Noy Logistics heeft primeur met de eerste Actros Euro5 als LZV
* Noy Logistics deelnemer aan pilot met Lange, Zware,
Vrachtwagencombinaties (LZV)
* Actros 2541 Euro5 motor geschikt voor het zwaardere werk
* Mercedes-Benz levert bijdrage aan het maatschappelijk verantwoord
ondernemen van Noy Logistics
De firma Noy Logistics uit Heijen distribueert door heel Europa
producten volgens de specificaties en kwaliteitseisen van grote
spelers in onder andere de zorgsector en schoenenindustrie. Het
negentigjarige familiebedrijf is direct gelegen aan de A73/A77 tussen
Nijmegen en Venlo. Een ideale ligging op slechts 60 km afstand van het
Ruhrgebied, één van haar belangrijkste afzetgebieden. De organisatie
timmert flink aan de weg met 110 medewerkers en 60 trekkende eenheden
in het wagenpark. Medio jaren tachtig voorzag Noy Logistics dat
warehousing een nog grotere rol zou gaan spelen en werd 25 ha grond
aangekocht, waardoor de organisatie nu de beschikking heeft over
80.000 m² op- en overslag capaciteit.
Noy Logistics is als vooruitstrevende organisatie altijd op zoek naar
nieuwe mogelijkheden tot rendementsvoordelen. Daarom investeert Noy
Logistics in de toekomst en doet mee aan een Nederlandse test met
Lange en Zware Vrachtwagencombinaties van Transport en Logistiek
Nederland in samenwerking met het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Naast de eerder genoemde rendementsvoordelen zorgt de
inzet van LZV's voor minder files en lagere uitlaatgasemissie.
Deelname aan deze test betekende ook de komst van een tweetal
Mercedes-Benz bedrijfswagens met Euro5 motoren in het wagenpark.
Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Autoster in Heijen leverde Noy
Logistics twee exemplaren van de Actros type 2541 met Megaspace
cabine. De 410 pk sterke roadtrain is opgebouwd uit een drieassige
bakwagen met een tweeassige dolly en een drieassige oplegger. Deze LZV
combinatie heeft de maximaal in de test toegestane lengte van maar
liefst 25,25 meter. Noy Logistics bestelde de Actros met een motor die
nu al voldoet aan de in 2009 bindende Euro5 norm. Het door
Mercedes-Benz ontwikkelde BlueTec-systeem zorgt o.a. voor een betere
verbranding en een hoger vermogen. Bij een betere verbranding ontstaan
aanzienlijk minder schadelijke stoffen.
Op dit moment zet Noy Logistics de twee LZV's in voor nationale
distributie van o.a. de Rotterdamse regio naar thuishaven Heijen. Noy
Logistics hoopt echter op internationale navolging van de LZV-pilot.
Als dit realiteit wordt, is een rekensom snel gemaakt. De Euro5 motor
levert in Duitsland, het grootste verzorgingsgebied van het bedrijf,
een besparing op van 2 eurocent per geregistreerde tol-kilometer. Deze
besparing komt bij de inzet van één Actros met 100.000 km per jaar in
Duitsland gedurende vijf jaar uit op maar liefst 10.000 euro.
Daarnaast levert de combinatie zèlf flinke voordelen op. Vroeger kon
de chauffeur van Noy Logistics 25 ton meenemen. Nu is het maximaal
toegestane totaalgewicht van de combinatie 60 ton, waarvan 20 ton
eigengewicht. Een netto toename van 15 ton per rit. Een ander pluspunt
van de Actros LZV-combinatie is de gunstige aslastverdeling over acht
in plaats van vijf of zes assen, dat tot aanzienlijk minder slijtage
aan zowel weg als voertuig leidt. Dat is niet alleen gunstig voor Noy
Logistics zelf, maar ook voor het milieu. De organisatie loopt daarmee
voorop in het maatschappelijk betrokken ondernemen. De LZV-combinaties
kunnen meer goederen vervoeren in minder ritten. Dit draagt bij aan
een vlottere doorstroming van het verkeer en minder congestie. De
Mercedes-Benz Euro5 motor zorgt ervoor dat de kilometers die de
combinatie aflegt het milieu minimaal belasten.
Noy Logistics is zeer tevreden over de goede samenwerking die met
Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Autoster heeft plaatsgevonden. Ook
de ondersteuning door het DaimlerChrysler-concern viel in goede aarde.
De importorganisatie stelde een instructeur beschikbaar om de
chauffeurs uitvoerig te informeren over deze bijzondere Actros. De
eerste resultaten zijn voor alle partijen positief. De test loopt tot
november 2006.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland