| |Nr. |2005-485 | | |Arnhem|28 juni 2005 | | |, | |VERZAMELPERSBERICHT GS 28 JUNI 2005
Commissievragen reactie GS op Trajectnota/MER A50 Ewijk-Grijsoord (A2) De reactie van GS aan de Minister van Verkeer en Waterstaat op de trajectnota/MER A50 Ewijk-Grijsoord wordt op enkele punten aangepast. Aanleiding hiertoe is een aantal vragen en opmerkingen van de (Provinciale) Commissie Verkeer en Water. Een passage wordt aan de brief toegevoegd over het toepassen van dimbare verlichting over het hele wegdek en over de afwikkeling van landbouwverkeer over het fietspad op de bestaande brug. Gebruikmaking van het fietspad op de brug door landbouwverkeer blijft in de toekomst mogelijk. GS willen betrokken zijn bij het onderzoek dat RWS dit jaar uitvoert naar het landbouwverkeer op de brug.
Beleidsbegroting 2006 (A3)
GS willen in 2006 extra investeren in het wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg, de veiligheid van fietsers en onderhoud van provinciale wegen en luchtkwaliteit. Zij willen de financiële ruimte in de Begroting 2006 vooral benutten om wachtlijsten in de jeugdzorg te verkorten en voor het verder realiseren van de grote plannen op verkeers- en milieugebied. Het meeste geld voor nieuw beleid gaat naar jeugdzorg, provinciale wegen, veiligheid voor fietsers, milieu en revitaliseren van bedrijventerreinen. Het begrotingsjaar 2006 staat verder in het licht van integraal regionaal uitvoeren. Dit staat in de Begroting 2006, die GS deze week in ontwerp hebben vastgesteld. Provinciale Staten (PS) spreken zich in het najaar uit over de begroting. Zie apart persbericht.
Tweede fase ruilverkaveling Land van Maas en Waal niet in gevaar (A4 en C11) Als ook Provinciale Staten ermee instemmen, zal de provincie de benodigde E 600.000,- beschikbaar stellen voor de tweede fase van de landinrichting Land van Maas en Waal. De uitvoering van deze fase, waarbij onder andere een wateraanvoerproject ten behoeve van de fruitteelt is gepland, dreigt voor langere tijd uitgesteld te worden omdat het Rijk pas vanaf 2007 financieel bijdraagt aan projecten, gericht op structuurverbetering van de landbouw. GS stellen nu voor alvast het provinciale deel van de financiering op te pakken, ervan uitgaande dat het Rijk zijn bijdrage (E 300.000,-) in 2007 op tafel legt. De tweede uitvoeringsfase zou feitelijk in 2004 beginnen, maar werd vanwege de onduidelijkheid over de beschikbaarheid van rijksmiddelen niet opgestart.
Richtlijnen Milieueffectrapportage Huissensche Waarden vastgesteld (C2) GS hebben de richtlijnen voor het opstellen van de milieueffectrapportage voor de herinrichting van de Huissensche Waarden vastgesteld. Het plan voor de Huissensche Waarden, dat wordt ontwikkeld door enkele particuliere bedrijven, voorziet in rivierverruiming en natuurontwikkeling in combinatie met de winning van zand en klei. Ook worden richtlijnen gegeven voor het geval de berging van baggerspecie, in dit geval overtollige uiterwaardengrond, aan de orde is. De voorgenomen herinrichting beslaat een 770 ha groot uiterwaardengebied en ligt in het winterbed van de Nederrijn in de gemeente Lingewaard. GS hebben de richtlijnen vastgesteld, onder andere op basis van de inspraakreacties op de startnotite en het advies van de Commissie m.e.r. In de m.e.r. moeten alle milieuaspecten worden onderzocht die van belang zijn bij de besluitvorming over het inrichtingsplan Huissensche waarden. Daarbij gaat het om de effecten van de beoogde herinrichting van het gebied op bijvoorbeeld de leefomgeving, natuur en Waterhuishouding (overstromingsrisico's, waterkwaliteit, watervoorziening, etc). Het onderzoek moet inzicht geven in samenstelling en mate van verontreiniging van de grond in de Huissensche waarden
Provincie start onderzoek naar toepassing van baggerspecie in een specifiek wegenbouwproject (C3) Het dagelijks bestuur van de provincie Gelderland ziet mogelijkheden voor het toepassen van verontreinigde baggerspecie in de wegenbouw. Dit blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek dat GS vandaag hebben vastgesteld. De volgende stap is de selectie van potentiële provinciale projecten waar toepassing van baggerspecie mogelijk is. De aandacht richt zich daarbij op het verkrijgen van maatschappelijk én bestuurlijk draagvlak voor die projecten. Gezien de maatschappelijke gevoeligheden rond het hergebruik van vervuilde baggerspecie in wegenbouwprojecten is gekozen voor expliciete besluitvorming door GS na elke stap. Zie apart persbericht.
