Federale regering Belgie
Pb - 2 jaar Kafka-strijd = 233 miljoen euro lastenverlaging
(2005-06-30)
Persdienst van de Eerste Minister
Kafka-meetmodel becijfert objectief resultaat van administratieve
vereenvoudiging
Brussel, 30 juni 2005 - Vandaag stelden Eerste Minister Guy
Verhofstadt en staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging
Vincent Van Quickenborne de resultaten van 2 jaar Kafka-strijd voor.
Halfweg de legislatuur is het nuttig om een balans op te maken en na
te gaan wat de vereenvoudigingsacties van de federale regering
concreet betekenen voor burgers en ondernemers. «De inspanningen
draaien op volle toeren. Vandaag kan de regering een resultaat
voorleggen van 233 miljoen euro besparing door het verminderen van
administratieve lasten voor burgers en ondernemers.» zegt Vincent Van
Quickenborne.
Halfweg de legislatuur is de vereenvoudigingsactie goed op gang
gekomen. Vandaag zijn reeds 5 van de 12 opdrachten uit het Kafka-plan
gerealiseerd. Voor het einde van 2005 is de realisatie gepland van 3
andere werken: zo wordt de stempelcontrole afgeschaft, zullen de
fiscale zegels voor rijbewijzen verdwijnen en wordt het uniek
startersformulier gerealiseerd. Daarnaast zal de prioriteit liggen op
de elektronische archivering en facturatie voor ondernemingen.
Guy Verhofstadt: «Tegen het einde van dit jaar zullen 8 van de 12
Werken van vereenvoudiging uit het regeerakkoord gerealiseerd zijn.
Dat geeft aan dat we op de goede weg zijn. Met het Kafka-meetmodel kan
de vooruitgang van de administratieve vereenvoudiging samengevat
worden in 1 objectief cijfer.»
Meten is weten
Om op een transparante en objectieve manier te becijferen wat deze
maatregelen concreet opbrengen voor burgers en ondernemers heeft de
Dienst voor Administratieve Vereenvoudiging (DAV) met de hulp van
Deloitte en Idea Consult het Kafka-meetmodel ontwikkeld. Het model
laat toe om aan de hand van een internationaal gehanteerde
methodologie de administratieve lasten objectief te kwantificeren. Het
Kafka-meetmodel laat enerzijds toe om bestaande administratieve lasten
eenduidig en objectief te becijferen en anderzijds om de besparingen
van nieuwe vereenvoudigingsprojecten in euro's uit te drukken.
Vincent Van Quickenborne: «Met het Kafka-meetmodel hebben we een
krachtig beleidsinstrument in handen om de prioriteiten te bepalen en
om na een vereenvoudiging het effect van de lastenverlaging te
becijferen. Zo kunnen we een duidelijk antwoord geven op de vraag: Wat
brengt die vereenvoudiging mij als ondernemer of als burger concreet
op?»
Het Kafka-meetmodel concreet
Het meetmodel becijfert hoeveel kosten burgers en ondernemers
ondervinden van een bepaalde regelgeving of procedure. Dit gebeurt
door te meten op hoeveel burgers/ondernemingen de administratieve
verplichting van toepassing is, hoeveel keer zij die moeten vervullen,
hoeveel tijd zij daaraan moeten spenderen en hoeveel een uur tijd
gespendeerd aan formaliteiten hen kost. Deze parameters worden gemeten
voor en na de vereenvoudiging, het verschil tussen de twee is de
netto-lastenverlaging die is gerealiseerd dankzij de vereenvoudiging.
Zo kostte het bijhouden en invullen van
papieren boekhoudboeken het bedrijfsleven jaarlijks een kleine 105
miljoen euro. Door bedrijven voortaan de mogelijkheid te geven om hun
boekhouding louter via elektronische weg te voeren bespaart het
bedrijfsleven ruim 101 mijloen euro uit.
233 miljoen euro lastenverlaging dankzij vereenvoudiging
In deze eerste oefening werd rekening gehouden met de 11 belangrijkste
van de 89 gerealiseerde projecten. In totaal betekent dit een
lastenverlaging van 233 miljoen euro door administratieve
vereenvoudiging. De top-3 lastenverlagers zijn de afschaffing van de
papieren boekhoudboeken, de vereenvoudiging van de oproeping algemene
vergadering en de elektronische inschrijving van voertuigen.
«Na twee jaar Kafka-strijd blijkt dat onze aanpak vruchten afwerpt.
Met het Kafka-meetmodel hebben we nu een krachtig instrument om
systematisch en op een objectieve manier de resultaten van onze acties
te meten. 233 miljoen euro is een mooi resultaat. De grootste
potentiële lastenverlager is de elektronische archivering en
facturatie, die een lastenverlaging van 3 miljard euro kan opbrengen.
Dit wordt dan ook onze absolute prioriteit.» besluit Vincent Van
Quickenborne.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Katrinka van Driel
Staatssecretariaat voor Administratieve Vereenvoudiging
Tel: 02-501 02 42
GSM:0476-442 558
katrinka.vandriel@kafka.be