Veel klachten over herbeoordeling WAO en reïntegratie van
arbeidsgehandicapten
Amsterdam, 29 juni 2005
In 2004 heeft het Breed Platform Verzekerden en Werk 400 klachten en
bijna 2000 vragen ontvangen over de WAO en de WAO-herbeoordeling.
Bovendien merkten WAO-ers die weer (deels) arbeidgeschikt zijn
verklaard, dat de stap naar reïntegratie zeer moeizaam verloopt. Zowel
uit de klachten als uit de vragen bleek een toegenomen ongerustheid
over de mogelijke gevolgen die de herbeoordeling heeft. Mensen die de
helpdesk bellen, zijn vooral bezorgd over de inkomensgevolgen van de
herbeoordeling. Daarnaast betwijfelen ze of de staat van hun
gezondheid het mogelijk maakt dat ze weer aan het werk gaan.
Als zij vanuit de WAO weer aan de slag proberen te komen, ondervinden
arbeidsgehandicapten veel problemen. In plaats van maatwerk krijgen ze
te veel een standaardtraject aangeboden, zo blijkt uit de klachten.
Bij de private reïntegratiebedrijven, die de reïntegratietrajecten
uitvoeren, bestaat onvoldoende aandacht voor hun persoonlijke
situatie. Ook schort het tegenwoordig aan de nodige scholing, omdat
het UWV strikte criteria hanteert. Bovendien lijken
reïntegratiebedrijven het opnemen van scholing een te groot financieel
risico te vinden. Vooral mensen die langere tijd in de WAO hebben
gezeten, zijn hiervan de dupe.
De negatieve ontwikkeling blijkt uit de Helpdeskrapportage 2004 van
het Breed Platform Verzekerden en Werk (BPV&W). Eén van de opmerkingen
die het BPV&W registreerde, luidt als volgt: "Ik word begeleid door
een reïntegratiebureau, allemaal keurige mensen, maar ik had verwacht
dat ze contacten zouden hebben met mogelijke werkgevers en dat ze
bijvoorbeeld een ervaringsplaats voor me zouden kunnen organiseren.
Dat is allemaal niet zo, ik moet het allemaal zelf doen." En over
scholing: "Ze zeggen steeds dat scholing onbespreekbaar is, omdat het
budget het niet toelaat. Uit de testen kwam dat ik geschikt zou zijn
voor kantoorwerk, maar dan heb ik toch echt cursussen nodig. Ik zit
deels in de WAO en mag mijn oude beroep van bakker niet meer
uitoefenen."
Nog meer knelpunten
Het BPV&W voorziet nog meer knelpunten nu in de nieuwe WAO-plannen het
accent juist wordt gelegd op de reïntegratie. Uit de vragen bij de
helpdesk blijkt hoe lastig mensen het vinden om de juiste informatie
te vinden die hen kan helpen om weer aan werk te komen. Veelgestelde
vragen zijn: "Van welke financiële regeling kan ik of de werkgever
gebruik maken", "Wat moet ik over mijn gezondheid vertellen in het
sollicitatiegesprek?". Door de ondoorzichtige en steeds veranderende
regelgeving wordt het de individuele werknemer en sollicitant lastig
gemaakt invulling te geven aan de eigen verantwoordelijkheid.
______________
Het BPV&W is een stichting die zich inzet voor mensen die door hun
gezondheid belemmeringen ervaren bij het verkrijgen en behouden van
werk en bij het afsluiten van verzekeringen. Meer informatie is te
vinden op www.bpv.nl
Breed Platform Verzekerden en Werk