AutoRai

Print

Veel animo voor gelimiteerde Donkervoort

(30-6-2005)
Op de AutoRAI die in februari in Amsterdam werd gehouden toonden Donkervoort al het prototype van de D8 270 RS. Inmiddels zijn de eerste autoâs afgeleverd aan enkele Europese klanten. Er worden slechts 25 exemplaren van de auto gebouwd. Liefhebbers van extreme speeltjes moeten dus snel zijn: het merendeel van de 25 exemplaren is al verkocht of gereserveerd.
De spectaculaire RS is een eerbetoon aan de prestigieuze overwinning op de Nordschleife, waarbij Donkervoort vorig jaar het ronderecord voor straatautoâs op haar naam zette. De D8 270 RS is direct afgeleid van de recordauto en vormt daarmee een aanvulling op het bestaande programma.

Dat het hier om een speciale auto gaat is voor kenners meteen duidelijk. Joop Donkervoort verklaart: âHet verhaal achter de auto is natuurlijk erg goed. Als hele kleine luis in de pels van de grote automobielfabrikanten hebben we op de Nordschleife een heel bijzonder record gevestigd. We hebben daarmee heel duidelijk onze goede reputatie op het gebied van supersnelle straatautoâs verankerd. Wij presteren liever echt, dan dat we alleen maar over prestaties dromenâ. Maar niet alleen het verhaal achter de auto en de beperkte oplage van 25 stuks maakt het een bijzondere versie. De D8 270 RS onderscheidt zich van de andere D8 modellen door onder meer een gewijzigde neus met grotere koelopeningen en een extra radiator aan de zijkant van de auto. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om de auto van voldoende koeling te voorzien en de auto geschikt te maken voor zowel het circuit als de openbare weg. Ten opzichte van de D8 210 heeft de D8 270 RS een aantal belangrijke technische wijzigingen. Zo zorgt een extra grote interkoeler voor koelere inlaatlucht en dus voor meer vermogen. In combinatie met onder meer een grotere turbo en andere brandstofinjectoren levert de motor 270 pk. âDe D8 270 RS laat nog duidelijker zien dat je met een Donkervoort zo vanaf de openbare weg het circuit op kunt. Op de openbare weg rijd je bijna comfortabel door de drukke ochtendspits, terwijl je met dezelfde auto op het circuit zelfs veel sneller bent dan de meeste andere superautoâs,â aldus Donkervoort.

Extreem
Door deze technische aanpassingen accelereert de D8 270 RS in slechts minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Ook de remcapaciteit is aangepast op het toegenomen vermogen; speciale geventileerde en gegroefde remschijven vergroten de remcapaciteit van de auto. In slechts 2,4 seconden rem je af van 100 km/u naar stilstand. Ongelofelijk waarden voor een straatauto en vooral een belangrijk veiligheidsaspect, zowel op het circuit als op de openbare weg. Naast technische en de noodzakelijke optische aanpassingen is de D8 270 RS ook onderhuids aangepast aan het toegenomen vermogen. In de nieuwe neus zijn spoilers geïntegreerd die voor nog meer neerwaartse druk zorgen. Hierdoor blijft de auto op hogere snelheden stabieler en is een hogere bochtsnelheid mogelijk. De technische aanpassingen maken van de D8 270 RS een extreme auto in ieder detail.

Subtiele herkenningspunten
Elke D8 270 RS wordt individueel genummerd en krijgt een typeplaatje waarin de naam van de eigenaar en het nummer van de auto worden vermeld. Verder maken een aantal subtiele details duidelijk dat het om een bijzondere uitvoering gaat. Kenners en ware liefhebbers zullen de auto meteen herkennen en op hun hoede zijn. De D8 270 RS is zoals elke andere Donkervoort leverbaar in elke gewenste lakkleur. Kopers van een D8 270 RS krijgen bij aflevering van de auto een speciale rijvaardigheids-training die wordt verzorgd door Prodrive Training.

De bijzondere overwinning op de Nordschleife viel trouwens niet alleen potentiële kopers en sponsors op, maar gaf ook inspiratie gaf aan de befaamde Nederlandse kunstschilder Hessel Bes. Hij besloot deze bijzondere prestatie op doek vast te leggen en van het originele werk een gelimiteerd aantal lithoâs te maken. Vijftig genummerde en gesigneerde exemplaren zijn exclusief te koop bij de Donkervoort fabriek in Lelystad.