Vereniging van communicatie advies bureaus (VEA)

40 campagnes genomineerd voor gouden peperbus

Op donderdagavond 30 juni aanstaande wordt in Amstelveen de Gouden Peperbus uitgereikt. Deze nieuwe reclameprijs wordt dit jaar voor het eerst uitgeloofd aan de beste buitenreclame. De winnaar wordt door het publiek gekozen uit 40 genomineerde campagnes en krijgt een buitenreclame campagne aangeboden van 1.000 vakken ter waarde van 90.000. De prijs is een initiatief van de Stichting Week van de Buitenreclame.

De 40 genomineerden zijn door een jury gekozen uit 900 verschillende campagnes. De nominatiejury* staat onder leiding van Theo Tiemessen, Wethouder Economische Zaken en loco-burgemeester van Amstelveen. Het publiek kan tot woensdag 29 juni een stem uitbrengen via de website www.buitengewoongoedidee.nl. Ook kan er op het expositieterrein in Amstelveen d.m.v een sms bericht worden gestemd. De vraag aan het publiek luidt: 'Wat vond u in 2004 een buitengewoon goed reclame idee?' Het is voor het eerst dat er specifiek voor buitenreclame een publieksprijs wordt uitgereikt.

De genomineerde posters worden in de Week van de Buitenreclame (26 - 30 juni 2005) geëxposeerd op het Sandbergplein in Amstelveen voor het Cobra Museum. De winnende buitenreclameposter van 2004 wordt op donderdag 30 juni tijdens de Nacht van de Buitenreclame bekendgemaakt. Het creatieve team dat verantwoordelijk is voor de winnende poster ontvangt de Gouden Peperbus voor de beste buitenreclame van het jaar. De winnende adverteerder krijgt van buitenreclame-exploitant JCDecaux een buitenreclamecampagne van 1.000 abri-vakken, met een waarde van maar liefs 90.000.

De prijs is geïnspireerd op de Peperbus, historisch gezien een van de eerste vormen van reclame op straat. Buitenreclame is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijkse straatbeeld en vervult een belangrijke maatschappelijke functie. Vrijwel al het stadsmeubilair van bushokjes tot zitbanken en van afvalbakken tot openbare toiletten wordt gefinancierd door de buitenreclame-exploitanten. Hiermee draagt buitenreclame sterk bij aan de leefbaarheid van de openbare ruimte.

Stichting Week van de Buitenreclame is een initiatief van reclamebureau Foote Cone & Belding Amsterdam, buitenreclame-exploitant JCDecaux en de gemeente Amstelveen in samenwerking met Mattmo en Weber Shandwick.


* De nominatiejury bestaat uit: Theo Tiemessen, Wethouder Economische Zaken en loco-burgemeester van Amstelveen (voorzitter); Monique Nanninga, Advertising Manager UPC; Hans van Walbeek, De Reclamewinkel; John Vrieze, Directeur Cobra Museum; Rene Witzel, Algemeen Directeur JCDecaux; Peter van leeuwen, Creative Business Partner Foote Cone & Belding.