Gooilandplein krijgt een andere, meer ruimtelijke, invulling
In het Definitief Ontwerp voor het Gooilandplein handhaaft het College
van Burgemeester en Wethouders de voorgestelde maatregelen om de
doorstroming van het autoverkeer op de centrumring te verbeteren. Maar
na overleg met de commissie voor Welstand en Monumenten is wel het
ontwerp voor de herinrichting van de openbare ruimte voor het
Gooilandcomplex duidelijk veranderd. Gooiland krijgt een ruim
voorplein dat ruimtelijk meer tegenwicht biedt tegen het
verkeersplein.
Doorstroming autoverkeer
Voor een betere doorstroming van het autoverkeer beschouwen
Burgemeester en Wethouders de plaatsing van doseerlichten op de
Schapenkamp en de Groest en het verleggen van de fietsoversteken nog
steeds als onontbeerlijke maatregelen.
De Fietsersbond heeft de beoogde nieuwe situatie verkeersonveilig en
onacceptabel genoemd. Bovendien is de bond van mening dat de fietsers
niet de oorzaak zijn van de opstoppingen in de Langestraat.
Volgens het collegevoorstel blijkt uit de modelsimulatie dat de
fietsers wel mede oorzaak zijn van de files in de Langestraat.
Daarnaast is het onmogelijk om doseerlichten te plaatsen waarbij
fietsers op de rotonde in de voorrang blijven. Automobilisten die
groen krijgen verwachten vervolgens immers achter het verkeerslicht
geen fietsers in de voorrang.
Omdat de fietsers ook daadwerkelijk van de rotonde worden weggeleid,
verwacht het College géén verkeersonveilige situaties.
Inrichting terrein voor Gooiland
Met het toevoegen van enkele bomen zal het Gooilandplein ruimtelijk
worden gekaderd. Zicht op het monument Gooiland en de St. Vituskerk is
daarbij een uitgangspunt.
Het voorplein van Gooiland krijgt geen plantsoen, maar dezelfde zwarte
bestrating
als de rest van het plein. Middels een drietal vijf meter lange banken
en bloembakken met vaste planten wordt aan twee kanten van het plein
een aangenaam verblijfsklimaat gecreëerd. Voor Gooiland langs wordt de
oude verbindingsweg tussen de Langestraat en de Emmastraat in ere
hersteld ten behoeve van het bestemmingsverkeer voor Gooiland. Het
wordt een eenrichtingsstraatje vanaf de Emmastraat richting
Langestraat. Verhoogde stoepbanden zorgen ervoor dat auto?s niet het
voorplein op kunnen rijden.
Fontein
In het centrum van de rotonde blijft de buis van de fontein
gehandhaafd. Hij krijgt een donkere kleur en de bestrating eronder
wordt vervangen door klimop. Het middendeel van de rotonde wordt
ingevuld met bloeiende planten. Dat worden dezelfde als in de
bloembakken, waardoor het Gooilandplein met de uniforme bestrating nog
meer als een geheel wordt ervaren.
De installatie van de fontein wordt gebruikt om de planten water te
geven.
Procedure/uitvoering
Op maandag 18 juli wordt het Definitief Ontwerp Gooilandplein
besproken in de
Raadscommissie Verkeer en Buurt.
Naar verwachting zal de uitvoering in september beginnen.