Gemeente Haarlem
30 juni 2005
192/2005
Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders
Persbericht
Voorlopig Ontwerp Herinrichting Gedempte Oude Gracht
Het college heeft het Voorlopig Ontwerp en het beeldkwaliteitsplan voor de herinrichting van de Gedempte Oude Gracht vrijgegeven voor inspraak. Deze herinrichting van de Gedempte Oude Gracht gebeurt in het kader van de versnellingsmaatregelen voor de Zuidtangent. Het huidige onoverzichtelijke straatbeeld wordt hierbij omgevormd tot een veilig en sfeervol verblijfsgebied waar de Zuidtangent zonder vertraging kan doorrijden. De maatregelen leiden tot hoog kwaliteitsniveau en de economische functie van de Gedempte Oude Gracht blijft behouden.
Bij de herinrichting van de Gedempte Oude Gracht is rekening gehouden met:
. de doorstroming van de Zuidtangent
. bereikbaarheid van winkels en bedrijven, onder andere voor bezoekers en bevoorrading
. functie in hoofdfietsroute
. aanwezigheid van voetgangers
Het Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting is voor een groot deel gebaseerd op het beeldkwaliteitsplan dat voor de Gedempte Oude Gracht is gemaakt. Het uitgangspunt is dat de situatie beter wordt. De verkeerssituatie is nu onoverzichtelijk en rommelig. De aanpassingen voor de Zuidtangent bieden kansen om de veiligheid en het uiterlijk van de Gedempte Oude Gracht te verbeteren.
Het idee is om het gevoel van een stadsgracht op een moderne wijze te vertalen. De rijbanen komen hiervoor enigszins verdiept te liggen (10-15 centimeter) ten opzichte van de naastgelegen zones. Door uitgekiend materiaalgebruik, met klinkers in een bruinrode kleur voor fiets- en voetpaden, wordt het binnenstedelijke karakter benadrukt. De keuze voor afwijkend materiaal voor de rijbaan (lichtgrijs asfalt of beton) geeft het idee van een stadsgracht. Er wordt naar gestreefd om de huidige bomen zoveel mogelijk te handhaven. Het voorstel is om deze net als de verlichting, op de grens van laad- en loszones en het fietspad te plaatsen. Op de Gedempte Oude Gracht gaat een snelheidsbeperking gelden van 30 kilometer. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de 'oversteekplaatsen' bij het Verwult, de Kleine Houtstraat en Jacobijnestraat naar de nieuwe passage van de Raaks.
Met de aanpassing en herinrichting wordt er éénrichtingsverkeer op de Gedempte Oude Gracht ingevoerd voor gemotoriseerd verkeer, in de richting van het Spaarne naar De Raaks. Het openbaar vervoer en langzaam verkeer kan in beide richtingen blijven rijden. Er is dus een vrije busbaan in de richting stad uit. De Zuidtangenthaltes worden verplaatst naar de noordzijde van het Verwulft. Er komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers (verhoogde veiligheid) en er worden plaatsen voor laden en lossen gecreëerd. Op de Gedempte Oude Gracht verdwijnen de parkeerplaatsen voor langparkeerders. Het parkeren met vignet voor bewoners blijft wel mogelijk.
Het afgelopen voorjaar is participatie gevoerd met bewoners en ondernemers van de Gedempte Oude Gracht. De reacties geven geen aanleiding tot ingrijpende aanpassingen van het Voorlopig Ontwerp. Wel maakt het inzichtelijk op welke punten aanpassing ofwel nadere verkenning is vereist bij de verdere uitwerking van het plan tot een Definitief Ontwerp. De inspraakperiode duurt tot en met vrijdag 2 september 2005. Op 11 juli 2005 vindt er over deze plannen een informatieavond plaats in hotel die Raeckse.
Vorig jaar is voor een subsidie vanuit BONRoute (Bereikbaarheids Offensief Noordelijke Randstad) een aantal versnellingsmaatregelen op het tracé van de Zuidtangent West benoemd om de doorstroming tussen Schalkwijk en station Haarlem te kunnen verbeteren. De Provincie Noord Holland en de gemeente Haarlem werken samen om deze versnellingsmaatregelen te realiseren.
Sector Stadsbeheer
Winfried Lindeman
telefoon 023-511 4901
wlindeman@haarlem.nl
---- --