Veel klachten over digitale camera's en mobieltjes
30 juni 2005
Consumentenbond start actie "ik ga op vakantie en neem (niet) mee..."
De Consumentenbond heeft de afgelopen maanden duizenden klachten
gekregen over kapotte digitale foto- en videocamera's en mobiele
telefoons. Zeker in deze vakantietijd kan dat heel vervelend zijn. De
bond start daarom vandaag de actie "Ik ga op vakantie en neem (niet)
mee...". Consumenten kunnen een kaartje downloaden met hun rechten,
zodat zij sterker staan richting hun winkelier bij een reparatie. En
de bond zal actie gaan voeren richting winkelketens die reparaties
niet snel en goed afhandelen. Mensen kunnen meedoen door input te
leveren via het formulier op Consumentenbond.nl.
Een nieuwe digitale fotocamera die een consument gekocht heeft om
tijdens de zomervakantie te gebruiken, blijkt voor de tweede keer
defect. De consument brengt de camera weer weg ter reparatie en hij
kondigt schriftelijk aan dat hij bij een volgende klacht een nieuw
apparaat eist. Iemand anders bestelt een digitale videocamera die al
bij het uitpakken gebreken vertoont. Hij stuurt de camera terug in de
hoop deze voor zijn vakantie gerepareerd terug te hebben; hij hoort
nooit meer iets van de winkel. En de mobiele telefoon van een
consument gaat al na vijftien maanden stuk; na reparatie vertoont de
telefoon nog steeds dezelfde mankementen.
Dit zijn voorbeelden van de duizenden klachten die de Consumentenbond
de laatste tijd heeft binnengekregen over reparaties van digitale
camera's en mobiele telefoons. Voor consumenten is het vaak
onduidelijk wat zij mogen verwachten van de winkelier. Op de site van
de bond kunnen consumenten daarom een kaartje downloaden waarop hun
wettelijke rechten staan. Daarmee kunnen zij goed beslagen ten ijs
komen als ze een product ter reparatie aanbieden.
Verder zal de Consumentenbond in gesprek gaan met winkelketens die
reparaties niet correct afhandelen en deze ketens zonodig publiekelijk
aanpakken. Iedereen die problemen heeft (gehad) met de reparatie van
een digitale camera en / of mobiele telefoon kan tot eind augustus
zijn ervaringen laten weten via www.consumentenbond.nl . Hoe meer
reacties binnenkomen, hoe sterker de bond staat in zijn actie richting
de winkelketens.
Consumentenbond