Nuon

Persbericht

Amsterdam, 30 juni 2005

Studenten Rijksuniversiteit Groningen zijn winnaar Nuon Energy Flashback

Het team studenten van de Rijksuniversiteit Groningen is winnaar geworden van de Nuon Energy Flashback. Dit is een business course van Nuon, die van 2 mei 2005 tot en met 16 juni 2005 gehouden is in zes universiteitssteden. Het Groningse team behaalde 161 punten en was ook de enige universiteitsstad die zowel de thuis- als de uitwedstrijd gewonnen hadden.

Winnaar
Iedere universiteitsstad heeft een thuis- en een uitteam. De punten van het thuis- en uitteam worden per stad bij elkaar opgeteld. De studenten uit Groningen hebben met 161 punten de Nuon Energy Flashback gewonnen. De tweede plaats is voor Eindhoven, met 157 punten. Gevolgd door Delft met 153 punten, Enschede met 136 punten, Amsterdam met 121 punten en Rotterdam met 114 punten.

Met deze extreme business course confronteerde energieonderneming Nuon in totaal twaalf studententeams van zes universiteitssteden op een originele manier met de snel veranderende wereld van energie. In een aaneengesloten periode van 36 uur werden de teams van vijf studenten van de buitenwereld afgesloten in een futuristisch object, de zogenaamde Flashtank.

Backcasting opdracht
De Nuon Energy Flashback is gebaseerd op het principe van backcasting. Daarbij kregen de studenten een toekomstbeeld van het jaar 2050 geschetst en de vraag aan de teams was dan: hoe is dat zo gekomen? Wat zijn de voorwaarden om tot die visie te komen? Op technisch, maar ook politiek, economisch en maatschappelijk gebied.

Aan het einde van deze 36 uur moesten zij een rapport opleveren en een presentatie geven over hun visie op het ontwikkelingspad naar het betreffende toekomstscenario. De toekomstscenario's doe aan de orde zijn gekomen zijn: 'De Veluwe grotendeels zelfvoorzienend', 'Openbaar vervoer Amsterdam CO2-vrij', 'Velsen waterstofstad', 'Het nieuwe Groningen', 'Ameland duurzaam' en 'Nederland duurzaam dienstenland'.

Drie prijzen
Deze innovatieve manier van personeelswerving door Nuon vindt brede erkenning; het concept won het afgelopen jaar drie prijzen in de vakpers: een zilveren Magneet van de SJP (Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie), een zilveren Event Award en een SAN accent.

Bijlage
Foto: Nuon Energy Flashback 2005: De studenten uit Groningen zitten 36 uur 'opgesloten' in hun flashtank die staat op het Waagplein in Groningen.

Ook andere foto's zijn beschikbaar: www.nuon.com, Actueel, Media, Fotodatabank.

Over Nuon
Nuon is een toonaangevende energieonderneming, die met elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten meer dan 2 miljoen klanten bedient in met name Nederland, België en Duitsland. De onderneming is actief in productie, handel, transport en levering van (duurzame) energie. Nuon streeft naar evenwichtige groei voor alle belanghebbenden: aandeelhouders, medewerkers, klanten, milieu en maatschappij. De netto omzet in 2004 bedraagt EUR 4,9 miljard. Het aantal medewerkers per eind 2004 bedraagt 9.441 FTE's. De grootste aandeelhouders van Nuon zijn de provincies Gelderland, Noord-Holland, Friesland en de gemeente Amsterdam.