40 campagnes genomineerd voor gouden peperbus
Op donderdagavond 30 juni aanstaande wordt in Amstelveen de Gouden
Peperbus uitgereikt. Deze nieuwe reclameprijs wordt dit jaar voor het
eerst uitgeloofd aan de beste buitenreclame. De winnaar wordt door het
publiek gekozen uit 40 genomineerde campagnes en krijgt een
buitenreclame campagne aangeboden van 1.000 vakken ter waarde van
90.000. De prijs is een initiatief van de Stichting Week van de
Buitenreclame.
De 40 genomineerden zijn door een jury gekozen uit 900 verschillende
campagnes. De nominatiejury* staat onder leiding van Theo Tiemessen,
Wethouder Economische Zaken en loco-burgemeester van Amstelveen. Het
publiek kan tot woensdag 29 juni een stem uitbrengen via de website
www.buitengewoongoedidee.nl. Ook kan er op het expositieterrein in
Amstelveen d.m.v een sms bericht worden gestemd. De vraag aan het
publiek luidt: 'Wat vond u in 2004 een buitengewoon goed reclame
idee?' Het is voor het eerst dat er specifiek voor buitenreclame een
publieksprijs wordt uitgereikt.
De genomineerde posters worden in de Week van de Buitenreclame (26 -
30 juni 2005) geëxposeerd op het Sandbergplein in Amstelveen voor het
Cobra Museum. De winnende buitenreclameposter van 2004 wordt op
donderdag 30 juni tijdens de Nacht van de Buitenreclame bekendgemaakt.
Het creatieve team dat verantwoordelijk is voor de winnende poster
ontvangt de Gouden Peperbus voor de beste buitenreclame van het jaar.
De winnende adverteerder krijgt van buitenreclame-exploitant JCDecaux
een buitenreclamecampagne van 1.000 abri-vakken, met een waarde van
maar liefs 90.000.
De prijs is geïnspireerd op de Peperbus, historisch gezien een van de
eerste vormen van reclame op straat. Buitenreclame is tegenwoordig
niet meer weg te denken uit het dagelijkse straatbeeld en vervult een
belangrijke maatschappelijke functie. Vrijwel al het stadsmeubilair
van bushokjes tot zitbanken en van afvalbakken tot openbare toiletten
wordt gefinancierd door de buitenreclame-exploitanten. Hiermee draagt
buitenreclame sterk bij aan de leefbaarheid van de openbare ruimte.
Stichting Week van de Buitenreclame is een initiatief van
reclamebureau Foote Cone & Belding Amsterdam, buitenreclame-exploitant
JCDecaux en de gemeente Amstelveen in samenwerking met Mattmo en Weber
Shandwick.
* De nominatiejury bestaat uit: Theo Tiemessen, Wethouder Economische
Zaken en loco-burgemeester van Amstelveen (voorzitter); Monique
Nanninga, Advertising Manager UPC; Hans van Walbeek, De Reclamewinkel;
John Vrieze, Directeur Cobra Museum; Rene Witzel, Algemeen Directeur
JCDecaux; Peter van leeuwen, Creative Business Partner Foote Cone &
Belding.
Vereniging van communicatie advies bureaus (VEA)