Multikabel


Mogelijkheden ICT in onderwijs nog niet volledig benut 23 juni 2005

Organisatorische veranderingen vereist om ICT-gebruik te optimaliseren

Alkmaar, 23 juni 2005 Tijdens het seminar ICT in het Onderwijs, georganiseerd door Multikabel, bleken vooraanstaande ICT-managers van onderwijsinstellingen in Noord-Holland het met elkaar eens te zijn over het feit dat het gebruik van ICT in het onderwijs stagneert. Dit is met name toe te schrijven aan het uitblijven van noodzakelijke organisatorische veranderingen binnen onderwijsinstellingen. Zo sluiten de behoeften van docenten niet aan bij de ICT-mogelijkheden die door scholen worden aangeboden. De aangeboden programmas en toepassingen zijn vaak complex en ingewikkeld. Het vergt veel tijd om daarmee te leren werken en wordt daarom aan de kant geschoven. Hiermee komt de doelstelling van de scholen, het aanbieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs aan de leerlingen, in het geding.

Op uitnodiging van Multikabel waren op 16 juni jl. een dertigtal ICT-managers van onderwijsinstellingen in Noord-Holland bijeen om met elkaar van gedachten te wisselen over de praktische mogelijkheden om beleidswensen en gebruikerstoepassingen ten aanzien van e-learning op elkaar af te stemmen.

Tijdens de paneldiscussie werd duidelijk dat de effectiviteit van ICT-gebruik in het onderwijs verre van optimaal is. Dit heeft volgens de deelnemers vooral te maken met verschillende interne vraagstukken: zo is er onder andere sprake van een discrepantie tussen de bedrijfsprocessen en de onderwijsprocessen. Standaardisatie is essentieel om deze kloof op te heffen. Om verder te komen zullen we ICT moeten aanpassen aan de behoeften van de gebruikers. We moeten nu eerst inzicht krijgen in deze behoeften en de informatiestromen alvorens dure pakketten aan te schaffen. Als we dit in kaart hebben gebracht, kunnen we applicaties gaan implementeren, aldus Chris Veltman, Directeur ROC Kop van Noord-Holland. De onderwijsinstellingen moeten volgens de panelleden meer denken vanuit de gebruikers en hun behoeften, niet vanuit de applicaties die de uitgeverijen aanbieden.

Ook speelt de snelheid van verandering een belangrijke rol. Volgens Lieneke Jongeling, lid van de Raad van Toezicht van Stichting Kennisnet, zijn docenten vaak huiverig voor nieuwe techniek door de vele veranderingen die kort na elkaar plaatsvinden. Bovendien hebben ze weinig tijd om zich, naast hun drukke baan als docent, te verdiepen in ingewikkelde programmatuur. Zij adviseert dan ook gebruiksvriendelijke programmas die door iedereen begrepen en gebruikt en kunnen worden.

Een grotere onderwijsinstelling stelt andere eisen aan het soort ICT-pakket dat men wil gebruiken dan een kleinere onderwijsinstelling. Bovendien is een fulltime systeembeheerder voor een kleinere instelling erg kostbaar. Samenwerking tussen verschillende kleinere instellingen, zou hier oplossing kunnen bieden maar blijkt voor veel onderwijsinstellingen lastig. Aad Eversdijk, hoofd ICT Horizoncollege Heerhugowaard: Scholen bevinden zich qua ICT allemaal op een ander niveau en dan is samenwerking lastig. De scholen die op hetzelfde niveau zitten, werken vaak al samen om kosten te delen. Chris Veltman vult aan: Samenwerken kan heel vruchtbaar zijn, maar men moet het ook willen. Eerst dienen de noodzakelijke veranderingen binnen de organisatie van de onderwijsinstelling plaats te vinden.

Multikabel organiseert dit jaar vier seminars over ICT in de Zorg, Onderwijs, Overheid en Financiële Dienstverlening. Doelstelling is om bedrijven en organisaties bijeen te brengen om met elkaar te van gedachten te wisselen over actuele onderwerpen die gerelateerd zijn aan ICT. Daarbij is volop ruimte voor discussie.