D66
Schriftelijke inbreng D66 bij de Wijziging van de Gemeentewet in
verband met de invoering van een bestuurlijke boete voor overtreding
van een aantal voorschriften bepaald bij gemeentelijke verordening
betreffende overlast in openbare ruimte (Wet bestuurlijke boete
overlast in de openbare ruimte) 30101
30 juni 2005
De leden van de D66-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen
van de Wijziging van de Gemeentewet in verband met de invoering van
een bestuurlijke boete voor overtreding van een aantal voorschriften
bepaald bij gemeentelijke verordening betreffende overlast in openbare
ruimte (Wet bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte).
beweegredenen
Zoals de Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid in haar
rapport `Waarden, normen en de last van het gedrag' concludeerde,
bestaat er brede steun en overeenstemming over welke gedragingen wel
en niet kunnen. Het probleem is alleen dat het gedrag van mensen vaak
niet overeenkomt met de normen die zij zeggen te steunen. Zo ook met
ongewenste gedragingen zoals wildplassen, niet opruimen van hondenpoep
of fout parkeren. Iedereen is het er over eens dat dit ongewenste
gedragingen zijn en niemand wil er in zijn eigen omgeving mee
geconfronteerd worden. Toch zijn er veel plegers van dergelijke kleine
overtreders, die in veel gevallen hun daad zullen vergoelijken omdat
de (zichtbare) schadelijke uitwerking van hun daad beperkt is.
Hierdoor kan volgens de WRR normvervaging optreden die de leefbaarheid
in de openbare ruimte kan aantasten. Bestrijding van (wettelijke)
normoverschrijdingen dient dan ook de aanhoudende zorg van de overheid
te zijn. Alleen al op basis van deze voorafgaande analyse ondersteunen
de leden van de D66-fractie de regering om gemeenten in het kader van
het integrale veiligheidsbeleid meer mogelijkheden te geven overlast
in de openbare ruimte aan te pakken. Over de uitwerking in onderhavig
voorstel hebben deze leden nog wel enige vragen en opmerkingen.
Voor de leden van de D66-fractie is het doel van de bestuurlijke boete
bij kleine overlast niet zozeer de overtreder te straffen door een
geldboete, maar de openbare ruimte te beschermen tegen verloedering.
Door herhaaldelijke, voortdurende en/of grootschalige van dit soort
overlast kan de leefbaarheid op sommige plekken ernstig worden
bedreigd. Het beboeten van overtreders heeft een lik-op-stuk-karakter
waar volgens deze leden een preventieve werking vanuit gaat. Bestaat
er de mogelijkheid om de bestuurlijke boete ter plekke contant te
voldoen? Dat zou volgens deze leden het lik-op-stuk karakter
versterken en bovendien veel administratieve lasten voorkomen.
Boa's
Deze leden begrijpen de overweging van de regering om alleen
buitengewone opsporingsambtenaren de bevoegdheid te verlenen tot het
geven van een bestuurlijke boete. Zij hebben echter de indruk dat er
relatief weinig Boa's zijn. Kan de regering een overzicht verstrekken
van het aantal Boa's wat bij de verschillende gemeenten in dienst is?
Valt er met dit in het achterhoofd niet iets voor te zeggen om
bijvoorbeeld stadswachten of andere voormalige I/D-banen in het kader
van toezicht de bevoegdheid tot het uitschrijven van bestuurlijke
boete te verstrekken?
De leden van de D66-fractie vragen of er ook meerdere overtredingen
tegelijkertijd kunnen worden beboet? Kan een Boa's iemand die geen
identificatie bij zich heeft beboeten?
reactie
Deze leden zouden graag een reactie van de kant van de regering
ontvangen op de passage uit de brief van de VNG van 15 juni jl over de
10 miljoen euro uit het Gemeentefonds.
30-6-2005 14:51