juni 2005
Ecologische verbinding Laan van Nieuw Oost-Indië aangelegd (29 juni)
Wethouder Wilbert Stolte (Stadsbeheer) heeft dinsdag 28 juni 2005 de
ecologische verbinding onder de Laan van Nieuw Oost-Indië officieel
geopend. Dit deed hij door het uitreiken van een prijs aan leerlingen
van groep zeven en acht van basisschool de Leeuwerikshoeve, die een
door Staatsbosbeheer georganiseerde speurtocht door het Haagse Bos
maakten. De ecologische verbinding was de afronding van de eerste fase
van de herinrichting van de Laan van Nieuw Oost-Indië tussen de
Benoordenhoutseweg en de brug bij de vijver. De werkzaamheden zijn in
oktober 2004 begonnen.
Ecologische passages
Onderzoek maakte duidelijk dat het van belang was dat de boshelften
weer met elkaar verbonden zouden worden. Dit stimuleert de
ontwikkeling van de verschillende diersoorten, maar ook de
ontwikkeling van het totale bos. Dieren verspreiden sporen en zaden in
hun mest en via hun vacht, waardoor de verschillende plantensoorten
zich over een groter gebied kunnen verspreiden. In de
ontwikkelingsvisie "De ontdekking van het Haagse Bos", die in 2001
door de gemeente Den Haag en Staatsbosbeheer (eigenaar van het Haagse
Bos) is vastgesteld, was het herstel van de ecologische relatie tussen
de twee bosdelen een hoofdpijler. Bij de herinrichting is ter hoogte
van het Kerkepad onder de weg daarom een dubbele vierkante koker
aangebracht op de scheiding van het hogere en lagere deel van het
Haagse Bos. Deze ecologische passage, ook wel 'droge' duiker genoemd,
is niet toegankelijk voor mensen of grote dieren. In de middenberm
zijn ventilatie- en lichtschachten aangebracht. Sporen laten zien dat
kleine zoogdieren al veelvuldig gebruik maken van deze ondergrondse
passage.
Veiligheid en natuur
Om de Laan van Nieuw Oost-Indië veiliger te maken, is er voor fietsers
en voetgangers een bijna zes meter brede middenbermen aangelegd. Ter
hoogte van de Leidse Straatweg en het Kerkepad kan de weg makkelijker
worden overgestoken. Per rijrichting zijn er twee rijstroken met aan
weerszijden van de weg vrijliggende fietspaden. Aan de centrumkant
ligt, direct naast het fietspad, een halfverhard voetpad. Op een paar
plekken wordt het voetpad om een boom geleid. Deze keuze betekent dat
in plaats van 60 bomen, er slechts 4 gekapt moesten worden.
Tweede fase herinrichting Laan van Nieuw Oost-Indë
De tweede fase (vanaf de nieuw te bouwen brug tot de
Bezuidenhoutseweg) is inmiddels gestart met de sloop van de huidige
duiker. Dit is nodig om ruimte vrij te maken voor de bouw van één van
de twee nieuwe bruggen. Gedurende de sloop en bouw rijdt het verkeer
in beide richtingen over de resterende helft. Voor voetgangers en
fietsers is een noodbrug aangelegd. Als de eerste brug klaar is,
verruilt het verkeer de oude duiker voor de nieuwe brug. Het laatste
deel van de duiker valt dan onder de sloophamer om plaats te maken
voor brug twee. Verwacht wordt dat in mei 2006 ook deze fase is
afgerond.
Voor meer informatie over de Laan van Nieuw Oost-Indië via:
www.denhaag.nl/haagsebos
Gemeente Den Haag