Gemeente Doesburg
week 26-2005
Rubriek Nieuws uit het stadhuis, plaatsing d.d. 29 juni 2005, week 26.
OPENBARE VERGADERINGEN
De raad van de gemeente Doesburg vergadert op donderdag 30 juni a.s.
in de raadzaal van het stadhuis.
De agenda ziet er als volgt uit:
1. Opening, mededelingen en vaststellen definitieve agenda
2. Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering 26 mei 2005
3. Ingekomen stukken
4. Benoeming Gecommitteerde tot de Administratie van de Gestichten
van Weldadigheid
5. Goedkeuring jaarrekening 2004 Stichting Overdekt Zwembad Den
Helder en de Stichting Overdekt Zwembad Doesburg
6. Uittreden uit de Gemeenschappelijke Regeling Volwasseneneducatie
Regio Arnhem
7. Vaststellen 10e serie wijzigingen Bouwverordening gemeente
Doesburg
8. Benoeming plaatsvervangende leden commissie bezwaarschriften
gericht tegen raadsbesluiten
9. Herbenoeming bestuursleden Stichting Fonds voor Culturele
Doeleinden
10. Vaststelling programmarekening 2004 en jaarverslag 2004
11. Vaststellen Voorjaarsnota 2005
12. Goedkeuring diverse stukken Stichting IJsselgraaf
13. Verantwoording uitvoering WWB, IOAZ, IOAW en BBZ 2004
14. Aanwijzing Noordelijk Molenveld tot 30 km-zone
15. Vaststelling bestemmingsplan Buitendijks gebied 2005
16. Voorbereidingsbesluit/delegatiebesluit Eekstraat 14 te Doesburg
17. Vaststellen Milieujaarverslag 2004
18. Advies commissie bezwaarschriften inzake bezwaar tegen vestiging
Wet Voorkeursrecht Gemeenten
19. Rondvraag raadsleden
De vergadering is openbaar en begint om 19:30uur. Deze agenda en de
bijbehorende vergaderstukken zijn te raadplegen op de website
www.Doesburg.nl. Nadere inlichtingen bij W. Stoppels (raadsgriffier)
0313-481320
BOUWEN EN WONEN
Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om een bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 22-6-2005 Meipoortstraat 32 vergroten van een garage
(stallingsruimte)
Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen
dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de
uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden
gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende bouwplannen de
vergunning verleend op:
* 20-6-2005 Burg Nahuyssingel 27 vernieuwen van een garage tot
bergruimte met open carport
* 23-6-2005 Richtersakker 3 plaatsen van een veranda
* 23-6-2005 Kerkstraat 28 gedeeltelijk veranderen van een
winkelruimte
Vrijstelling voorschriften bestemmingsplan en Verleende bouwvergunning
ex. Artikel 19 lid 3 WRO
Burgemeester en wethouders hebben voor het volgende bouwplan
vrijstelling verleend van de voorschriften van het bestemmingsplan en
bouwvergunning verleend op:
* 20-6-2005 Lindewal 11 geheel vernieuwen van een garage
(stallingsruimte)
Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de
openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden
ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling.
Welstand (subcommissie) te Doesburg
De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de
welstandscommissie is gepland op dinsdag 5 juli 2005 vanaf 9.00 uur
in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen de
nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de rayonarchitect
van de welstandscommissie worden voorgelegd.
De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden
opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362). Ook is deze dan
te vinden op de website van deze gemeente www.doesburg.nl.
Vrijstellingsprocedure Prins Hendrikstraat 70
Burgemeester en wethouders van Doesburg geven kennis van het voornemen
om tijdelijk vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan
uitbreidingsplan Doesburg 1955 voor het in gebruik nemen van de woning
aan de Prins Hendrikstraat 70 voor kantoordoeleinden. Het voornemen is
in strijd met de voorschriften van het bestemmingsplan ten aanzien van
het gebruik. Het perceel heeft de bestemming Half gesloten bebouwing
A. Binnen deze bestemming is geen aan huis gebonden beroep of bedrijf
toegestaan.
Het college is voornemens hiervoor tijdelijk vrijstelling te verlenen
overeenkomstig artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Het
voornemen ligt met ingang van 30 juni 2005 gedurende 2 weken voor een
ieder ter inzage op het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2.
Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze tegen het
voornemen schriftelijk naar voren brengen bij burgemeester en
wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg.
Vrijstellingsprocedure Barend Ubbinkweg ongenummerd (bedieningsgebouw
sluiscomplex)
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens vrijstelling
te verlenen overeenkomstig artikel 19 lid 2 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening ten behoeve van het realiseren van een nieuw
bedieningsgebouw voor het sluiscomplex aan de Barend Ubbinkweg
ongenummerd.
Het verzoek met bijbehorende stukken ligt van 30 juni t/m 10 augustus
2005 tijdens openingstijden ter inzage op het Publieksbureau, Ph.
Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar
zienswijze tegen het voornemen om vrijstelling te verlenen
schriftelijk naar voren brengen bij burgemeester en wethouders,
postbus 100, 6980 AC te Doesburg.
Vrijstelling en bouwvergunning kantoor Woonservice IJsselland op De
Linie 1
Burgemeester en wethouders van Doesburg maken bekend op 21 juni 2005,
met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, vrijstelling te hebben verleend van het globale
bestemmingsplan IJsselkade en tevens bouwvergunning te hebben verleend
voor het oprichten van een kantoor van Woonservice IJsselland op De
Linie 1.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden
tegen bovengenoemde besluiten binnen 6 weken na bekendmaking, een
bezwaarschrift worden ingediend. Een bezwaarschrift dient gericht te
worden aan burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC te
Doesburg. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten
minste bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d. de gronden van het bezwaar.
Dit bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Tegelijkertijd kunt u de voorzieningenrechter van de
Arrondissementsrechtbank, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem verzoeken
een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet
op uw belangen, dat vereist.
BELASTINGEN
Afhandeling WOZ bezwaarschriften
Stand van zaken
Het bureau Collect te Arnhem heeft de opdracht gekregen om de
bezwaarschriften tegen de WOZ-beschikking af te handelen voor de
gemeentes Doesburg, Duiven, Rijnwaarden en Zevenaar. Deze gemeentes
werken al geruime tijd samen op het gebied van de Wet waardering
onroerende zaken.
Het streven is om de meeste bezwaarschriften vóór 31 juli 2005 af te
handelen. De eerste uitspraken van de gemeente Doesburg zijn ongeveer
een week geleden verstuurd.
Waarom nog geen bericht?
Bij de cluster WOZ/Heffingen komen er af en toe mondelinge of
telefonische vragen binnen van mensen die bijvoorbeeld al begin maart
bezwaar hebben gemaakt en nog steeds geen antwoord hebben ontvangen.
Hoewel het aantal bezwaarschriften in de gemeente Doesburg niet hoger
ligt dan het landelijke en regionale gemiddelde gaat het toch nog om
de afhandeling van in totaal 320 bezwaarschriften. De
WOZ-beschikkingen, met dagtekening 28 februari 2005, zijn begin maart
verstuurd. De wettelijke bezwarentermijn voor WOZ-beschikkingen is 6
weken, dus een belanghebbende kon tot uiterlijk 11 april jl. bezwaar
maken tegen de WOZ-beschikking. In verband met een efficiënte
afhandeling is in ieder geval tot eind april gewacht met het aanbieden
van alle bezwaarschriften aan het genoemde taxatiebureau. Hierna heeft
het taxatiebureau nog tijd nodig gehad om alle grieven te sorteren en
te beoordelen, vóór een begin kon worden gemaakt met de hertaxaties
van de betreffende woningen en bedrijven. Dit verklaart waarom de
afhandeling van een grote hoeveelheid bezwaarschriften na een nieuwe
taxatieronde meestal enige tijd op zich laat wachten.
Bezoek van een taxateur
Mogelijk krijgt u eerdaags een bezoek van een taxateur. Deze is in het
bezit van een door de gemeente afgegeven legitimatiebewijs. De cluster
WOZ/heffingen streeft er naar om u van te voren over zijn bezoek in te
lichten voor zover de woning of het bedrijf van binnen bekeken moet
worden.
Vragen of klachten?
Vanzelfsprekend ligt het in de bedoeling om uw bezwaren op een
zorgvuldige wijze af te handelen. Mocht u desondanks klachten hebben
over de afhandeling van uw bezwaar dan kunt u ten alle tijden contact
opnemen met het Publieksbureau, telefoon (0313) 481390 of met de
cluster WOZ/Heffingen, telefoon (0313) 481356 of 481358. Dit geldt ook
voor uw vragen.
MILIEUBEHEER
Melding Algemene Maatregel van Bestuur
Burgemeester en wethouders maken ingevolge artikel 8.41, lid 4 van de
Wet milieubeheer bekend dat bij hen de volgende meldingen is ingediend
op 21-06-2005:
Ingevolge het Besluit voorzieningen en installaties milieubeheer voor
het van toepassing worden van het voorgenoemde Besluit op een
bestaande inrichting, te weten gemaal Doesburg, gelegen aan de Barend
Ubbinkweg ong. te Doesburg.
Voornoemde melding is ingediend door het waterschap Rijn en IJssel,
Postbus 148, 7000 AC te Doetinchem.
Op de alhier uit te voeren activiteiten zijn de voorschriften van
voornoemd milieubesluit van toepassing. Er behoeft hierdoor geen
milieuvergunning te worden aangevraagd
Alle genoemde meldingen, aanvragen en verleende vergunningen kunnen
tijdens de openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00
uur worden ingezien bij de sector Milieu, cluster Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling.
BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van
bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het
bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur,
Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan
(u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u
telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer W. Stoppels (0313-481320).
