Contactpersoon
-
Datum
29 juni 2005
Ons kenmerk
DGTL05.004818
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
-
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Gerkens over de
brandstof-toeslag voor vluchten op Suriname.
1. Is het waar dat de SLM en de KLM de brandstoftoeslag op de
monopolieroute tussen Amsterdam en Paramaribo op 1 april jl. hebben
verhoogd en deze per 1 juli a.s. nog verder willen verhogen? Zo ja, is
deze verhoging 45 dagen van de tevoren aangekondigd en zijn de overheden
hiermee akkoord gegaan conform artikel 6 van het Luchtvaartverdrag tussen
beide landen? Kunt u toelichten waarom deze toestemming wel of niet
verleend is?
1. Nee, KLM heeft op alle intercontinentale routes per 15 april
j.l. een brandstoftoeslag van 26 euro per gevlogen traject ingevoerd, met
uitzondering van Suriname. Voor het traject op Suriname is per genoemde
datum een toeslag van 23 euro ingevoerd. Per
1 juni van dit jaar zijn de brandstoftoeslagen gelijkgetrokken en geldt
ook voor Suriname een brandstoftoeslag van 26 euro per traject.
Tariefsverhogingen worden in de praktijk niet steeds expliciet aan mij
voorgelegd, maar mimimaal 45 dagen van tevoren bij Airline Tariff
Publishing Company (ATPCO) gedeponeerd. Ik heb inzage in deze gegevens en
kan eventueel te kennen geven dat ik de nieuwe tarieven niet goedkeur. Ik
heb daar tot op heden geen aanleiding toe gezien.
Ten aanzien van brandstoftoeslagen is het gebruikelijk dat deze een week
voorafgaand aan de invoering daarvan bij ATPCO worden gedeponeerd.
Stijgende brandstofprijzen leveren naar mijn oordeel een bijzonder geval
op waarbij ik het niet redelijk acht vast te houden aan een termijn van
45 dagen. Overigens heeft KLM volgens mijn gegevens in dit geval
nagelaten de betreffende brandstoftoeslag tijdig te melden. Ik zal KLM er
op wijzen dat ik strikt de hand zal houden aan voorafgaande melding van
brandstoftoeslagen minimaal een week voor invoering daarvan.
2. Acht u een verhoging van de brandstoftoeslag op deze verbinding
rechtvaardig, terwijl op sommige vluchten nog helemaal geen toeslag
gerekend wordt? Wat is uw oordeel hierover mede in het licht van duw
eerdere constatering dat de tarieven op deze route reeds te hoog zijn?
2. Op alle intercontinentale vluchten van KLM wordt een
brandstoftoeslag van 26 euro gehanteerd. Gelet op de voortdurende
stijging van de brandstofprijzen hoeft het niet te verbazen dat de
luchtvaartmaatschappijen zich over de hele wereld gedwongen hebben gezien
om brandstoftoeslagen te hanteren. De reizigers op de route Amsterdam-
Paramaribo zijn in verhouding tot reizigers op andere intercontinentale
routes niet harder door deze brandstoftoeslagen getroffen.
Uit het NMa onderzoek uit 2001 is overigens gebleken dat de tarieven op
de route hoog zijn, doch aanvaardbaar, gezien het specifieke karakter van
de route. Samen met mijn Surinaamse collega heb ik bewerkstelligd dat er
sinds vorig jaar op de route meer stoelen en meer lage tarieven
beschikbaar zijn.
3. Bent u bereid maatregelen te nemen om te voorkomen dat deze
tariefverhoging doorgaat? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen? Zo
neen, waarom niet?
3. Nee. Hiervoor verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 2.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat