Nieuws
29 jun 2005 - Luchtkwaliteit: VVD niet eens met
kritiek Raad van State
De VVD juicht het toe dat de Regering de problemen met de luchtkwaliteit
eindelijk serieus neemt. Een pakket van 800 mln. ligt nu op tafel. Maar
veel is nog onduidelijk. Het door de VVD geëiste wetsvoorstel moet die
duidelijkheid bieden. Intussen kan in de aanloop daarvan met het herziene
Besluit in de praktijk ervaring worden opgedaan. De VVD wijst de kritiek
daarop van de Raad van State af. De Raad wil alles juridisch
dichttimmeren en doet daarmee geen recht aan de veelheid van situaties
die zich in de praktijk kunnen voordoen.
Hieronder treft u de inbreng aan van VVD woordvoerder Paul de Krom
Probleem woningbouw?
Op 3 juni heeft de Minister van VROM een brief aan ons gestuurd, waarin
ze stelt dat er voor de komende in ieder geval twee jaar 'harde'
bestemmingsplannen liggen voor de bouw van ongeveer 232.000 nieuwe
woningen. De effecten van de luchtkwaliteitsnorm zouden geen gevolgen
hebben voor deze productie. Ik heb mij hierover verbaasd. Hoe verhoudt
zich dit tot de noodkreet van VNO/MKB, Bouwend Nederland en anderen dat
slechts de helft van het geplande aantal van 80.000 woningen kan worden
gebouwd, 4.500 hectare bedrijfsterreinen gevaar loopt, en de
werkgelegenheid van 92.000 mensen ook? Volgens de VNG loopt de bouwsector
zo'n 7 miljard omzet mis. Hoe beoordelen de bewindslieden deze cijfers in
het licht van de nogal geruststellende brief van de Minister? Ik kan hier
geen soep van koken. Het is van tweeën één: óf de Minister heeft gelijk,
óf bovengenoemde coalitie. Mocht dat laatste het geval zijn, wat ik niet
verwacht, dan is de VVD fractie duidelijk: dát dus nooit. Dergelijke
consequenties zijn maatschappelijk volstrekt onaanvaardbaar en staan in
geen verhouding tot de maatschappelijke baten van de
luchtkwaliteitsnormen. Ik verwacht dat het Kabinet die mening deelt en
100% garandeert dat het zover niet komt. Graag een reactie.
De Minister zegt dat als bestemmingsplannen zijn vastgesteld en
bouwvergunningen afgegeven, die projecten niet in gevaar zijn. Weten de
bewindslieden dit wel zeker? Hoe komen zij eigenlijk aan die informatie?
Vanuit de provincies begrijp ik dat veel bouwprojecten gevaar lopen omdat
als gevolg van de eis van de Raad van State tot nader onderzoek
bestemmingsplannen ernstig worden vertraagd of de hele procedure opnieuw
moet worden gevolgd. Hebben de bewindslieden hier zicht op? Wat zijn de
effecten van deze vertraging? Hoe gaat het Kabinet dát oplossen? Zijn er
mogelijkheden om die procedures te versnellen?
Informatie onvolledig
De Raad van State merkt in zijn advies van 15 juni op, dat optimaal recht
doen aan de luchtkwaliteitsnormen 'in zijn tegendeel verkeert, wanneer
het tot consequenties leidt die maatschappelijk niet aanvaardbaar worden
geacht'. De Raad begrijpt daarom niet waarom in de nota van toelichting
geen aandacht wordt besteed aan een analyse waartoe de richtlijnen
verplichten en waartoe niet. In het overleg van 28 april hebben met name
de LPF en de VVD daarom juist gevraagd. Maar kennelijk is dat nog niet
beschikbaar. Ik ga ervan uit dat dit bij de aanbieding van het
wetsvoorstel wél het geval zal zijn. Zo moeten wij ook nog wachten op
* informatie over plannen die wél en niet kunnen doorgaan,
* een analyse hoe groot de kloof is tussen de effecten van alle door het
Kabinet voorgestelde maatregelen en de luchtkwaliteitsdoelstellingen *
een analyse op welke wijze de koppeling tussen ruimtelijke ordening en
luchtkwaliteit op een andere wijze vorm kan worden gegeven,
* op Europese voorstellen tot wijziging van de bestaande richtlijnen
(medio september 2005),
* een analyse van de implementatie in andere landen,
* verdere uitwerking van het pakket van maatregelen dat het kabinet op
tafel heeft gelegd
* en de resultaten van het overleg met de Commissie. Welke initiatieven
richting Brussel zijn al in gang gezet?