Bodemsanering in Gelderland komende vier jaar voor ruim 159 miljoen euro (C10) De uitvoering van het Meerjaren Programma Bodembescherming kost voor de periode 2005-2009 ruim 159 miljoen euro. Het Rijk betaalt er bijna 34 miljoen aan mee. Gemeenten en waterschappen dragen 25 miljoen bij. Het resterende bedrag komt voor rekening van derden die zonder overheidsbemoeienis (subsidie) terreinen saneren. Zie apart persbericht.
E 1 miljoen voor leefbaar platteland (C13) In het kader van de Subsidieregeling Vitaal Gelderland hebben GS ruim 1 miljoen euro subsidie toegezegd voor 8 projecten die de leefbaarheid van het platteland gaan vergroten. Zo ontvangt het St. Oswaldusgilde in Stokkum bijvoorbeeld E 33.526,- voor het opknappen van het gildehuis dat al sinds de jaren 30 een belangrijke functie vervult voor de Stokkumse gemeenschap. Projecten als deze die gericht zijn op het verbeteren van de werkgelegenheid, bereikbaarheid en voorzieningen op het platteland, dragen bij aan de leefbaarheid. Zowel bij de EU als bij de provincie heeft een leefbaar platteland hoge prioriteit en daarvoor wordt ook subsidie beschikbaar gesteld. Van de ruim 1 miljoen euro subsidie komt E 700.000,- uit Brussel en bijna 3 ton van de provincie. Zie apart persbericht.
Bestemmingsplannen Buitengebied Aalten en Buitengebied Wisch 2004 slechts gedeeltelijk goedgekeurd (C14 en C16) Gedeputeerde Staten (GS) hebben de bestemmingsplannen Buitengebied Aalten en Buitengebied Wisch 2004 slechts gedeeltelijk goedgekeurd. Reden daarvoor is dat het reconstructieplan Achterhoek & Liemers dat op 30 mei 2005 in werking is getreden, niet bij de vaststelling van het nieuwe bestemmingsplan is meegenomen. In december 2004 hebben de gemeenteraden van de toenmalige gemeenten Aalten en Wisch het nieuwe bestemmingsplan vastgesteld en ter goedkeuring aan de provincie voorgelegd. Op dat moment was het reconstructieplan nog niet van kracht. Zie aparte persberichten.
Economische achteruitgang ook weerslag bij gemeenten (C15) Uit de Nota gemeentefinanciën is op te maken dat de economische achteruitgang ook haar weerslag vindt bij de lagere overheden. De belastingdruk stijgt weer met meer dan de inflatie en de financiële ruimte van veel Gelderse gemeenten is onder 0 gedaald. De 4 gemeenten Neder-Betuwe, Scherpenzeel, Millingen aan de Rijn en Ubbergen zijn onder preventief toezicht geplaatst omdat zij geen sluitende begroting konden vaststellen. Opvallend is dat ook alle 10 herindelingsgemeenten onder preventief toezicht zijn geplaatst. Dit omdat zij niet in staat waren tijdig hun begroting vast te stellen en in te zenden.
