grond & Wonen
De vroegere afdelingen Volkshuisvesting en Grondzaken van de gemeente
vormen sinds deze maand één nieuwe afdeling Grond & Wonen. Aanleiding
voor de samensmelting was onder andere het feit dat de afgelopen jaren
op het terrein van de volkshuisvesting een aantal gemeentelijke taken
zijn verdwenen, zoals de gemeentegaranties, de controle van
huursubsidie-aanvragen en de toewijzing van huurwoningen. Dit had ook
consequenties voor de personeelsformatie van de afdeling
Volkshuisvesting.
Daarnaast spelen nieuwe ontwikkelingen binnen de gemeentelijke
organisatie een rol. Zo is het streven het aantal afdelingen te
verminderen en waar mogelijk afdelingen samen te voegen.
De samenvoeging van Grondzaken en Volkshuisvesting was niet onlogisch.
Hun werkterreinen hadden op diverse punten raakvlakken. Met name bij
de voorbereiding en realisering van de diverse woningbouwprojecten in
Harderwijk werkten beiden afdelingen al nauw samen. De belangrijkste
taken van de nieuwe afdeling Grond & Wonen zijn:
· woningmarktonderzoek
· beleidsontwikkeling grond en wonen
· woningbouwprogrammering
· verwerving en onteigening van onroerende zaken
· financieel-economische verkenningen en exploitatieopzetten
· het (tijdelijk) beheer van onroerend goed
· uitgifte van onroerende zaken;
· coördinatie woningbouw
· projecten op het gebied van grond en wonen
· registratie en toewijzing van nieuwbouw-koopwoningen.
Hoofd van de afdeling Grond & Wonen (14 medewerkers) is de heer B.
Schuchard, plaatsvervangend hoofd is de heer G. van den Bor.