28.06.2005
I.E. Berends
aula
Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
13:45
Flashcards revisited: the efficacy fluency exercises for poor readers
Promotor: prof.dr. P. Reitsma
Niet hardop lezen, maar herhaling verbetert leesvaardigheid
Oefening baart kunst, concludeert Inez Berends, die het effect onderzocht van verschillende, steeds herhaalde leesoefeningen op de leesvaardigheid van meer dan 450 proefpersonen. Berends laat zien dat vloeiendheid in lezen voortkomt uit zowel herhaling als verbetering van de kennis over de specifieke orthografische, semantische en fonologische eigenschappen van een woord.
Een van de grootste hindernissen bij het leren lezen is het ontwikkelen van een vloeiende leesstijl. Een vlotte, accurate lezer kan grote hoeveelheden tekst in korte tijd verwerken en houdt meer aandacht over voor het begrijpen van de inhoud dan iemand die al zijn aandacht nodig heeft voor het lezen zelf. Aangezien automatisering bij het leren lezen een belangrijke rol speelt, richten veel trainingsprogramma's voor leeszwakke kinderen zich op het verbeteren van de leesefficiëntie. De training richt zich vaak op het herhaald aanbieden van woorden of teksten, soms in combinatie met het beperken van de presentatietijd ('flitsen').
Van belang bij het efficiënt en geautomatiseerd leren lezen is het richten van de aandacht op specifieke eigenschappen van de woorden. Berends toont aan dat leeszwakke kinderen uit groep vier meer vooruitgaan na oefeningen waarbij het kind specifieke vragen moet beantwoorden over de betekenis (semantiek) van de woorden. Oefeningen gericht op de vorm (orthografie) van het woord leidt echter tot meer generalisatie naar ongetrainde buurwoorden. Extra toevoegingen die het effect van leestraining moeten vergroten, zoals flitsen of hardop lezen tijdens training, blijken geen invloed te hebben op de verbetering van de leesvaardigheid.
Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:
dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:
T 020 59 85666
E
Voor meer informatie over VUmc:
T 020 44 43444
E
Vrije Universiteit Amsterdam