Heliview Marketingservices
Markt voor Interne Transportmiddelen toont herstel
29-06-2005
Na een aantal mindere jaren toont de markt voor interne
transportmiddelen als vorkheftrucks, reachtrucks,
elektropallettrucks en elektrostapelaars weer vormen van herstel
en zijn de bestedingen weer ongeveer op het niveau van 2002.
Heliview Research uit Breda heeft onderzoek gedaan onder de wat
grotere bedrijven in Nederland met 20 werknemers of meer. In
vergelijking met de cijfers uit 2002, toen de vorige meting
plaatsvond, liggen de bestedingen bijna 2% lager terwijl het
aantal vestigingen in Nederland met 20 werknemers of meer in
diezelfde periode met ruim 4% is gedaald.
Bijna driekwart van de bestedingen gaat op aan vorkheftrucks, de
rest gaat voornamelijk naar de aankoop van elektropallettrucks en
reachtrucks. Elektrostapelaars vormen duidelijk een klein segment
in deze markt.
Ruim de helft van het park van alle intern transportmiddelen samen
bestaat uit vorkheftrucks (55%), gevolgd door elektropallettrucks,
elektrostapelaars en reachtrucks. De merken met de grootste
parkaandelen zijn voor vorkheftrucks Toyota, voor
elektropallettrucks BT, voor elektrostapelaars BT en Jungheinrich
en voor reachtrucks Jungheinrich. Dit zijn dus wel de meest
aanwezige merken maar niet noodzakelijk de meest verkochte in de
laatste tijd.
Een belangrijk aspect tenslotte waarop de koper let bij de keuze
van een nieuwe truck is naast uiteraard betrouwbaarheid en
prijs/kwaliteit vooral de kwaliteit van het service apparaat.