Gemeente Overbetuwe
Burgerjaarverslag 2004 is uit
Tevredenheid over de dienstverlening aan de balie, een telefonische
bereikbaarheid die beter kan en steeds meer contact met de inwoners
over zaken die hen aangaan. Dat blijkt uit het Burgerjaarverslag 2004,
dat burgemeester E. Tuijnman aangeboden heeft aan de raad. De
burgemeester maakt elk jaar zo'n verslag om inzicht te geven in de
kwaliteit van dienstverlening en mogelijkheden tot participatie van de
gemeente.
Dienstverlening
In 2004 is er weer hard gewerkt aan verbeteringen in de
dienstverlening. Met een nieuw systeem voor het registreren van post
kan ook de afhandeling ervan beter gaan verlopen. Er is een vernieuwde
website in gebruik genomen die gebruiksvriendelijker gemaakt is en
waar steeds meer informatie op te vinden is. De dienstverlening aan de
Publieksbalie is in 2004 nog goed en binnen de normen die gesteld
zijn. Wachttijden bleven binnen de gestelde normen: de helft van de
klanten is binnen vijf minuten aan de beurt, driekwart binnen tien
minuten. En het gros kon al binnen vijf minuten vertrekken met het
gevraagde; een kwart binnen tien minuten en voor 17% duurde het langer
dan tien minuten. Door de toename van de bevolking komt het halen van
die normen echter wel onder druk te staan.
Ook is vorig jaar de telefonische bereikbaarheid gepeild. De gemeente
scoorde hierop gemiddeld, dus dat is een punt om te verbeteren.
Groen en wegen
Het onderhoud van de openbare ruimte krijgt toch nog altijd een dikke
zeven van de inwoners, ook al is er minder geld voor beschikbaar.
Groenverbeteringen, wegreconstructies, verdubbeling van
hondenuitlaatplaatsen in Heteren, een project als `De schoonste
gemeente' zijn gestart en uitgevoerd. Het aantal klachten over groen,
straatmeubilair en de openbare ruimte groeide iets, maar over wegen,
riolering en milieu nam het af. Het handhaven van de kwaliteit wordt
echter moeilijk. Dat wordt zichtbaar in het onderhoud van de straat
(schoon) en het openbaar groen. Het effect van de technische kwaliteit
van de wegen wordt pas later merkbaar.
Klachten
Wie ontevreden is over het gedrag van een ambtenaar, berstuurder of de
gemeente in het algemeen, kan een klacht indienen. In 2004 is dat 23
keer gebeurd. Daarvan bleken er dertien gegrond. Ook kan er bezwaar
gemaakt worden tegen besluiten van de gemeente. Bij de beslissing over
de bezwaren krijgt de gemeente advies van een onafhankelijke en
externe commissie. In 2004 zijn 175 bezwaarschriften binnengekomen,
waarvan er 27 (gedeeltelijk) gegrond bleken. De afhandelingstermijn is
wel een punt om te verbeteren: die duurde nu gemiddeld 22 weken,
terwijl dat eigenlijk binnen tien weken moet gebeuren.
Capaciteitsgebrek, de onvoorspelbaarheid van het aantal
bezwaarschriften dat binnenkomt en soms ook het afwachten van advies
van derden leidde hiertoe.
In het burgerjaarverslag doet de burgemeester ook verslag van allerlei
manieren waarop de inwoners of andere belanghebbenden betrokken zijn
bij het beleid van de gemeente en de uitvoering ervan. Het verslag
laat zien hoe de gemeente meer en meer werkt aan een betere
communicatie met belanghebbenden. Het aantal bijeenkomsten met
inwoners, het overleg met dorpsraden en wijkplatforms en het betrekken
van belanghebbenden zijn in 2004 duidelijk toegenomen.
Meenemen
Het Burgerjaarverslag is gratis af te halen (zolang de voorrraad
strekt), in het gemeentehuis in Elst en in Andelst.