Print
Veel animo voor gelimiteerde Donkervoort
(30-6-2005)
Op de AutoRAI die in februari in Amsterdam werd gehouden toonden
Donkervoort al het prototype van de D8 270 RS. Inmiddels zijn de
eerste autoâs afgeleverd aan enkele Europese klanten. Er worden
slechts 25 exemplaren van de auto gebouwd. Liefhebbers van extreme
speeltjes moeten dus snel zijn: het merendeel van de 25 exemplaren is
al verkocht of gereserveerd.
De spectaculaire RS is een eerbetoon aan de prestigieuze overwinning
op de Nordschleife, waarbij Donkervoort vorig jaar het ronderecord
voor straatautoâs op haar naam zette. De D8 270 RS is direct afgeleid
van de recordauto en vormt daarmee een aanvulling op het bestaande
programma.
Dat het hier om een speciale auto gaat is voor kenners meteen
duidelijk. Joop Donkervoort verklaart: âHet verhaal achter de auto is
natuurlijk erg goed. Als hele kleine luis in de pels van de grote
automobielfabrikanten hebben we op de Nordschleife een heel bijzonder
record gevestigd. We hebben daarmee heel duidelijk onze goede
reputatie op het gebied van supersnelle straatautoâs verankerd. Wij
presteren liever echt, dan dat we alleen maar over prestaties dromenâ.
Maar niet alleen het verhaal achter de auto en de beperkte oplage van
25 stuks maakt het een bijzondere versie. De D8 270 RS onderscheidt
zich van de andere D8 modellen door onder meer een gewijzigde neus met
grotere koelopeningen en een extra radiator aan de zijkant van de
auto. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om de auto van voldoende
koeling te voorzien en de auto geschikt te maken voor zowel het
circuit als de openbare weg. Ten opzichte van de D8 210 heeft de D8
270 RS een aantal belangrijke technische wijzigingen. Zo zorgt een
extra grote interkoeler voor koelere inlaatlucht en dus voor meer
vermogen. In combinatie met onder meer een grotere turbo en andere
brandstofinjectoren levert de motor 270 pk. âDe D8 270 RS laat nog
duidelijker zien dat je met een Donkervoort zo vanaf de openbare weg
het circuit op kunt. Op de openbare weg rijd je bijna comfortabel door
de drukke ochtendspits, terwijl je met dezelfde auto op het circuit
zelfs veel sneller bent dan de meeste andere superautoâs,â aldus
Donkervoort.
Extreem
Door deze technische aanpassingen accelereert de D8 270 RS in slechts
minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op
250 km/u. Ook de remcapaciteit is aangepast op het toegenomen
vermogen; speciale geventileerde en gegroefde remschijven vergroten de
remcapaciteit van de auto. In slechts 2,4 seconden rem je af van 100
km/u naar stilstand. Ongelofelijk waarden voor een straatauto en
vooral een belangrijk veiligheidsaspect, zowel op het circuit als op
de openbare weg. Naast technische en de noodzakelijke optische
aanpassingen is de D8 270 RS ook onderhuids aangepast aan het
toegenomen vermogen. In de nieuwe neus zijn spoilers geïntegreerd die
voor nog meer neerwaartse druk zorgen. Hierdoor blijft de auto op
hogere snelheden stabieler en is een hogere bochtsnelheid mogelijk. De
technische aanpassingen maken van de D8 270 RS een extreme auto in
ieder detail.
Subtiele herkenningspunten
Elke D8 270 RS wordt individueel genummerd en krijgt een typeplaatje
waarin de naam van de eigenaar en het nummer van de auto worden
vermeld. Verder maken een aantal subtiele details duidelijk dat het om
een bijzondere uitvoering gaat. Kenners en ware liefhebbers zullen de
auto meteen herkennen en op hun hoede zijn. De D8 270 RS is zoals elke
andere Donkervoort leverbaar in elke gewenste lakkleur. Kopers van een
D8 270 RS krijgen bij aflevering van de auto een speciale
rijvaardigheids-training die wordt verzorgd door Prodrive Training.
De bijzondere overwinning op de Nordschleife viel trouwens niet alleen
potentiële kopers en sponsors op, maar gaf ook inspiratie gaf aan de
befaamde Nederlandse kunstschilder Hessel Bes. Hij besloot deze
bijzondere prestatie op doek vast te leggen en van het originele werk
een gelimiteerd aantal lithoâs te maken. Vijftig genummerde en
gesigneerde exemplaren zijn exclusief te koop bij de Donkervoort
fabriek in Lelystad.
AutoRai