Dit Besluit is kortom niet meer dan een tussenstap. Het wetsvoorstel moet
die analyses en de resultaten daarvan wél bevatten.
Uitwerking saldobenadering
In zijn brief van 30 maart 2005 geeft de Raad van State duidelijk aan dat
de Europese Richtlijn geen belemmering hoeft te zijn voor nieuwe
infraprojecten. M.a.w.: nieuwe projecten kunnen worden gebouwd, zelfs als
de normen niet worden gehaald, MITS de luchtkwaliteit op zijn minst maar
niet verslechterd. Ook een saldobenadering is bespreekbaar. Maar terwijl
de Raad aan de ene kant wijst op het gevaar van maatschappelijk
onaanvaardbare consequenties, wil de Raad de definitie van de saldering
weer helemaal dichttimmeren en wijst de Raad het ontwerpbesluit daarom
af. Deze juridisch-fundamentalistische benadering is nu precies het
probleem van onze milieuregelgeving. One size fits all, uitschakeling van
gezond verstand en uitsluiting van lokaal maatwerk is het gevolg. Is de
Raad nu serieus van mening dat door minutieus gedetailleerde regeltjes
alle gevallen kunnen worden gedekt? Is het de Raad ontgaan dat juist een
moderne benadering - die van het gemotiveerd afwijken in het belang van
de leefkwaliteit gekoppeld aan compensatie - zoals neergelegd in de Wet
Stad- en Milieubenadering de steun heeft van de overgrote meerderheid van
het parlement? Het gaat er toch om de juiste combinatie zien te vinden
tussen milieu, wonen, werken en je verplaatsen? Daarbij past geen
staatscentralisme. De Raad vertrouwt op voorhand niet dat - ook lokale en
regionale - bestuurders die afweging prima kunnen maken en hun huiswerk
wel degelijk goed kúnnen doen. De VVD doet dat wél en steunt de
Staatssecretaris daarom in de benadering die hij kiest. Vooral dóórgaan
dus met het Besluit. De VVD wil juist af van de juridisering van het
bestuur. Overigens: wat is de visie van de Staatssecretaris op het
toepasbaar maken van de Wet Stad- en Milieubenadering voor luchtkwaliteit
als een manier van ontkoppeling? De DCMR ziet daar wel wat in. Graag een
reactie.
Gevoelige en niet-gevoelige bestemmingen
De Raad heeft in zijn eerdere advies ook aangegeven dat de normen overal
moeten worden toegepast, ongeacht de effecten voor de volksgezondheid.
Dus voor snelwegen in weilanden evenzeer als voor dichtbevolkte wijken
langs drukke wegen. De regering bevestigt dat in antwoord op vraag 17.
Volgens professor Backes is de Raad - en dus ook de Staatssecretaris -
hiermee te kort door de bocht gegaan. Het hoogste rechtscollege in
Duitsland heeft geoordeeld dat zo'n interpretatie - dus een onderscheid
tussen gevoelige en niet-gevoelige bestemmingen - wél mogelijk is. Graag
een reactie daarop van het Kabinet.
Interpretatieverschillen
Er wordt ook verschillend gemeten. Frankrijk rapporteert als gevolg
daarvan zelfs 30% minder hoge concentraties dan Nederland! Ik begrijp dat
in Italië nog vrolijk wegen worden aangelegd waar je 130 km per uur mag
rijden, terwijl hier weguitbreiding wordt stopgezet en de Nederlandse
regering voor een aantal wegen zelfs een snelheidsverlaging to 80 km per
uur voorstelt. Hoe is dat nu toch mogelijk? Graag een reactie. Overigens:
in de brief van 17 juni worden de voorstellen en de effecten van
snelheidsverlaging niet onderbouwd. De VVD fractie wil die onderbouwing
graag zien.
Niet op Europese agenda!
Tenslotte lees ik in de pers dat Nederland haar grootste milieuprobleem,
luchtkwaliteit, niet op de Europese agenda krijgt. Het is van de agenda
van de Raad in oktober afgehaald. Ik vind dit ronduit schandalig. Ons
land gaat op slot, maar Brussel heeft daar geen tijd voor. Dit terwijl de
hulp van Brussel broodnodig is. Kan de Staatssecretaris dit uitleggen?
Conclusie
Ik concludeer dat veel nog onduidelijk is. Het Kabinet neemt de
problematiek nu wél serieus en dat is winst. Maar de VVD fractie blijft
aandringen op haast, haast, haast. Duidelijkheid is nodig om
maatschappelijk draagvlak voor een effectief milieubeleid te behouden.
VVD