OVERIGE MEDEDELINGEN
Doesburgse kermis van 30 juni t/m 3 juli 2005
Openingstijden:
donderdag en vrijdag: 15.30 uur - 24.00 uur
zaterdag en zondag: 13.00 uur - 24.00 uur
Opbouwen en afbreken attracties
In de avond- en nachtelijke uren tussen 22.00 uur en 7.00 uur mogen
geen attracties worden opgebouwd. Verbod tot afbreken van de
kermiszaken geldt in de nacht van zondag op maandag tussen 1.00 uur en
7.00 uur.
Familiedag
In het kader van de kermispromotie wordt op de eerste kermisdag
(donderdag 30 juni) een familiedag gehouden. Onder het motto drie
halen, twee betalen kan iedereen in de vermaakzaken terecht om de
eerste kermisdag te vieren. Bij de kassas staat aangegeven welke
aanbiedingen er gelden. Dit item is een voortzetting van een
reclameactie, die in 2002 voor het eerst werd gehouden en tot op heden
door het publiek zeer gewaardeerd wordt.
Vuurwerk
Evenals vorig jaar zal weer het inmiddels traditionele vuurwerk aan de
IJsselkade worden afgestoken. Dit gebeurt op zaterdag 2 juli om 23.00
uur.
Woon- en pakwagenterrein
Het terrein De Linie aan de Barend Ubbinkweg is niet meer beschikbaar
als pak- en woonwagenlocatie. Hiervoor zijn vervangende terreinen
gevonden. De woonwagens worden gestald op het terrein De Bleek.
Pakwagens worden gestald op een parkeergedeelte van een plaatselijk
bedrijf. Mogelijke afzetting van weggedeelten behoren tot de opties.
De daartoe te nemen maatregen en voorzieningen zullen betrekking
hebben op de periode van vrijdag 23 juni tot en met maandag 4 juli
a.s.
Verkeersmaatregelen
In verband met de kermis zullen de nodige verkeersmaatregelen worden
ingesteld. Een aantal maatregelen zal ingaan op dinsdagmiddag 28 juni
a.s. De overige maatregelen gaan in op de daarop volgende
woensdagmorgen.
De volgende straten worden afgesloten voor alle verkeer, uitgezonderd
bestemmingsverkeer (voor zover mogelijk en toelaatbaar):
* Markt
* Kerkstraat vanaf Koepoortstraat tot Markt
* Koepoortstraat (vanaf Hoogestraat tot Kerkstraat)
* Roggestraat
* Gasthuisstraat
* Heerenstraat (doodlopende weg richting Gasthuisstraat)
* Paardenmarkt
* Bergstraat (vanaf Boekholtstraat tot Paardenmarkt)
Vanaf de Bergstraat (en de Paardenmarkt) is alleen voor voetgangers
doorgang naar het kermisterrein mogelijk.
Dit geldt ook voor de Kerkstraat in de richting van de Markt tijdens
de kermis vanaf donderdagmiddag tot en met zondagavond. De Kerkstraat
wordt t.h.v. de Boekholtstraat afgesloten door middel van paaltjes.
De parkeerverbodzone voor de binnenstad blijft vanzelfsprekend
onverkort van kracht. Dit betekent, dat in de woonstraten niet mag
worden geparkeerd. Alleen vergunninghouders mogen daar parkeren, voor
zover dit mogelijk en toelaatbaar is met de kermis. De parkeerautomaat
op de Paardenmarkt wordt vanaf dinsdag 28 juni buiten gebruik gesteld.
Het is dan alleen voor vergunninghouders mogelijk om op de
Paardenmarkt te parkeren, voor zover de indeling van de
kermisattracties dit toelaat.
Aanvullende verkeersmaatregelen / autovrijwinkelstraten
In verband met de autovrije winkelstraten en het éénrichtingverkeer
Kloosterstraat " Boekholtstraat op zaterdagen, gelden kermiszaterdag
de volgende aanvullende verkeersmaatregelen:
de winkelstraten zijn, zoals elk weekend, op zaterdag van 08.00-18.00
uur autovrij met éénrichtingverkeer voor de Kloosterstraat
Boekholtstraat.
geslotenverklaring (C2) Bergstraat, vanaf de Meipoortstraat in de
richting van de Paardenmarkt, voor bestuurders (d.w.z.
éénrichtingverkeer in de richting van de Meipoortstraat, aansluitend
op het éénrichtingverkeer Kloosterstraat Boekholtstraat).
Weekmarkten
* in verband met de kermisopbouw op de Markt sluit de
woensdagmorgenmarkt van 29 juni om 11.30 uur;
* de zaterdagmarkt van 2 juli wordt verplaatst naar de
Zandbergstraat.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de navolgende personen:
kermisaangelegenheden: dhr. M.G. Pelgrim (coördinator
kermiszaken) tel.nr. 0313 -481364
verkeerstechnische zaken: parkeerpolitie (politie unit
Dieren-Doesburg) tel.nr. 0900 -88 44