Multikabel
Mogelijkheden ICT in onderwijs nog niet volledig benut
23 juni 2005
Organisatorische veranderingen vereist om ICT-gebruik te optimaliseren
Alkmaar, 23 juni 2005 Tijdens het seminar ICT in het Onderwijs,
georganiseerd door Multikabel, bleken vooraanstaande ICT-managers van
onderwijsinstellingen in Noord-Holland het met elkaar eens te zijn
over het feit dat het gebruik van ICT in het onderwijs stagneert. Dit
is met name toe te schrijven aan het uitblijven van noodzakelijke
organisatorische veranderingen binnen onderwijsinstellingen. Zo
sluiten de behoeften van docenten niet aan bij de ICT-mogelijkheden
die door scholen worden aangeboden. De aangeboden programmas en
toepassingen zijn vaak complex en ingewikkeld. Het vergt veel tijd om
daarmee te leren werken en wordt daarom aan de kant geschoven. Hiermee
komt de doelstelling van de scholen, het aanbieden van kwalitatief
hoogstaand onderwijs aan de leerlingen, in het geding.
Op uitnodiging van Multikabel waren op 16 juni jl. een dertigtal
ICT-managers van onderwijsinstellingen in Noord-Holland bijeen om met
elkaar van gedachten te wisselen over de praktische mogelijkheden om
beleidswensen en gebruikerstoepassingen ten aanzien van e-learning op
elkaar af te stemmen.
Tijdens de paneldiscussie werd duidelijk dat de effectiviteit van
ICT-gebruik in het onderwijs verre van optimaal is. Dit heeft volgens
de deelnemers vooral te maken met verschillende interne vraagstukken:
zo is er onder andere sprake van een discrepantie tussen de
bedrijfsprocessen en de onderwijsprocessen. Standaardisatie is
essentieel om deze kloof op te heffen. Om verder te komen zullen we
ICT moeten aanpassen aan de behoeften van de gebruikers. We moeten nu
eerst inzicht krijgen in deze behoeften en de informatiestromen
alvorens dure pakketten aan te schaffen. Als we dit in kaart hebben
gebracht, kunnen we applicaties gaan implementeren, aldus Chris
Veltman, Directeur ROC Kop van Noord-Holland. De onderwijsinstellingen
moeten volgens de panelleden meer denken vanuit de gebruikers en hun
behoeften, niet vanuit de applicaties die de uitgeverijen aanbieden.
Ook speelt de snelheid van verandering een belangrijke rol. Volgens
Lieneke Jongeling, lid van de Raad van Toezicht van Stichting
Kennisnet, zijn docenten vaak huiverig voor nieuwe techniek door de
vele veranderingen die kort na elkaar plaatsvinden. Bovendien hebben
ze weinig tijd om zich, naast hun drukke baan als docent, te verdiepen
in ingewikkelde programmatuur. Zij adviseert dan ook
gebruiksvriendelijke programmas die door iedereen begrepen en gebruikt
en kunnen worden.
Een grotere onderwijsinstelling stelt andere eisen aan het soort
ICT-pakket dat men wil gebruiken dan een kleinere onderwijsinstelling.
Bovendien is een fulltime systeembeheerder voor een kleinere
instelling erg kostbaar. Samenwerking tussen verschillende kleinere
instellingen, zou hier oplossing kunnen bieden maar blijkt voor veel
onderwijsinstellingen lastig. Aad Eversdijk, hoofd ICT Horizoncollege
Heerhugowaard: Scholen bevinden zich qua ICT allemaal op een ander
niveau en dan is samenwerking lastig. De scholen die op hetzelfde
niveau zitten, werken vaak al samen om kosten te delen. Chris Veltman
vult aan: Samenwerken kan heel vruchtbaar zijn, maar men moet het ook
willen. Eerst dienen de noodzakelijke veranderingen binnen de
organisatie van de onderwijsinstelling plaats te vinden.
Multikabel organiseert dit jaar vier seminars over ICT in de Zorg,
Onderwijs, Overheid en Financiële Dienstverlening. Doelstelling is om
bedrijven en organisaties bijeen te brengen om met elkaar te van
gedachten te wisselen over actuele onderwerpen die gerelateerd zijn
aan ICT. Daarbij is volop ruimte voor discussie.