ProRail
Persbericht
29-06-2005
ProRail brengt Netverklaring 2006 uit
Vandaag brengt spoorinfrabeheerder ProRail haar Netverklaring uit. De
Netverklaring geeft alle informatie die een vervoerder nodig heeft om
op het Nederlandse spoorwegnet te kunnen rijden. Bovendien wordt de
weg van aanvraag van spoorcapaciteit tot het gebruik ervan toegelicht.
De Netverklaring is gebaseerd op de op 1 januari 2005 in werking
getreden nieuwe spoorwegwet en in overeenstemming met Europese
regelgeving.
In de Netverklaring is de wijze van vergoeding voor het gebruik van
het spoor door vervoerders opgenomen volgens de nieuwe Europese
regelgeving. Deze regelgeving schrijft voor dat de kosten voor het
gebruik van het spoor worden doorberekend aan de vervoerders. Het
invoeren van de nieuwe systematiek van gebruiksvergoeding betekent
voor goederenvervoerders een verhoging ten opzichte van het nu
geldende tarief, met name voor de zwaarste treinen (erts en kolen).
Daarom is, op verzoek van de Minister van V&W voor 2006 een
ingroeimodel toegepast om de goederenvervoerders te laten wennen aan
de hogere tarieven.
Gebruiksvergoeding spoorwegnet
Naar aanleiding van de concept-Netverklaring heeft ProRail veel
reacties ontvangen over de gewijzigde gebruiksvergoedingssystematiek.
Met name vanuit de goederenbranche werd bezwaar gemaakt tegen de
hogere tarieven voor zeer zware goederentreinen. Men vreesde dat een
aantal van deze treinen door deze tarieven niet meer rendabel te
exploiteren zou zijn en dus zou verdwijnen. De lading zou dan via de
weg, via de binnenvaart, of via andere landen worden vervoerd. ProRail
heeft, in samenspraak met de branche, het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de NMa gezocht naar mogelijkheden om de consequenties
van de nieuwe gebruiksvergoedingssystematiek voor de branche te
beperken, mede met het oog op de opening van de Betuweroute in 2007.
Dit heeft geleid tot een ingroeiregeling voor het goederenvervoer die
enerzijds aansluit bij de genoemde wet- en regelgeving en anderzijds
met name de zware goederentreinen zo veel mogelijk ontziet. De
genoemde tarieven gelden in principe voor 2006. In dat jaar is de
Betuweroute nog niet in bedrijf. De tarieven voor 2007 zijn voor de
Betuweroute, de HSL-Zuid, en het overige Nederlandse spoorwegnet nog
niet bekend. De verschuldigde gebruiksvergoeding voor 2007 zal worden
gepubliceerd in de netverklaring van ProRail voor 2007.
Tarieven spoorvervoer 2006
treintarieven 2005 treinkmâs 2006 treinkm 2006 tonkm gemiddeldÂ
Europees
Reizigersvervoer ⬠1,08 ⬠0,50 ⬠0,001711 ⬠2,50Â
Goederenvervoer ⬠0,86 ⬠0,50 ⬠0,0005 ⬠2Â
Toegangsovereenkomst
Later dit jaar sluit ProRail met alle vervoerders de
Toegangsovereenkomst 2006 af waarin afspraken worden gemaakt over de
prestaties van ProRail, aan gebruikers toegezegde capaciteit van het
spoornet en de hoogte van de gebruiksvergoeding voor het spoor. De
toegangsovereenkomst wordt gebaseerd op de Netverklaring 2006.