Beheerste groei voor Schiphol
Raad voor Verkeer en Waterstaat adviseert nieuw stelsel en compensatie
De Raad voor Verkeer en Waterstaat heeft onderzoek gedaan naar de
toekomst van de luchtvaart. Volgens alle scenario's blijft de
luchtvaart wereldwijd groeien. Er zijn drie mogelijkheden om de
luchthavencapaciteit in Nederland daarop af te stemmen: (1) beperking
van de groei, (2) groei binnen randvoorwaarden, (3) volgen van de
groei zonder restricties. Het advies van de Raad luidt: "Met het oog
op de economische ontwikkeling van Nederland moet Schiphol kunnen
blijven groeien , maar binnen randvoorwaarden en met erkenning van de
belangen van de omwonenden." De Raad adviseert de verantwoordelijke
politici die keuze te maken.
Verdere groei is alleen acceptabel als alles in het werk wordt gesteld
om de overlast van de vliegtuigen te concentreren en te beperken. De
Raad pleit voor een nieuw stelsel van geluidsnormen, voor het
(vrijwillig) uitkopen van omwonenden die willen verhuizen en voor het
compenseren van de overige omwonenden. Daarbij wil de Raad dat
Schiphol duidelijkheid geeft over de overlast. Als overlast een
gegeven is, zeg dan waar, wanneer en hoe lang mensen die kunnen
verwachten.
Ruimte voor beheerste groei
Met het huidige stelsel van geluidsnormen loopt Schiphol binnen enkele
jaren vast, mogelijk al in 2008. De Raad vindt het ongewenst dat
Schiphol niet kan doorgroeien, terwijl de capaciteit er wèl is en de
ernstigste hinder in de afgelopen jaren bovendien is verminderd.
Schiphol moet binnen bepaalde randvoorwaarden beheerst verder kunnen
groeien. Daarom reikt de Raad ingrediënten aan voor een nieuw stelsel.
Dit stelsel moet beter aansluiten bij de overlast zoals omwonenden die
ervaren. Zo moet het geluid voortaan worden gemeten en niet zoals nu
alleen berekend. Daarnaast moet het stelsel ruimte bieden voor verdere
ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaartsector uitdagen tot
innovaties die de overlast verder terugdringen.
Schiphol als poort naar de wereld
In een snel globaliserende wereld is Schiphol als toegangspoort van en
naar de rest van de wereld een onmisbare troef. Een gevarieerd netwerk
van Europese en intercontinentale verbindingen via Schiphol is van
groot belang voor de Nederlandse economie, die immers sterk
internationaal georiënteerd is (kennisintensieve dienstverlening,
transport en logistiek).
Als Schiphol niet verder mag groeien, zal dit leiden tot
concurrentienadeel voor de luchtvaartmaatschappijen die vanaf Schiphol
opereren. Anders dan hun concurrenten, kunnen zij dan geen
kostenbesparende schaalvoordelen meer realiseren. Dit zal al snel
leiden tot minder (en minder frequente) directe verbindingen vanaf
Schiphol. Nederland wordt dan minder aantrekkelijk als
vestigingsplaats voor bedrijven en instellingen. De Raad adviseert dit
risico niet te nemen.
Samenhangende acties voor de korte, middellange en lange termijn
Het adviesrapport van de Raad beveelt verder een samenhangende reeks
acties aan voor de korte, middellange en lange termijn, op terreinen
als betere capaciteitsbenutting, aanpassing normenstelsel, onderzoek
naar uitbreiding van de luchthavencapaciteit op Lelystad, vergroten
van de selectiviteit in EU-verband, verder werken aan
milieu-efficiënte oplossingen, verbetering van
luchtverkeersleidingsprocedures, e.d.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat