Ingezonden persbericht


Persbericht

Nieuwe media maken consument van de toekomst oppermachtig

Onderzoek wijst uit dat langdurige klantbinding wellicht geen lang leven beschoren is

Nieuwegein 30 juni 2005 - Ongewenste communicatie-uitingen, zoals spam en huis-aan-huisreclame zullen in 2020 tot het verleden behoren. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek door Ordina in samenwerking met het Instituut Media en Representatie van de Universiteit Utrecht, uitgevoerd door Labora Service Management.

Ordina ondervroeg 113 managers van Nederlandse organisaties over hun ideeën omtrent de toekomst, marktontwikkelingen en de verwachte interactie met de consument binnen nu en het jaar 2020. Uit het onderzoek komen onder andere de volgende opvallende resultaten naar voren:

In het jaar 2020:

- Weten consumenten communicatiemiddelen in te zetten om hun macht te vergroten;
- Behoort ongewenste en ongerichte communicatie tot het verleden;
- Bepaalt de consument de marktwaarde van de organisatie;
- Is langdurige klantbinding geen realiteit meer.

Nieuwe consument doorziet reclame
Het merendeel van de Nederlandse organisaties verwacht dat de consument in 2020 'mediawise' is. Dat betekent dat de consumenten communicatiemiddelen weten in te zetten om hun macht en kennis te vergroten. 65,4% van de ondervraagde managers verwacht dat de nieuwe consument reclame doorziet, waardoor de consument van de toekomst een bijzonder machtige entiteit wordt.

Geen ongewenste en ongerichte communicatie meer over vijftien jaar Organisaties denken in antwoord op de groeiende macht van de consument een vergaande kennis van mediavoorkeuren te hebben ontwikkeld in 2020. 69,5% denkt in de toekomst de juiste kanalen in te zetten bij klantcontact. Spam en huis-aan-huisreclame kunnen daardoor voorgoed verdwijnen. "Als organisaties de grote diversiteit aan communicatiemiddelen weten aan te passen aan de individuele consument, kunnen zowel consument als organisatie optimaal gebruik maken van de beschikbare kanalen en wordt communiceren in de toekomst dus absoluut effectiever", aldus Tony Bosma, management consultant bij Ordina en auteur van het boek '2020, Een hel(s)e onderneming'.

De consument bepaalt de overlevingskans van organisaties 71,2% van de ondervraagde managers denkt dat de consument in de toekomst daadwerkelijk gaat bepalen of een organisatie overleeft of niet. Tweederde van de ondervraagden ziet deze ontwikkeling totstandkomen door het groeiende organisatievermogen van consumenten, die zich groeperen in allerlei netwerken en hun invloed op de markt daarmee vergroten. Toch accepteren organisaties het beeld van de consument als veeleisende dictator niet; slechts 44,8% van de respondenten is van plan consumenten te gaan betrekken bij besluitvorming.

Haalbaarheid langdurige klantbinding twijfelachtig Het onderzoek wijst uit dat de toenemende individualisering naar verwachting zorgt voor een andere marktbenadering; meer dan helft van de managers (52,4%) gelooft dat langdurige klantbinding in de toekomst niet meer bestaat. Met name in de sectoren financiële dienstverlening en consumentengoederen (FMCG) is men uiterst sceptisch - respectievelijk 61,9% en 83,3% gelooft niet meer in langdurige klantbinding. "In die markten hebben consumenten vandaag de dag een enorme keuzemogelijkheid en de houding van de managers is daar waarschijnlijk door beïnvloed", aldus Bosma. "Ook andere branches zullen met deze trend te maken krijgen en moeten beseffen dat er anders moet worden omgegaan met klantcontact. Relatiemanagement is essentieel maar het zorgt niet meer voor langdurige binding en die zekerheidsbron van inkomsten vervalt dus voor de marketeer", aldus Bosma.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over 2020 Een hel(se) onderneming
Aan het onderzoek ligt het boek 2020; een Hel(s)e onderneming, Bepaal je eigen toekomst ten grondslag. Dit boek beschrijft een mogelijke wereld in 2020 en de belangrijkste trends richting 2020. Het is een prikkelend scenario wat de Nederlandse manager aanzet tot grensverleggend denken en hedendaagse besluiten in een ander perspectief te bezien. Tevens biedt het handvatten om in de hedendaagse praktijk organisaties gereed te maken voor de toekomst. De auteurs Tony Bosma (1973) en Maurits van Wijland (1969) zijn beiden management consultant. Zij werken vanuit hun marketingervaring en technische achtergrond aan toepassingen van nieuwe technologie binnen organisaties. Tevens houden beiden veelvuldig lezingen en workshops. Voor meer informatie over het boek 2020; Een hel(s)e onderneming, zie http://www.extendlimits.nl.

Over Ordina
Ordina is een van de grootste beursgenoteerde dienstverleners in de Nederlandse markt voor Informatie en Communicatie Technologie en management consultancy. Ordina profileert zich nadrukkelijk als partner van de klant. Met onderscheidende business proposities en superieure vakkennis wil Ordina waarde toevoegen aan de business van klanten. Ordina is cross industry actief op de gebieden Management & Business Consulting, System Development & Integration, Application Management en Business Process Outsourcing. Kennis en kunde voor branche specifieke oplossingen zijn geconcentreerd in de sectoren Finance, Public, Trade,Transport & Industry (TTI) en Energy, Telecom & Media (ETM). Ordina is opgericht in 1973 en telt ruim 3.600 medewerkers. Het aandeel Ordina N.V. is genoteerd aan de Euronext Amsterdam.

Voor het volledige onderzoeksrapport of een interview kunt u contact opnemen met:

Ingrid van den Nieuwenhof
LEWIS Communicatie BV
Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: ingridv@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com