D66

Schriftelijke inbreng D66 bij het verslag behorende bij het voorstel Wijziging van de Gemeentewet in verband met het afschaffen van het gebruikersdeel van de onroerendezaakbelasting (OZB) op woningen en het maximeren van de resterende OZB-tarieven (afschaffing gebruikersdeel OZB op woningen) (30096)

30 juni 2005

De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het voorstel tot Wijziging van de Gemeentewet in verband met het afschaffen van het gebruikersdeel van de onroerendezaakbelasting (OZB) op woningen en het maximeren van de resterende OZB-tarieven. Deze leden zijn verheugd dat de regering streeft naar realisatie van deze afspraken uit het hoofdlijnenakkoord per 1 januari 2006 en zullen daar van harte aan meewerken.

Algemeen

De leden van de D66-fractie maken zich al langere tijd zorgen over de stijging van de lokale lasten. In de eerste plaats valt hen het grote aantal verschillende belastingen en retributies op: inwoners worden geconfronteerd met OZB (gebruikers en zakelijk gerechtigden), hondenbelasting, toeristenbelasting, bouwgrondbelasting, baatbelasting, forensenbelasting, rioolrechten, reinigingsrechten, verontreinigingsheffingen, precariobelasting (zelfs ondergronds), begrafenisrechten, bouwleges, secretarieleges, parkeerbelasting en marktgelden. In de tweede plaats blijkt de stijging van de lokale lasten de laatste jaren het inflatiecijfer en de stijging van het Bruto Nationaal Product ver te overstijgen.

Het lijkt er op dat sommige gemeenten te gemakkelijk kiezen voor het doorberekenen van kosten aan burgers en over te weinig zelfreinigend vermogen beschikken. Hoge lokale lasten zijn slecht voor de economie, bovendien hebben veel gemeenten de neiging inkomens politiek te voeren door lokale lasten aan minima kwijt te schelden met alle gevolgen voor de armoedeval van dien. Er is dus alle reden om de lokale lasten terug te brengen en toekomstige groei ervan in te perken.

Reacties en adviezen (p. 5-6)

De leden van de D66-fractie hebben zich enigszins verbaasd over de adviezen van de adviesorganen en gemeentebestuurders die concluderen dat het voorstel onvoldoende gemotiveerd en onderbouwd is. Het dunkt deze leden dat de noodzaak van verlichting van de lokale lasten in voldoende mate is toegelicht. Afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB lijkt deze leden de meest voor de handliggende lokale lastenvermindering. Evenwel willen zij voor de volledigheid van de regering horen of overwogen is om op andere manieren tot lokale lastenvermindering te komen.

De leden van de D66-fractie zien graag een reactie van de zijde van de regering tegemoet op de brief van VNO-NCW, waarin de vrees wordt uitgesproken dat gemeenten toekomstige lastenverzwaring uitsluitend ten late van het bedrijfsleven zullen brengen. Wat zou zich er tegen verzetten om de differentiatie van de tarieven tussen bedrijfspanden en woningen op te heffen? Graag ook een reactie op de vrees van VNO-NCW dat de in bijzondere gevallen toegestane tijdelijke overschrijding van het maximumtarief alleen voor rekening van ondernemers komt en in de praktijk "semi-permanent" wordt.

Deze leden vragen de regering te reageren op de stelling van professor De Kam (in VNG-magazine van 15 april 2005) dat huurders in hun portemonnee moeten voelen dat gemeentelijke voorzieningen geld kosten. Door afschaffing van het gebruikersdeel OZB zou huurders bij lokale verkiezingen de afweging worden ontnomen tussen belastingoffers en het nut van gemeentelijke voorzieningen.

Gemeentelijke autonomie (p. 4-5)

De leden van de D66-fractie vinden een effectief gemeentelijk belastinggebied een bestaansvoorwaarde voor het functioneren van de lokale democratie. In het Europese Handvest inzake Lokale Autonomie is bepaald dat lokale overheden tenminste voor een deel van hun inkomsten dienen te beschikken over een eigen belastinggebied. Een verkleining van het eigen belastinggebied acht bijvoorbeeld de Raad voor de financiële verhoudingen in strijd met dit handvest. Deze leden vinden een verkleining van het eigen belasting gebied op zich niet in strijd met het handvest. Het aandeel van het gebruikersdeel van de OZB in het totaal van het gemeentelijke belastinggebied is volgens deze leden relatief beperkt. Kan de regering hier (recente) cijfers bij verstrekken? Wat is bijvoorbeeld het aandeel van het OZB gebruikers deel in het totaal aan gemeentelijke heffingen? Wat is het aandeel van het OZB gebruikersdeel in het totaal aan heffingen, gemeentefonds en specifieke uitkeringen van gemeenten?

Volgens deze leden komt de autonomie van gemeenten bovendien niet alleen tot uitdrukking in de vrijheid om meer geld uit te geven en te genereren, maar juist in de vrijheid om te bepalen waar het geld aan wordt uitgegeven en te bepalen wat de meest efficiënte, meest doelmatige wijze van uitvoering is. Zien deze leden het goed dat deze vrijheid in Nederland in Europees perspectief eerder hoog dan laag is

Tenslotte willen deze leden op dit punt er op wijzen dat de autonomie van gemeenten nog eens wordt vergroot door ontschotting en integratie van geldstromen en door deregulering, Graag ontvangen deze leden van deze ontwikkelingen een recent overzicht van.

Compensatie (p. 9-11)

Gemeenten worden via de algemene uitkering van het Gemeentefonds gecompenseerd. Voor de verlies van inkomsten van gemeenten heeft het kabinet vanaf 2006 een compensatiebedrag van EUR 977 mln beschikbaar gesteld. Zou de hoogte van dit bedrag nader kunnen worden toegelicht en worden onderbouwd?

De leden van de D66-fractie zijn benieuwd waar de EUR 977 mln compensatie vandaan komt. Klopt het dat dit bedrag wordt gedekt uit het acres? Maar in dat geval zou toch per saldo geen compensatie plaatsvinden, omdat het acres toch al aan het gemeentefonds zou worden toegevoegd?

herverdeeleffecten

Graag ontvangen de leden van de D66-fractie een nadere toelichting op de overgangsregeling die herverdeeleffecten voor afzonderlijke gemeenten moet voorkomen. Wordt deze overgangsregeling betaald uit extra middelen die aan het gemeentefonds zullen worden toegevoegd?

Deze leden ontvangen in dit verband graag een reactie op de constatering van Burgemeester en Wethouders van Wassenaar in hun brief van 24 juni jl. dat zij als gevolg van afschaffing van het gebruikersdeel een tegenvaller van 2 miljoen euro op de begroting 2006 zouden hebben.

Toekomst decentraal belasting gebied

De leden van de D66-fractie zijn benieuwd naar de kabinetsreactie op het rapport van de stuurgroep verkenning decentraal belastinggebied (Eenhoorn). Zij vragen zich met de Stuurgroep af of het belasten van de onroerende zaak voor gemeenten de meest gelukkige manier van belasting heffen is. Misschien is verstandiger om een andere criterium te gebruiken voor de lokale belastingheffing, bijvoord inkomen, al moet voorkomen worden dat gemeenten daarmee inkomenspolitiek gaan voeren - dat blijft een verantwoordelijkheid van de rijksoverheid. Deze discussie wil D66 graag aangaan, maar het afschaffen van het gebruikersdeel OZB is een noodzakelijke stap die voorafgaand aan deze discussie moet worden ingevoerd.

30-6-2005 14:55