Naar een grotere betrokkenheid tussen burgers en bestuur
Het vergroten van de betrokkenheid tussen burgers en bestuur is de
belangrijkste doelstelling van het nieuwe gemeentelijke
communicatiebeleid. Speerpunten in het plan zijn het vergroten van de
transparantie, het verbeteren van de interactie en het realiseren van
een juiste beeldvorming. Het communicatiebeleidsplan is vastgesteld
door het college van B&W en wordt behandeld in de raadsvergadering van
29 juni a.s.
Investeren in een goede relatie en communicatie
De afgelopen jaren is de relatie tussen de gemeente en haar inwoners,
instellingen en bedrijven onder druk komen te staan, onder meer door
de bezuinigingen en de veranderende rol van de (lokale) overheid. In
het communicatiebeleidsplan wordt de noodzaak beschreven om de komende
jaren te investeren in het verbeteren van die relatie en de
communicatie. Uit onderzoek en de gemeentelijke praktijk blijkt dat
inwoners van Baarn behoefte hebben aan een betere terugkoppeling van
informatie over gemeentelijk beleid en wat er met hun inbreng is
gedaan, meer inzicht in waar de gemeente mee bezig is, helder
taalgebruik in brieven en gemeentelijke stukken, een persoonlijker
benadering (eventueel digitaal), duidelijker berichtgeving via de
media en aantrekkelijker communicatiemiddelen. In het beleidsplan
worden verschillende actiepunten genoemd om de gemeentelijke
communicatie te verbeteren.
Speerpunten
Speerpunten zijn het vergroten van de transparantie van het
gemeentelijk beleid, het verbeteren van de interactie tussen burgers
en bestuur en het realiseren van een juiste beeldvorming. Prioriteit
krijgen acties gericht op een beter mediagebruik, helder taalgebruik,
de beschikbaarheid van informatie via internet en duidelijke
spelregels voor communicatie bij interactief beleid. In de periode
2005/2006 zal de inzet van diverse media (zoals gemeentelijke
publicaties, internet, elektronische nieuwsbrieven en teletekst)
kritisch onder de loep worden genomen om informatie beter te kunnen
aanbieden aan de verschillende doelgroepen.
Budget
Hoewel het budget en de capaciteit voor de gemeentelijke communicatie
beperkt is, kunnen de meeste actiepunten binnen het bestaande budget
uitgevoerd worden. Dit betekent wel een scherpere focus op de
doelstellingen, het stellen van prioriteiten en het effectiever
besteden van de middelen. Een voorbeeld hiervan is het gemeentenieuws.
Tot op heden worden de gemeentelijke bekendmakingen gepubliceerd in
twee kranten. Voorgesteld wordt dit voortaan alleen te doen in het
(gratis) Baarns Weekblad. De kosten die hiermee bespaard worden,
kunnen dan ingezet worden ter verbetering van de huidige gemeentelijke
informatie(pagina).
Gemeente Baarn