Gemeente Kerkrade
---
30.06.05: Kerkrade als eerste aan de slag met nieuw registratiesysteem
voor slachtoffers van rampen
Burgemeester Som en de directeur van het Rode Kruis de heer
Breederveld ondertekenen de overeenkomst. De gemeente Kerkrade heeft
als eerste gemeente in Nederland een overeenkomst met het Nederlandse
Rode Kruis gesloten over een nieuwe manier om slachtoffers van rampen
te registreren. De overeenkomst is gisteren getekend door burgemeester
Jos Som en algemeen directeur van het Rode Kruis Cees Breederveld.
Kerkrade tekende ook namens de samenwerkende gemeenten in de
veiligheidsregio Zuid-Limburg: op korte termijn zullen meer gemeenten
met het nieuwe registratiesysteem gaan werken.
Dienst Verwanteninformatie
Mocht een ramp zich binnen Kerkrade voordoen, dan ondersteunt het Rode
Kruis de gemeente vanaf nu met goed opgeleide vrijwilligers die via
een recent ontwikkeld internetsysteem sneller en nauwkeuriger gegevens
kunnen vastleggen over vermiste of overleden personen. Deze
vrijwilligers werken samen binnen de dienst Verwanteninformatie van
het Nederlandse Rode Kruis.
I-RIS
Het Rode Kruis heeft het nieuwe Internet Registratie en Informatie
Systeem (I-RIS) speciaal laten ontwikkelen. Dit als reactie op een
kabinetsbesluit in 2001, toen na de rampen in Enschede en Volendam
werd besloten dat ereen landelijk uniform systeem moest komen van
slachtofferregistratie. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het
Ministerie van VWS heeft het initiatief genomen om te komen tot een
dergelijk systeem. Samen met gemeenten, brandweer, politie en
geneeskundige dienst is dit opgepakt en heeft men het Nederlandse Rode
Kruis hiervoor benaderd. Dit heeft weer geleid tot I-RIS.
Burgemeester Som is blij dat het systeem in Kerkrade zal worden
gehanteerd en heeft zich hier ook voor ingezet. "In een rampsituatie
moeten we doen wat het beste en snelste is voor burger en
hulporganisaties en dit systeem is een uitkomst. Als gemeente hebben
we een grote verantwoordelijkheid en dus moeten we alle hulp
aanpakken. Ik ben ook blij dat we het in regionaal verband zo breed en
voortvarend hebben opgepakt en dit nog steeds doen", aldus de
burgemeester.
Hoe werkt het systeem precies?
Na een ramp wordt er een telefoonnummer geopend waar verontrusten naar
toe kunnen bellen. In ziekenhuizen, traumacentra, opvangcentra en bij
de politie wordt onmiddellijk gestart met het registeren van de
gegevens van slachtoffers. Ook de Verwantentelefoon van het Rode Kruis
en het Ministerie van VWS start meteen met de registratie van zoekers,
hun verwanten en getroffenen. Al deze gegevens worden met behulp van
het I-RIS systeem verzameld en verwerkt. Het systeem werkt off-line
totdat de betrokken gemeente een Centraal Registratie en Informatie
Bureau (CRIB) heeft ingesteld.
Op het moment dat het systeem on-line gaat, worden alle gegevens
doorgestuurd. Het centrale systeem verifieert de gegevens, vergelijkt
de lijst van gezochte personen met de lijst van aangetroffen personen
en verwijdert binnen enkele seconden dubbel aangeleverde gegevens.
Voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin de nieuwe manier van
registreren veel leed had kunnen voorkomen, geeft Rode Kruis directeur
Cees Breederveld: "Na de brand in Volendam is het gebeurd dat ouders
aan een ziekenhuisbed stonden waar hun zoon in zou liggen. Na een week
bleek het om iemand anders te gaan. Een enorm pijnlijke situatie, die
kon ontstaan doordat er geen goed registratiesysteem voor slachtoffers
was. De nieuwe manier van registeren moet dit soort missers in de
toekomst voorkomen."