DaimlerChrysler Nederland

Noy Logistics heeft primeur met de eerste Actros Euro5 als LZV
* Noy Logistics deelnemer aan pilot met Lange, Zware, Vrachtwagencombinaties (LZV)

* Actros 2541 Euro5 motor geschikt voor het zwaardere werk
* Mercedes-Benz levert bijdrage aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Noy Logistics

De firma Noy Logistics uit Heijen distribueert door heel Europa producten volgens de specificaties en kwaliteitseisen van grote spelers in onder andere de zorgsector en schoenenindustrie. Het negentigjarige familiebedrijf is direct gelegen aan de A73/A77 tussen Nijmegen en Venlo. Een ideale ligging op slechts 60 km afstand van het Ruhrgebied, één van haar belangrijkste afzetgebieden. De organisatie timmert flink aan de weg met 110 medewerkers en 60 trekkende eenheden in het wagenpark. Medio jaren tachtig voorzag Noy Logistics dat warehousing een nog grotere rol zou gaan spelen en werd 25 ha grond aangekocht, waardoor de organisatie nu de beschikking heeft over 80.000 m² op- en overslag capaciteit.

Noy Logistics is als vooruitstrevende organisatie altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden tot rendementsvoordelen. Daarom investeert Noy Logistics in de toekomst en doet mee aan een Nederlandse test met Lange en Zware Vrachtwagencombinaties van Transport en Logistiek Nederland in samenwerking met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Naast de eerder genoemde rendementsvoordelen zorgt de inzet van LZV's voor minder files en lagere uitlaatgasemissie. Deelname aan deze test betekende ook de komst van een tweetal Mercedes-Benz bedrijfswagens met Euro5 motoren in het wagenpark. Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Autoster in Heijen leverde Noy Logistics twee exemplaren van de Actros type 2541 met Megaspace cabine. De 410 pk sterke roadtrain is opgebouwd uit een drieassige bakwagen met een tweeassige dolly en een drieassige oplegger. Deze LZV combinatie heeft de maximaal in de test toegestane lengte van maar liefst 25,25 meter. Noy Logistics bestelde de Actros met een motor die nu al voldoet aan de in 2009 bindende Euro5 norm. Het door Mercedes-Benz ontwikkelde BlueTec-systeem zorgt o.a. voor een betere verbranding en een hoger vermogen. Bij een betere verbranding ontstaan aanzienlijk minder schadelijke stoffen.
Op dit moment zet Noy Logistics de twee LZV's in voor nationale distributie van o.a. de Rotterdamse regio naar thuishaven Heijen. Noy Logistics hoopt echter op internationale navolging van de LZV-pilot. Als dit realiteit wordt, is een rekensom snel gemaakt. De Euro5 motor levert in Duitsland, het grootste verzorgingsgebied van het bedrijf, een besparing op van 2 eurocent per geregistreerde tol-kilometer. Deze besparing komt bij de inzet van één Actros met 100.000 km per jaar in Duitsland gedurende vijf jaar uit op maar liefst 10.000 euro. Daarnaast levert de combinatie zèlf flinke voordelen op. Vroeger kon de chauffeur van Noy Logistics 25 ton meenemen. Nu is het maximaal toegestane totaalgewicht van de combinatie 60 ton, waarvan 20 ton eigengewicht. Een netto toename van 15 ton per rit. Een ander pluspunt van de Actros LZV-combinatie is de gunstige aslastverdeling over acht in plaats van vijf of zes assen, dat tot aanzienlijk minder slijtage aan zowel weg als voertuig leidt. Dat is niet alleen gunstig voor Noy Logistics zelf, maar ook voor het milieu. De organisatie loopt daarmee voorop in het maatschappelijk betrokken ondernemen. De LZV-combinaties kunnen meer goederen vervoeren in minder ritten. Dit draagt bij aan een vlottere doorstroming van het verkeer en minder congestie. De Mercedes-Benz Euro5 motor zorgt ervoor dat de kilometers die de combinatie aflegt het milieu minimaal belasten. Noy Logistics is zeer tevreden over de goede samenwerking die met Mercedes-Benz bedrijfswagendealer Autoster heeft plaatsgevonden. Ook de ondersteuning door het DaimlerChrysler-concern viel in goede aarde. De importorganisatie stelde een instructeur beschikbaar om de chauffeurs uitvoerig te informeren over deze bijzondere Actros. De eerste resultaten zijn voor alle partijen positief. De test loopt tot november 2006.

© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.

Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement