Gemeente Kerkrade
---

30.06.05: Kerkrade als eerste aan de slag met nieuw registratiesysteem voor slachtoffers van rampen

Burgemeester Som en de directeur van het Rode Kruis de heer Breederveld ondertekenen de overeenkomst. De gemeente Kerkrade heeft als eerste gemeente in Nederland een overeenkomst met het Nederlandse Rode Kruis gesloten over een nieuwe manier om slachtoffers van rampen te registreren. De overeenkomst is gisteren getekend door burgemeester Jos Som en algemeen directeur van het Rode Kruis Cees Breederveld. Kerkrade tekende ook namens de samenwerkende gemeenten in de veiligheidsregio Zuid-Limburg: op korte termijn zullen meer gemeenten met het nieuwe registratiesysteem gaan werken.

Dienst Verwanteninformatie Mocht een ramp zich binnen Kerkrade voordoen, dan ondersteunt het Rode Kruis de gemeente vanaf nu met goed opgeleide vrijwilligers die via een recent ontwikkeld internetsysteem sneller en nauwkeuriger gegevens kunnen vastleggen over vermiste of overleden personen. Deze vrijwilligers werken samen binnen de dienst Verwanteninformatie van het Nederlandse Rode Kruis.

I-RIS
Het Rode Kruis heeft het nieuwe Internet Registratie en Informatie Systeem (I-RIS) speciaal laten ontwikkelen. Dit als reactie op een kabinetsbesluit in 2001, toen na de rampen in Enschede en Volendam werd besloten dat ereen landelijk uniform systeem moest komen van slachtofferregistratie. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Ministerie van VWS heeft het initiatief genomen om te komen tot een dergelijk systeem. Samen met gemeenten, brandweer, politie en geneeskundige dienst is dit opgepakt en heeft men het Nederlandse Rode Kruis hiervoor benaderd. Dit heeft weer geleid tot I-RIS.

Burgemeester Som is blij dat het systeem in Kerkrade zal worden gehanteerd en heeft zich hier ook voor ingezet. "In een rampsituatie moeten we doen wat het beste en snelste is voor burger en hulporganisaties en dit systeem is een uitkomst. Als gemeente hebben we een grote verantwoordelijkheid en dus moeten we alle hulp aanpakken. Ik ben ook blij dat we het in regionaal verband zo breed en voortvarend hebben opgepakt en dit nog steeds doen", aldus de burgemeester.

Hoe werkt het systeem precies? Na een ramp wordt er een telefoonnummer geopend waar verontrusten naar toe kunnen bellen. In ziekenhuizen, traumacentra, opvangcentra en bij de politie wordt onmiddellijk gestart met het registeren van de gegevens van slachtoffers. Ook de Verwantentelefoon van het Rode Kruis en het Ministerie van VWS start meteen met de registratie van zoekers, hun verwanten en getroffenen. Al deze gegevens worden met behulp van het I-RIS systeem verzameld en verwerkt. Het systeem werkt off-line totdat de betrokken gemeente een Centraal Registratie en Informatie Bureau (CRIB) heeft ingesteld.

Op het moment dat het systeem on-line gaat, worden alle gegevens doorgestuurd. Het centrale systeem verifieert de gegevens, vergelijkt de lijst van gezochte personen met de lijst van aangetroffen personen en verwijdert binnen enkele seconden dubbel aangeleverde gegevens.

Voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin de nieuwe manier van registreren veel leed had kunnen voorkomen, geeft Rode Kruis directeur Cees Breederveld: "Na de brand in Volendam is het gebeurd dat ouders aan een ziekenhuisbed stonden waar hun zoon in zou liggen. Na een week bleek het om iemand anders te gaan. Een enorm pijnlijke situatie, die kon ontstaan doordat er geen goed registratiesysteem voor slachtoffers was. De nieuwe manier van registeren moet dit soort missers in de toekomst voorkomen."