Uitvoeringsprogramma energiebeleid: eerste stappen op weg naar 2010 (C17) Behalve geld, zo'n 835.000 euro, steekt het dagelijks bestuur van Gelderland veel 'energie' in het mogelijk maken van ontwikkelingen die moeten leiden tot duurzame energieproductie en energiebesparing. In 2010 willen GS het Gelderse aandeel voor de (inter)nationale doelstellingen op deze terreinen gerealiseerd hebben. Windenergie, bio-energie, energie in de bouw, energie en bedrijven, koude/warmteopslag, energie in verkeer en vervoer en energie in eigen beheer zijn de aandachtsvelden waar Gelderland zich nu in het Uitvoeringsprogramma 2005 op richt. Zie apart persbericht.
Minder klachten in 2004 op provinciale milieulijn (C18) Het strakkere provinciale milieubeleid (vergunningverlening en handhaving) werpt zijn vruchten af. In 2004 zijn er, volgens het vandaag vastgestelde jaarverslag van het MilieuKlachten- en InformatieCentrum, bijna 800 minder meldingen van overlast binnengekomen dan in 2003 (4529). Ook de koelere zomer van 2004 zal enige invloed hebben gehad. Milieugedeputeerde Henk Aalderink vindt het aantal klachten een graadmeter voor het beleid. 'Hieruit blijkt of wij ons werk goed doen. We groeien langzaam toe naar een goede milieusituatie in Gelderland.' Zie apart persbericht.
GS blijven bij last onder dwangsom voor Metaaldraaierij Sepers in Heerewaarden (C22) Hoewel het bedrijf Sepers bezwaar had aangetekend tegen de opgelegde dwangsom van 20.000 euro per overtreding (stelselmatig overtreden werktijden), handhaven Gedeputeerde Staten hun besluit. De Commissie voor bezwaar- en beroepschriften adviseerde het college de overtredingen te gedogen vanwege de mogelijkheid tot legalisering. Dit laatste nemen GS niet over. Er wordt niet voldaan aan alle criteria uit het Gelders gedoogbeleid. De aanvraag voor een veranderingsvergunning en de ontwerpbeschikking liggen nog niet ter inzage. Het maximum van de last onder dwangsom is 100.000 euro.
Voorlopige reactie GS op Startnotitie A28 Zwolle-Meppel ZSM2 (C24) GS hebben het voorlopige advies op de Startnotitie A28 Zwolle-Meppel ZSM2 vastgesteld. Zij zijn verheugd over het voornemen van Rijkswaterstaat om ook het knelpunt op het weggedeelte van de A28 tussen Zwolle en Meppel aan te pakken. Zij stemmen in met de inhoud van de Startnotitie A28 Zwolle-Meppel ZSM2 als basis en uitgangspunten voor de komende Milieueffectrapport en Tracéstudie. GS ondersteunen het beschreven voorkeursalternatief waarbij de bestaande rijbanen worden verbreed met een permanente rijstrook. Ook pleiten GS voor het in beeld brengen en meewegen van de effecten op het onderliggende wegennet. Ten slotte gaan GS ervan uit dat bij het bepalen en toetsen van de milieueffecten de meest recente wet- en regelgeving zal worden meegenomen. Het voorlopige advies van GS zal nog voorgelegd worden aan Provinciale Staten. Mocht daar aanleiding toe zijn, dan zullen mogelijke wijzigingen in het advies worden gemeld.
Handvest voor betere dienstverlening bij Provincie Gelderland (C26) Met ingang van 1 juli legt de provincie Gelderland zichzelf normen op voor het tijdig afhandelen van brieven, e-mails, telefoontjes en rekeningen. Hiermee wil de provincie de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en andere organisaties verbeteren. Gedeputeerde Staten hebben een Handvest vastgesteld waarin de normen zijn opgenomen. Het Handvest vloeit voort uit het Burgerjaarverslag over 2003 van de Commissaris van de Koningin, waarin aanbevelingen zijn opgenomen om de dienstverlening van de provincie te verbeteren. Ook het Gelders Parlement heeft de kwaliteit van de dienstverlening hoog op de agenda. In januari 2006 worden de eerste resultaten van de nieuwe werkwijze bekendgemaakt.